Hoe kom ik erachter hoe hoog mij cholesterol is?

Moet ik hiervoor naar een dokter ofzoiets en kost dit geld om te laten testen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Daar kun je heel gemakkelijk achter komen, door even bloed te laten prikken. Je hoeft maar een aantal buisjes bloed af te geven, en een aantal dagen later krijg je de uitslag. Zover ik weet kost het geen geld, als je gewoon verzekerd. Toegevoegd na 20 seconden: *verzekerd bent

Je moet altijd naar de huisarts voor een een onderzoek,daar krijg je een brief mee om bloed te laten prikken.Je kan ook op internet kijken daar worden zelf tests aangeboden voor allerlei ziektes.

Ga naar je huisarts en leg je vraag voor. Als je 'zomaar', zonder aanleiding in de vorm van lichamelijke klachten, je bloed laat testen op een aantal dingen wordt er altijd wel iets gevonden dat afwijkt. Dat vraagt om vervolgonderzoek waar doorgaans niets bijzonders uitkomt. Vooralsnog worden de kosten door de basisverzekering gedekt Als je je huisarts vraagt om je lipiden te laten testen zal die hoogstwaarschijnlijk informeren of je klachten hebt die zo'n verzoek rechtvaardigen. De meeste huisartsen zullen er ook weer niet al te moeilijk doen en je heenzenden met een labformulier. De vraag is echter wat voor nut de uitslag heeft. Er is nooit een oorzakelijk verband gevonden tussen cholesterolwaarden en hartziekte. Een hoge triglyceridenwaarde wijst eerder in de richting van een hoog suikergebruik dan van vetten, zoals vaak gedacht wordt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100