Kan je via voeding de oxytocine aanmaak stimuleren ?

Er zijn neusspray's te koop, maar ik vroeg me af of er geen natuurlijke manier is om je oxytocine aanmaak te stimuleren..

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6K

Antwoorden (3)

Nauwelijks.
Ook die neusspray is niet echt afdoende.
De werking is veel te kort.

Hetzelfde geldt voor alcohol:
Kleine hoeveelheden kunnen tijdelijk het oxytocine gehalte verhogen, maar bij een te grote hoeveelheid alcohol wordt de concentratie juist weer verlaagd.

Het is een hormoon ( ook wel knuffelhormoon genoemd) en wordt heel erg snel weer afgebroken in je lichaam.

Oxytocine wordt door iedereen aangemaakt bij positief onderling contact, zoals bij aankijken, aanraken, knuffelen en vrijen.
Tijdens een vrouwelijk (clitoraal) orgasme komen grote hoeveelheden oxytocine vrij.

Met andere woorden:
Dingen doen die je fijn vindt, dat verhoogt het oxytocine gehalte.
Je laten masseren kan zo'n manier zijn.

Overigens:
Antidepressiva remmen het vrijkomen van oxytocine.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor zover ik weet gaat de aanmaak van oxytocine gepaard met vitamine C - bij mannen - maar daarvan heb je al gauw je ADH van binnen, dus wat voeding betreft weet ik van niets dat de aanmaak direct stimuleert.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
OXTR - Natural Oxytocin Stimulus
Dit is een voedingsupplement wat de natuurlijke aanmaak van Oxytocine stimuleert.