Is het verantwoord om af te vallen? en zo ja, hoeveel? en hoe krijg ik mijn vetpercentage om laag.

Ik ben een vrouw van 19 jaar. ik weeg momenteel 57,5kg en ik ben 164cm lang. ongeveer een halfjaar geleden ben ik heel streng gaan lijnen een paar weken lang. ik ben toen afgevallen naar 53kg. ik schommel nu al een jaar lang tussen de 53 en 58. omdat ik nu weer naar de 58kg neig wil ik graag wat afvallen, is dit verantwoord? mijn vetpercentage is 23,6. de weegschaal geeft aan dat dit te hoog is. ik zie er verder niet te dik uit, als ik mijn BMI uitreken is dit ook prima in orde. alleen ik vind zelf wel dat er een paar kg af kan. qua sport zwem ik. niet professioneel, maar ik ga 2 x in de week een uur naar het zwembad om baantjes te trekken. verder eet ik momenteel niet super gezond. ik wil daarom ten eerste proberen om de tussendoortjes en de slechte dingen als ijs, koek en snoep te laten staan (hier hou ik nogal van) . weet iemand een goede manier (schema) om af te vallen? het liefst zo veel mogelijk in de komende 2, tot 3 weken. (daarna ga ik op vakantie). Weet iemand ook producten die goed zijn om af te vallen en je vetpercentage omlaag te krijgen, en producten die ik absoluut moet vermijden. Alvast hartelijk bedankt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die weegschalen zijn niet betrouwbaar.
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik zou het anders verwoorden: die weegschalen zijn heel betrouwbaar, alleen vergeten de meeste gebruikers naar de inherente onnauwkeurigheid te kijken. In dit geval geeft de weegschaal 23,6% aan. Die weegschaal kan er, vanwege de gebruikte meetmethode, zo'n 10% naast zitten. Het enige dus je dus mag zeggen is: het vetpercentage ligt ergens tussen de 13,6% en de 33,6%.
Amadea
12 jaar geleden
Voor vrouwen is dat helemaal niet een te hoog vetpercentage, alleen voor mannen geldt dat. Kijk eens naar de tabellen op http://www.gezondenzo.net/ideaal-gewicht-voor-vrouwen-vetpercentage/. Dan zou je om het perfecte gewicht te hebben slechts anderhalve kilo minder hoeven te wegen!

Antwoorden (9)

Zoals je zelf al aangeeft ben je niet dik, is je bmi ook goed. Ik zie eigenlijk geen reden om af te vallen. De vraag die je jezelf kan stellen is, voel ik me goed. Ben ik tevreden over mijn lichaam en voel ik me zelfverzekerd.

Je kan uiteraard altijd letten op je eetpatroon, én wat je eet.

Ik ben 2 jaar geleden begonnen met het drinken van water. Daardoor heb je een vol gevoel en snoep je niet zo veel, je valt er vanaf én het is gezond voor je lichaam!

Ik loop altijd, maar dan ook altijd met een Vittel flesje (.75l) rond, in het begin is het best raar. Maar iedereen herkent me nu ook door dat flesje, haha. Het hoort bij mij nu!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nja wat je al zegt, je bent eigenlijk niet te zwaar.

Een eetschema zal ik als ik jou was ook absoluut NIET doen. Je weegt echt niet veel en door die "lekkere" tussendoortjes te vervangen door fruit bijvoorbeeld zal je denk ik al af gaan vallen.

Misschien zou je nog één keer extra kunnen gaan zwemmen, als je wil afvallen is sporten gewoon erg belangrijk en meer sporten kan nooit kwaad.

Hiermee denk ik al dat je een heel eind moet komen met net even die "extra" kilootjes kwijt te raken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vetpercentage via de weegschaal schijnt niet zo betrouwbaar te zijn, dus zet je daar niet te veel op vast.
producten om af te vallen, zoals shakes en pillen laten meestal alleen je portemonnee afvallen.
Niet te streng gaan dieeten, anders val je in het jojo-effect en daar schiet je helemaal niets mee op
12 jaar geleden
Als je het over afvallen hebt denken de meeste mensen meteen aan 'een aantal kilo's eraf'. Dit is slechts gedeeltelijk waar. Mensen zijn blij als ze het door hun gewenste streefgewicht hebben bereikt, ongeacht de manier waarop dit is bereikt.
Nadat het gewenste resultaat is bereikt (vaak met het zogenaamde crashdieet) stapt men vaak over op de normale eetgewoonte waardoor het verloren gewicht er zo weer aan zit.

Probleem van het bovenstaande zal voor veel van jullie bekend voor komen.
Maar wat zorgt er nou voor dat het verloren gewicht zo snel weer terugkomt.

Ondervoeding In veel gevallen is probleem 'ondervoeding'. Ondervoeding? Ja ondervoeding, dit houdt in dat er tijdens de dieetperiode te weinig calorieen geconsumeert worden in verhouding met de caloriebehoefte van het lichaam

In veel gevallen wordt het ontbijt overgeslagen met het idee het aantal calorieen te beperken. Men leeft als het ware alleen op crackers en salades e.d.

Gevolgen de gevolgen van een dergelijk crashdieet:
Je lichaam krijgt te weinig calorien binnen, als gevolg van dit tekort aan calorien gaat je lichaam alles op alles zetten om maar zoveel mogelijk calorien te besparen om het ontstane tekort te compenseren.

Compensatie
Je lichaam zal denken dat er een soort van 'hongerwinterwinter' is en zal naast het verlagen van de stofwisseling tevens je spiermassa gaan aanspreken om extra energie te verkrijgen (je spiermassa heeft de laagste prioriteit als het op overleven aankomt) het tekort aan calorieën op te vangen.

De calorieën die bespaart kunnen worden uit je voedsel zullen worden opgeslagen worden als extra vetvoorraad.

Als de dieetperiode achter de rug is en het normale eetpartoon weer ingevoerd wordt, werkt je lichaam nog steeds met een vertraagde stofwisseling Omdat er weer een voldoende hoeveelheid calorieën binnenkomt zal het lichaam veel van deze calorien omzetten in vet . Het vetpercentage zal dus nog een lange tijd toenemen.

Een ander gevolg van het crashdieet is dat de hoeveelheid spiermassa is afgenomen. Minder spiermassa zorgt voor een lagere verbranding
Als je dus je oude gewicht weer hebt bereikt heb je eigenlijk het volgende netto resultaat bereikt:

hoger vetpercentage
verminderde hoeveelheid spiermassa
lagere stofwisseling

dus nee, je kan beter niet proberen echt af te vallen, en anders maar 1 kilo per week, en alleen door in de schijf op alle tereinen iets te minderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon helemaal juist.
Niet doen, tijdens je vakantie wil je toch lekker eten> Dus dan verander je je eetpatroon weer, de kilo's zullen er weer aanvliegen, je hebt nu een mooi figuur, hou dat zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het strenge lijnen heeft ervoor gezorgd dat je gewicht onmiddellijk toeneemt als je weer normaler gaat eten. Dus eerst een tijd voldoende en gezond eten zodat je lijf uit de noodstand is en niet meer denkt: oh help, alles opslaan dat binnenkomt want je weet maar nooit!, en dan het vet licht gaan beperken (denk aan: magere vleessoorten kiezen, niet te vaak kaas eten en dergelijke).
Doe het niet te streng, want als je af en toe iets lekkers mag, hou je het veel makkelijker vol dan wanneer je vooral nooit iets mag en al die 'verboden' dingen steeds aantrekkelijker worden.
Beweeg wat meer, misschien op de simpelste manier indien mogelijk: neem de trap ipv de lift, ga op de fiets ergens heen ipv met de bus of auto. Zo beweeg je bijna ongemerkt al flink meer en dat scheelt ook.
En maak jezelf niet gek: misschien is 58 kilo voor jou een prima gewicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om je vetpercentage omlaag te krijgen kan je variatie in je training aanbrengen. Doe eens totaal iets anders, waarbij je lichaam schrikt en harder aan het werk moet, bijvoorbeeld lopen in plaats van zwemmen. Daarnaast zou je wat vaker per week kunnen trainen en dan korter, bijvoorbeeld 4x een half uur in plaats van 2x 1 uur.
Door de tussendoortjes dan ook nog te laten staan zit het voor jou wel goed. Een echt schema om af te vallen zal je niet nodig hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerlijk gezegd vind ik het niet verantwoord, vooral omdat je zoveel moeite moet doen voor een paar kilo. Je hebt op dit moment een prima gewicht in verhouding tot je lengte en je vetpercentage, dat eveneens binnen gezonde grenzen voor vrouwen valt. Daar komt nog bij dat je best flink sport, waardoor je spiermassa groter is. Spiermassa is veel zwaarder dan vet waardoor sporters al gauw op een hogere BMI uitkomen zonder teveel lichaamsvet te hebben. Bereken aan de hand van onderstaande calculator nog eens of je echt wel moet afvallen, waarbij je ook je buik- en tailleomvang kunt invoeren. Dat geeft alles bij elkaar een betrouwbaarder beeld dan alleen je BMI. Tenslotte is gewicht niet hetzelfde als gezondheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste 19-jarige vrouw,

Afvallen is in jouw toestand niet nodig. Wat wél hard nodig is om eens serieus te kijken naar je leefstijl.
Een gezonde leefstijl is essentieel, je leven lang!
Door een analyse te laten maken bij een erkend BGN-Gewichtsconsulent of dietist, zal je inzichten in voeding, eetgedrag, beweging en leefstijl vergroten.
Ga nooit meer lijnen, want dit is ongezond en vergroot de kans op (welvaart)ziekten en andere klachten!
De BGN-Gewichtsconsulent en dietisten worden door veel zorgverzekeraars vergoed!

Succes!

Gewichtsconsulent-Wilma
Lid BGN