Hoelang blijven producten en ingredienten in borstvoeding aanwezig?

Ons zoontje is allergisch voor kippen-ei. Zowel t eiwit als t eigeel. Ni geeft mijn vriendin nog borstvoeding. Gister heeft ze waarschijnlijk iets van ei binnengekregen waardoor mijn zoontje een allergische reactie kreeg na de voeding. Gelukkig waren we er snel bij. Maar hoe lang duurt het nu voordat de melk van mijn vriendin weer zuiver is. Voordat er geen resten meer van t ei in zitten?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.8K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er zit geen kippeneiwit in moedermelk. Het eiwit wordt door het lichaam afgebroken en opnieuw gesynthetiseerd tot humaan eiwit.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@gerardkh: verklaar dan even die allergische reactie.
En het algemene advies bij deze allergie bij borstvoeding:
http://www.dokterdokter.nl/aandoening/allergie-voor-kippenei-enof-soja/
Reddie
8 jaar geleden
@Jackd, er staat "Waarschijnlijk worden bepaalde kippenei-eiwitten en soja-eiwitten via de moedermelk doorgegeven".
Dat betekent dat er geen bewijs is.
Je zaait onterecht onrust.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoezo onrust?
zie verder bij het antwoord van gerard.

Het beste antwoord

Ik ben op zoek gegaan naar de bron voor de bewering en heb deze gevonden.
Er zit geen kippeeiwit in moedermelk, eiwitten worden afgebroken tot aminozuren voor opname in het lichaam en dan weer gesynthetiseerd tot humane eiwitten

Ik ben op zoek gegaan naar de bron van deze bewering dat kippeeiwit in moedermelk zou zitten en heb 2 studies van dezelfde onderzoeker gevonden naar deze vorm van overdracht van kippeeiwit.

Het artikel staat in de bron.

Conclusie: kippeneiwit in moedermelk houdt verband met de hoeveelheid kippeeiwit die de moeder eet maar een deel van de moeders hebben of een vertraagde uitscheiding of geen kippeiwit in de moedermelk.

Het is een dubbelblinde studie met moeders met kippeeiwit gevoelige kinderen die borstvoeding krijgen. Een deel krijgt voeding met kippeeiwit, de andere groep een kippeeiwit vrije voeding.

De metingen leiden tot bovenstaande conclusie maar in het artikel staat ook dat bij aantal van de moeders die de kippeeiwit vrije voeding hebben gekregen ook kippeeiwit in de moedermelk is gemeten.

Ik heb mijn vragen bij de resultaten van de metingen want eiwitbepalingen zijn notoir gevoelig voor kruisreacties met andere eiwitten.

Toegevoegd na 16 uur:
@ magweg
Mocht je het toch overtuigd zijn dat eiwit via de moedermelk wordt doorgegeven dan zou ik ook de andere bevinding in het artikel serieus nemen namelijk dat bij vrouwen die geen kippeneiwit hebben gegeten ook kippeneiwit in de moedermelk is gemeten en je moet aannemen dat er altijd kippeneiwit in moedermelk aanwezig kan zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De eerste regel kan verwijderd worden fout geplaatst
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Te gek dat je dit hebt uitgezocht! Ik sprak vandaag met een lactatiedeskundige die verbonden was aan de vu/amc en zij beweerde dat het niet mogelijk is om kippeneiwit over te dragen via moedermelk... Thnks iig!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zij heeft dus gelijk want het is niet bewezen dat het kippeneiwit door de voeding komt , ook bij vrouwen zonder kippeneiwit in de voeding werd kippeneiwit in de moedermelk aangetroffen.
Dat is ook de reden dat ik twijfels heb bij de eiwituitslagen in de kippenmelk.
Erna55
8 jaar geleden
Wat was de reactie van het kind op de - niet kippeneiwit - moedermelk ?
En wat bedoel je met : gelukkig waren we er snel bij ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+voor het zoekwerk.
Alleen de 2e reactie begrijp ik niet.
In de conclusie staat. "kippeneiwit in moedermelk houdt verband met de hoeveelheid kippeneiwit die de moeder eet" Daarnaast denk ik dat concentraties belangrijker zijn dan het aantonen wat een (kleine) hoeveelheid (kip)eiwit.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bij allergieën is er meestal geen sprake van een dosis/response relatie, concentraties zijn minder belangrijk dan de aanwezigheid.
Welke reactie bedoel?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"Zij heeft dus gelijk want het is niet bewezen dat het kippeneiwit door de voeding komt"
De conclusie stelt het tegenovergestelde. Bij minieme hoeveelheden hoeft er geen allergische reactie te zijn, er is altijd een grens. Dit is afhankelijk van (de heftigheid van) de allergie, bij noten/pinda's kan die grens zeer laag zijn. Ik denk (weet ik niet zeker) dat het in dit geval mee valt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank voor al jullie reacties in deze discussie. Ik heb inmiddels met verschillende lactatiedeskundige en allergologen over dit onderwerp gesproken. Het blijkt dat niemand het echt met elkaar eens is. Helaas. Voor onze zoon geld iig dat wanneer de moeder iets van kippenei eet, hij een reactie krijgt! Via de arts hebben we anti-histamine meegekregen wat we kunnen toedienen in geval van een reactie.