volgens sommige berichten zouden gehakt, rood vlees, en vooral broodbeleg(vlees)darmkanker kunnen veroorzaken

Welke stof veroorzaakt dit dan?En bij welke hoeveelheden loop je risico?

13 jaar geleden
1.9K
luna400
13 jaar geleden
ik kan je wel vertellen dat rood gehakt een behoorlijke darm infectie veroorzaakt
Cryofiel
13 jaar geleden
@luna400: nee hoor, alleen *verontreinigd* rood gehakt veroorzaakt dat. Ga maar eens naar Duitsland en bestel in een willekeurige slagerij een Mettbrötchen. Dat is een Duits bolletje met puur, rauw, rood, gehakt. Naar wens met uitjes. (En zonder nitriet.) Heerlijk, zo'n Mettbrötchen!

Het beste antwoord

De oorzaak van darmkanker is een combinatie van omgevingsfactoren en aanleg. Uit diverse epidemiologische onderzoeken komt naar voren dat er meer tumoren voorkomen bij mensen met overgewicht, weinig lichamelijke activiteit en een hoger dan gemiddelde alcoholconsumptie.
Er is een erg opvallende geografische variatie in het vóórkomen van darmkanker. In vergelijking met West-Europa en Noord-Amerika wordt het carcinoom vaker gezien in Azië en in bepaalde gebieden in Zuid-Amerika en Scandinavië. In verband met de spreiding heeft men gezocht naar oorzakelijke factoren in de voeding, maar tot dusver is daarvoor geen duidelijk bewijs.
Hoewel de inzicht over het precieze werkingsmechanisme ontbreekt en er soms tegenstrijdige berichten komen, heeft dit geleid tot dieetadviezen in de hoop dat de incidentie van deze tumoren zal dalen.

Kortom, we vermoeden dat het door bepaalde soorten voedsel komt (door het ontstaan van nitrosaminen) maar of dit soort voedsel ook daadwerkelijk een belangrijke rol speelt in de pathogenese van darmkanker is nog niet eerder aangetoond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het vlees wat jij bedoelt, verlaagd de P.H van je lichaam, hierdoor kan je sneller kanker kunnen krijgen.
Helaas is er heel veel tegenstrijdigheid in deze voorlichting, zodat veel mensen niet meer weten wat waar is. ook door het gebruik van koemelk zou de aanleg voor darmkanker kunnen toenemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De stoffen die kankerverwekkend zijn, zijn nitrosaminen.

Nitrosaminen ontstaan in het lichaam uit nitriet.

Nitriet mag (nog steeds) aan vleesproducten worden toegevoegd. Op de verpakking zie je dan vaak het conserveermiddel E-250 staan; dat is natriumnitriet.

Van E-250 wordt gedacht dat het, bij normaal gebruik van vleeswaren en andere producten, zo weinig nitrosaminen produceert dat er geen verhoogd risico op (darm)kanker bestaat.

Er zijn echter ook mensen van mening dat nitrosaminen altijd ontstaan uit nitriet, en dat er geen veilige hoeveelheid van bestaat; met andere woorden, dat ze altijd een verhoogd risico op (darm)kanker geven.
13 jaar geleden
Er is meer en meer bewijzen dat kanker zou kunnen ontstaan door virussen daarvoor is er ook al een goede documentaire (Catching Cancer). Wou dit toch ter info even mededelen. Groeten Ritchie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inzake rood vlees.
Het rapport waar veel mensen / artikelen naar verwijzen waarin staat dat rood vlees kanker veroorzaakt, toont geen correlatie aan tussen de consumptie van rood vlees en darmkanker.

Zo is oa. de factor "levenswijze" niet gevalideerd en geverifieerd. Waardoor de statische uitkomst niet relevant is.

Wat wel is aangetoond is dat er in de landen Argentinie, VS en Australie meer darmkanker voorkomt. In Argentinie wordt het meeste rood vlees per persoon - in de wereld - gegeten. Maar het is de bereidingswijze die hierbij van doorslag is. In deze landen wordt vlees veelal geroosterd waarbij de temperaturen van het vlees veel te hoog worden. Hierbij ontstaan carcinogene stoffen met alle gevolgen van dien.

Voor de wijze normaliter waarop wij (west-europeanen) het vlees bereiden bestaat geen correlatie tussen consumptie van rood vlees en kanker.