klopt het dat als je zoet eet je je opgezetter en ongelukkiger kan gaan voelen?

Ik vraag het me af omdat ik ooit heb gelezen dat als je zoet eet en je voelt je al een beetje down, je dat gevoel kan versterken. En idd zo voelt het soms ook wel een beetje dat als ik me al down en alles voel en ik toch wat moet eten van mezelf wat op dat moment zoet is, dan ga ik me vaak daarna nog veel meer ellendig en down voelen en word ik daar soms helemaal gek van.
Ik vroeg me dus af of het werkelijk zo is of dat het gewoon de kracht van de geest/het geloven is? Want dat bestaat toch ook?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Suiker houdt vocht vast. Stop je met geraffineerde koolhydraten dan scheelt dat zomaar 2 à 3 liter, dus hetzelfde aan kilo's in gewichtsverlies. Voor je stemming is meer van belang dat suikers voor een schommeling van je insuline kunnen zorgen. Als je vervolgens ook nog eens meegesleurd wordt door twijfels dan is de ontreddering compleet, zoals je schetst.

Probeer dat patroon van factoren die elkaar versterken te doorbreken. Ik raad je aan niet alles tegelijk te willen veranderen maar pak eerst eens één factor. Dat kunnen je twijfels, je negatieve denkpatroon zijn maar daar heb je al gauw iemand voor nodig, bijvoorbeeld een psychotherapeut. Misschien is het haalbaarder om gezonder te gaan eten. Zoet werkt absoluut als troost maar hoe groter de dip na inname, des te meer redden heb je om het maar liever te vermijden, domweg omdat je kennelijk een suikerverslaving hebt opgelopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
TS reageert blijkbaar nogal heftig op suiker. Zou hij misschien aanleg voor diabetes kunnen hebben? TS, het is goed om te weten dat smaak kan veranderen. Je kan je beetje bij beetje aanwennen om van andere smaken te gaan houden, en steeds minder zoet te eten.
Kimath
12 jaar geleden
Wie of wat is TS?

Andere antwoorden (1)

Het is heel moeilijk om een onderscheidt te maken tussen werkelijke oorzaken en zelf gemaakte oorzaken.

Want doordat jij dat artikel een keer hebt gelezen, heb je een bepaalde verwachting/nieuwsgierigheid naar fysieke uitkomsten na het nuttigen van suiker.
Alleen al deze mentale focus kan ervoor zorgen dat ook daadwerkelijk kan gaan voelen wat je had gelezen.

De kracht van de geest is enorm groot. Je kunt jezelf helemaal ziek praten en depressief, maar je kunt jezelf ook weer gezond praten/denken. Kijk maar eens hoe placebo en nocebo in zijn werk gaan.

Het is natuurlijk erg jammer dat onze geest zo een sterke invloed hebben. Want daardoor zal je niet vaak echt de eigenschappen van het product zelf kunnen achterhalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kimath
12 jaar geleden
Zijn ook veel mensen die na het lezen van de bijsluiter van een medicijn gelijk alle bijwerkingen voelen. Net zoiets.