Hoe komt het dat je niet meer afvalt?

Ik ben op dieet, maar nu ben ik op een punt gekomen dat ik ineens al een week niets ben afgevallen. Gaat dit over? Moet ik wat aanpassen aan mijn dieet.. Snap niet wat ik verkeerd doe want doe nog steeds hetzelfde als op het begin. En met 'dieet' bedoel ik een gezondere levensstijl met voldoende beweging.

Weet jij het antwoord?

/2500

Dat is normaal. Je metabolisme past zich aan aan de kleinere hoeveelheid calorieen. Op een gegeven moment, dat kan even duren, zal het gewichtsverlies verder gaan, maar dan trager. Behalve als je al een gezond gewicht bereikt heb, natuurlijk. Ik zat zelf ook op zo'n punt, ben een maand lang niet verder afgevallen, maar ben afgelopen week toch weer een kilo kwijtgeraakt.

Houd gewoon je gewicht bij in excel en houd dat lang vol. Als je 200 gram vet per week afvalt doe je het al heel goed, maar dat soort kleine gewichten zie je niet door de ruis (weegschaal, vochtverlies), alleen als je regelmatig weegt en dan een vloeiende lijn tussen al je wegingen doortrekt kun je zien wat de trend is. Je moet er ook rekening mee houden dat je gewichtsafname per week steeds kleiner wordt en dus steeds minder opvalt. Uiteindelijk kom je op een eindgewicht uit, waarbij je energieopname gelijk is aan de afgifte in de vorm van warmte en ureum.

bij dieet voor langere periode krijg je op een bepaald moment geen gewichtsverlies meer de weegschaal blijft dan enkele dagen op hetzelfde gewicht steken dan is er niets aan de hand, gewoon doorzetten dat hoort er bij en als je niets hebt veranderd in je eetpatroon komt dat gewoon weer opgang dat is een punt dat veel mensen dan stoppen met hun dieet

Omdat je lichaam op spaarstand gaat door het minder binnenkrijgen van calorieën. Het gaat je mischien niet opvallen maar je gaat trager leven. Hierdoor komt er terug een evenwicht in het aantal calorieen die verbruikt worden en die men binnen krijgt. Het lichaam vermijd ook zoveel mogelijk om zijn reserves aan te spreken en komt daarbij dat het verwerken van suikers gemakkelijker gaat dan dat van vet. Men voelt zich dan wat lustelozer, sneller moe, dit om allemaal energie te sparen. Ook wordt door het dieet in eerste instantie water afgescheiden doordat men minder zouten binnen krijgt. Zout houd het vocht vast in het lichaam. Daarom dat men ook zeer veel gewichtsverlies heeft in het begin van het dieet. Na het water begint dan het lichaam noodzakelijker wijze aan het verbranden van het vet. Dit dit zijn dan fases dat het gewichtsverlies schijnbaar stopt. Het kan dan ook zijn dat men dan wat meer zout inneemt waarop er terug meer water wordt vastgehouden. Daardoor kan het dan zijn dat het gewichtverlies ook stopt of dat er zelfs terug gewicht bij komt. Het is gewoon een kwestie van vol te houden Robby Bb

Het nummer op de weegschaal geeft je geen informatie over de samenstelling van het gewicht. Je geeft aan dat je beweegt, dus als het goed is bouw je spieren op. Spieren wegen zwaarder dan vet, dus misschien val je wel af, maar blijft het getal op de weegschaal hetzelfde. Of misschien heb je wel (per ongeluk) (veel) zout gegeten, waardoor je vocht vasthoudt. Sowieso hou je altijd vocht vast vlak voordat je ongesteld wordt. Efficiënter is daarom om een lichaamsvetmeting te doen met een weegschaal die aangeeft hoe je gewicht is opgebouwd uit water, spieren en vocht. Geen paniek dus als je "al een week" niks bent afgevallen. Vergeet het getal op de weegschaal. Een lichaamsvetmeting en het meten van je taille, heupen en schouderomvang geeft meer informatie. Focus je op jezelf goed voelen en op wat de spiegel je vertelt. Bijgesloten video geeft ook goede uitleg.

Bronnen:
http://youtu.be/us_1wgXqDdc

Ik ken je niet, maar ik wil je een genuanceerd antwoord geven: Weet wel dat resultaat niet af te dwingen is. Het lichaam heeft minimaal 6 maanden tijd nodig om een nieuw evenwicht te bereiken. De nieuwe leefstijl heeft deze tijd nodig om in te slijten als nieuwe gewoonte. Je zult een gewicht bereiken dat past bij jou. En soms is dat niet wat je zelf voor ogen had. Ik weet niet hoeveel je beweegt en wat : om af te vallen moet je per dag een uur flink bewegen/inspannen. Om daarna het gewicht vast te houden moet je 45 minuten per dag flink bewegen. Het is een kwestie van de lange adem. Soms zijn je inspanningen niet genoeg om datgene te bereiken dat je wilt. Voor een duurzaam goed gewicht kun je niet zonder psychologische begeleiding. 'Ieder pondje gaat door het mondje dat is waar', maar er is meer. Vergeet ondertussen niet te genieten van je gezonde leefstijl en je nieuwe gewicht + conditie.

Als je net gestart bent met een dieet om goed af te vallen zal het eerst vrij snel gaan. Dit lijkt hoopgevend, maar het is vocht dat je kwijtraakt. Het belangrijkst (wat ook al eerder genoemd is) is dat je langzaam afvalt. Zorg dat de hoeveelheid gewicht dat je per week verliest niet hoger ligt dan 500 gram per week. Hiermee voorkom je op lange termijn een jojo effect omdat je lichaam hierdoor went aan een andere intake. Belangrijk is een evenwichtig patroon over de dag verdeeld. Hiermee bedoel ik kleine hoeveelheden verdeeld over ten minste zes porties. Laat je daarnaast niet neppen door alle reclameslogans die op de verpakking staan met hoeveelheden vet of toegevoede suikers. Dit is allemaal onzin. Als jij deze producten lekker vindt, prima, maar voor een dieet voegt dit niets toe.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100