kan dit,bij 1 appel wel allergisch ,bij de andere niet ?

Ik eet meestal granny-appels,nergens last van ,maar vandaag om 18 uur de 4de keer een jonagold appel gegeten en reactie wordt steeds erger.
In de loop van 2 weken ,4 x een jona gegeten,1ste keer alleen wat jeuk in mond,niet over nagedacht,2de keer jeuk en branden in mond en keel,nog niet echt nagedacht,de 3de keer jeuk,branden in de mond, niesten,en wat hoesten.
Vandaag eens extra om uit te proberen weer eens een appeltje gegeten,weer veel last van jeuk,branden in mond en keel,hoesten,niesten,en gigantisch opgezwollen ogen,begint nu langzaam wat weg te gaan.
Voor mij geen appels meer,gisteren wel granny gehad,niks gehad,vreemd.
Nu heb ik via google wel gelezen over appelallergie,maar wordt niet echt duidelijk ,hoe het nou kan dat ik voor granny's niet allergisch ben en voor andere wel ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Veel mensen met een milde appelallergie, of misschien meer een appel-overgevoeligheid, kunnen wel tegen Granny Smith-appels - elke soort heeft z'n eigen allergenen en dat verschil merk jij nu heel duidelijk :-(
Santana-appels zul je ook kunnen eten (die zijn speciaal ontwikkeld voor mensen met appelallergie), en soms zie ik in de supermarkt zo'n traytje met 4 appels met een sticker dat ze geschikt zijn voor mensen met appelallergie, dus er zijn meer soorten die je gerust kunt eten.
Dat de allergische reactie steeds erger wordt, is logisch: je afweersysteem wordt geprikkeld, en reageert steeds feller omdat er elke keer meer antistoffen worden aangemaakt.
Zorg dus dat je weet welke appel je eet!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Misschien ben je niet allergisch voor de appel zelf, maar voor de middelen (bestrijdingsmiddelen) die gebruikt zijn voor het telen van de appelen. Als je het zeker wilt weten moet je even naar de dokter, denk ik. Maar het maakt verder toch ook niet uit? Gewoon geen jona's meer eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan. Want we kunnen elkaar de hand schudden. Granny's kan ik eten, geen probleem. Alle andere appelsoorten, jeuk aan de binnenzijde van mijn lippen en gehemelte.

Dus antwoord op je vraag, ja je kan voor alle appels allergisch zijn, behalve eentje. Ik ben er het levende bewijs van.

Maar goed, nu wil je weten waarom die ene wel en die andere niet, nou laat me het weten als je daar achter bent.

Toegevoegd na 3 minuten:
Toch even door gezocht, maar het schijnt dat het te maken heeft met de eiwitten van de pollen van de boom die in de vruchten zijn terug te vinden.

Ik heb gelukkig nog maar een beetje hooikoorts, maar vroeger niesde ik alles bij elkaar als ik in de buurt van bepaalde bomen kwam die in bloei stonden. Andere bomen had ik weer totaal geen last van.
Mogelijk dat daar het antwoord zit in jouw (en mijn) vraag. ;-)