Hoe kom ik erachter hoe hoog mij cholesterol is?

Moet ik hiervoor naar een dokter ofzoiets en kost dit geld om te laten testen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Daar kun je heel gemakkelijk achter komen, door even bloed te laten prikken. Je hoeft maar een aantal buisjes bloed af te geven, en een aantal dagen later krijg je de uitslag. Zover ik weet kost het geen geld, als je gewoon verzekerd.

Toegevoegd na 20 seconden:
*verzekerd bent
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet altijd naar de huisarts voor een een onderzoek,daar krijg je een brief mee om bloed te laten prikken.Je kan ook op internet kijken daar worden zelf tests aangeboden voor allerlei ziektes.
12 jaar geleden
Ga naar je huisarts en leg je vraag voor. Als je 'zomaar', zonder aanleiding in de vorm van lichamelijke klachten, je bloed laat testen op een aantal dingen wordt er altijd wel iets gevonden dat afwijkt. Dat vraagt om vervolgonderzoek waar doorgaans niets bijzonders uitkomt. Vooralsnog worden de kosten door de basisverzekering gedekt

Als je je huisarts vraagt om je lipiden te laten testen zal die hoogstwaarschijnlijk informeren of je klachten hebt die zo'n verzoek rechtvaardigen. De meeste huisartsen zullen er ook weer niet al te moeilijk doen en je heenzenden met een labformulier. De vraag is echter wat voor nut de uitslag heeft. Er is nooit een oorzakelijk verband gevonden tussen cholesterolwaarden en hartziekte. Een hoge triglyceridenwaarde wijst eerder in de richting van een hoog suikergebruik dan van vetten, zoals vaak gedacht wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Te hoog suikergebruik??? Ik ben diabeet ik eet nauwelijks suikers zeer weinig vetten en dan ook nog vloeibare vetten alles mager of 20+. Toch heb ik een heel hoog cholesterol eerst rond de 10 en nu 4.5. Meestal is het een moment opname zo zei mijn huisarts wanneer je moet bloedprikken dan 48 uur tevoren niets eten wat enigszins de waardes kan opdrijven.Eet vooral veel amandelen walnoten avocado's bietjes zoute haring makreel sardines en nog wat andere producten en de foute cholesterol zakt zienderogen. Ik kan absoluut niet tegen cholesterolverlagers.De arts vind cholesterol nog steeds te hoog maar ik ben er blij mee en verder hebben je hersenen het toch nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik noem één van de oorzaken. Vetbeperking heeft eerder een negatieve invloed op je gezondheid. Ook verzadigd vet is niet slecht, eerder omgekeerd, teveel meervoudig onverzadigd vet is funest voor je gezondheid.