hoe gezond is een tomaat (in een smoothie) voor een diabeet ?

vraag me af of een tomaat vaak gebruikt kan worden net als spinazie en komkommer.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
Ga je dit nu voor elk smoothie ingredient vragen? :p
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
:D nee, iemand zei tegen mij, dat een tomaat helemaal niet zo gezond was!! iets van de nachtschadefamilie ?? vandaar, ik kon niets vinden op google.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
@Jodokus52,
Ik vind daar wel iets van terug, maar het schijnt om de plant te gaan, niet om de vrucht zelf. En dan is er nog een een of andere: "antroposofische voedingsleer" komt op mij nogal vaag over, daarin word gezegd dat Aardappel, tomaat, aubergine en paprika ook bij de nachtschade hoort, en dat je dit dus niet moet eten. Lijkt mij persoonlijk een gewauwel van een stoffige professor uit 1800 ;-) Van wikipedia:
De rijpe vrucht is dan wel gezond, maar dit is in tegenstelling tot de rest van de plant, die giftig is: de plant hoort tot het geslacht nachtschade. De gifstof in deze plant heet tomatine; het is een glycoalkaloïde. De stof wordt door de plant geproduceerd als afweerstof tegen allerlei ziekteverwekkers en is ook giftig voor de mens. Bij het rijpen van de vrucht verdwijnt de gifstof hieruit, hierdoor wordt de vrucht eetbaar maar ook gevoeliger voor schimmels en bacteriën.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt @heerv, ja, precies "...wordt de vrucht eetbaar..." eetbaar, maar
in welke hoeveelheden is het nog gezond?
bijvoorbeeld, als diabeet mag ik 2 vruchten per dag, duidelijk, maar met bijv. tomaten, mag ik een liter tomaten/groentensap of 3 liter of 2 glazen?
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Nou van diabeet weet ik helemaal NIETS. Behalve dat oma het had, en daar ook voor moest spuiten en ondertussen gewoon taart en koek at :-) Ze was een snoepster. En uiteindelijk aan kanker overleden. (82) Ik denk dat met alles geld, gewoon met mate. Of je nu diabeet bent, gezond of ongezond. Van alles, overdaad schaad. Euh...en als ik nu ff vlug een search doe op google...tomatensap diabetes, kom ik alleen maar positieve dingen tegen. Dus vooral lekker nemen lol (Diabetes type 2)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
helemaal niet aan gedacht "tomatensap/diabetes 2" op google, ik ga verder lezen! dankjewel @heerv.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
geen probleem, het ging nog per ongeluk ook lol. Wilde zoeken op tomaten diabetes en ik klikte sap aan :-)

Het beste antwoord

Tomaat is gezond, dus lijkt mij prima voor een smoothie als je van de smaak houd.
Liefst wel de velletjes verwijderen, en dat groene stukje van de steel (smaakt iets beter).
Ritsuka
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In tomaten zit maar 2,9 gram koolhydraten per 100 gram, dus ook voor iemand met diabetes goed in te passen in het voedingspatroon.