Eet ik voor een 17-jarige te veel of te weinig?

Ik ben erg onzeker over mijn voedingspatroon. Eet ik niet te veel of juist wat te weinig? Ik ben een meisje van 17 jaar, weeg 57 kg en ben 160 cm lang. Ik fiets iedere dag in totaal 90 minuten.

Ontbijt: 4 eetlepels Brinta of 3 boterhammen.
Ochtendlunch: Sultana koekje (soms wel en anders geen ochtendlunch)
Middag: 2 boterhammen
Na school: appel
Avond: 1 normale portie Warme maaltijd

Hopenlijk kan iemand mij vertellen of ik goed zit :-)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (7)

Je eet in elk geval wel aardig gezond. Ik vind persoonlijk maar 2 boterhammen op een dag wel erg weinig, ook omdat je elke dag 1 1/2 uur fietst.
In combinatie met je ontbijt kan het genoeg energie zijn, dat voel je zelf waarschijnlijk het beste aan. Kwestie van luisteren naar je lichaam

Sultana als tussendoortje zou ik overslaan, vooral veel suiker. Neem dan liever een stuk fruit, wat knabbelgroente, een handjevol ongezouten nootjes of een gekookt ei.

Samenstelling bord avondeten: 1/2 groente, 1/4 aardappels en 1/4 vlees. Dan zit je goed.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dus je bent wel aardig goed bezig. Je kunt nog wat meer groente toevoegen, bij de lunch of als tussendoortje bijvoorbeeld. Ook raad ik je aan om 2 stuks fruit te eten.

Wat drink je op een dag? het beste is water en thee zonder suiker, vruchtensap en frisdrank het beste zo min mogelijk. 1-2 glazen melk en/of yoghurt per dag is ook goed.

Je gewicht is ook prima, wat doe je verder aan sport?
Ritsuka
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankje voor jouw reactie! Very helpful :-). Ik doe niet aan een sport. Mijn enige sport die ik doe is dus functioneel 45 min naar school fietsen en weer 45 min terug. Verder drinkt ik ook alleen water met citroen (om het toch wat smaak te geven) en thee zonder suiker idd. Ben wel bezig met gezond eten allee twijfelde ik dus over de hoeveelheid. Rauwkost eet ik wel. Ben ik vergeten er op te zetten. Eet bijna elke dag wel iets van bijv rauwe worteltjes, rode kool of wat sla tegen de avond bij mijn warme maaltijd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik eet dus voor ontbijt Brinta en middag 2 boterhammen. Kan ik nog 1 boterham in de middag toevoegen of word ik daar dik van?
Ritsuka
11 jaar geleden
met 90 minuten fietsen op een dag ben je al goed bezig hoor.
Hoeveelheden zijn volgens mij wel prima hoor, en rauwkost is ook lekker :) Let bij rauwkost wel op het eventuele sausje die erbij zit, dat voegt vaak veel onnodige kcal toe. Van 1 boterhammetje extra word je echt niet snel dik hoor. Zoals ik al zei, luister naar je lichaam, als je merkt dat bijvoorbeeld je broek wat strakker is geworden, dan weet je dat je iets meer moet opletten. Maar je fietst best veel op een dag, dus dan heb je wel voldoende energie nodig. Ik ga ervan uit dat je volkorenbrood eet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja gewoon bruin brood (biologisch zelfs:p)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weet jij misschien toevallig of de zoetstof Stevia (natuurlijk/plantaardige zoetstof. Dus geen sacharine of aspartaam) gezonder is om door de brinta te doen of 2 theelepeltjes bruine rietsuiker?
Ritsuka
11 jaar geleden
ik ben zelf niet zo van de zoetstoffen, maar dat is mijn persoonlijke mening. Stevia zijn veel mensen enthousiast over, maar het product is nog maar erg kort op de markt, er is nog niet goed bekend wat het effect is op de lange termijn.
Wat ik zelf altijd doe is dingen als nootjes, rozijnen of stukjes fruit door mijn ontbijtgranen te mixen. Het geeft extra smaak, en extra voedingsstoffen :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Slim! :-)
Nog 1 vraagie: mensen zeggen 2 stuks fruit per dag. Ik heb enkel appels in huis. Tellen 2 appels die je eet ook als 2 stuks fruit of is dat overbodig?
Ritsuka
11 jaar geleden
2 appels kan wel, telt ook, het liefst ook afwisselen met andere soorten fruit, maar als je niks anders hebt is een appel ook wel goed.
Hallo,

Ik ben ook 17 jaar en ik weeg 58 kilo! Maar mijn probleem is dat ik 1.86m ben! Hoe dan ook, Ik eet veel minder dan jou en ik zit precies op het randje van nog net goed :P.

Dus jij zit echt wel goed! BTW je kan omrekenen wat je BMI is doormiddel van je lengte en je gewicht! Dan kan je kijken of voor jou leeftijd je een goede BMI hebt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
als je minder eet dan de vraagsteller, heb je dan wel genoeg energie voor de hele dag? Voor iemand van 1.86m is het namelijk wel erg weinig volgens mij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Yup is erg weinig. Veders heb ik genoeg energie en slaap ik niet heel veel. Ik ga meest tussen 12 en 1 slapen en hoop er rond 8 uur 9 uur al weer uit te zijn. Maar als ik een nachtje door ga heb ik wel heeel veel eten nodig om rechtop te blijven!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je hebt gelijk dat 2 boterhammen veel te weinig zijn, ze kan er wel 3 of 4 eten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om te binnen je bent veel te ligt. Je moet ongeveer tegen de 75 kg aan zitten om een gezond gewicht te hebben. Voor een man is het lengte in cm - 100 is gezond gewicht. Bij een vrouw mag je er tien kg van afrekenen. En ik vindt inderdaad ook wel dat je te weinig eet voor je lichaam.
Ritsuka
11 jaar geleden
op het randje van net goed? als ik het BMI bereken zit je op 16,7 dat is al ondergewicht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mhh, is dan zeker al jaartje geleden dat ik dat heb gecheckd. nja ik zal er naar laten kijken. Maar hoe dan ook. meer kan ik niet eten :(. krijg het niet weg
Ritsuka
11 jaar geleden
is waarschijnlijk ook omdat je lichaam niks gewend is, het is helemaal ingesteld op dit weinige voedsel. Je kunt dingen als smoothies proberen, vloeibaar gaat vaak makkelijker, maar ik denk dat je hiermee toch beter naar een huisarts en/of dietiste kunt gaan. Die kunnen je helpen met een speciaal schema.
Ritsuka
11 jaar geleden
in het geval van deze antwoorder is het BMI 16,7 dat is ondergewicht. Een beetje aan de rand van ondergewicht kan wel, als je in de puberteit bent, maar ik vind dit persoonlijk wel erg laag worden.
Maar ik ben natuurlijk geen arts, het is alleen mijn mening en advies. Als je gewicht prima is, je hebt verder geen gezondheidsklachten en je voelt je er goed bij, dan is er geen probleem.
Lijkt mij helemaal goed.
Een stukje fruit extra zal mooi zijn en ik hoop dat je ook melk drinkt.
Gewicht bij jouw lengte is ook goed.
Dus...houden zo !!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om te kijken of je voldoende voedingsstoffen krijgt kun je je gegevens invoeren op deze site: http://www.voedingscentrum.nl/nl/hoeveel-mag-ik-per-dag-eten-.aspx

Ik kom voor jou op het volgende:
200 gr Fruit 2 stuks
200 gr Groente 4 opscheplepels

225 gr Aardappelen, rijst, pasta, peulvruchten 4-5 opscheplepels
210 gr Brood 6 sneetjes

20 gr Kaas 1 plak
600 ml Melk(producten)
100-125 gr Vlees(waren), vis, kip, eieren, vleesvervangers

15 gr Bak-, braad- en frituurproducten, olie 1 eetlepels
30 gr Halvarine 5 per sneetje

1000-1500 ml Dranken (inclusief melk)

Je eet dus een boterham te weinig en te weinig fruit, ook is altijd een appel niet goed ivm de nodige variatie. Verder weet ik niet wat een 'normale avondmaaltijd' is en wat je op je brood doet.
Je BMI kun je hier berekenen: http://www.zuivelonline.nl/pagina/968/test_jezelf_of_je_kind!_test_je_kind!_bmi-meter.html en dat zit wel goed bij jou!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt het antwoord met veel getallen en meten, wegen en rekenen geven. Je kunt er ook wat luchtiger naar kijken. Je bent jong, je groeit nog en je fietst veel en je gewicht is normaal. Op het eerste gezicht ziet je dagelijkse voeding er verantwoord en evenwichtig uit. Maarrrr, waarom sta je hier zo bij stil? Als je goed voelt en je gewicht stabiel is, moet je er maar niet te veel over nadenken. En een bruine boterham meer kan geen kwaad, en nog wat fruit is ook prima. Ik mis overigens de zuivelproducten op je lijstje. Drink een glas (karnemelk, neem gerust een bakje yoghurt en weest matig met cola, frisdranken en zoete dingen en vettigheid, maar wordt niet te strikt in die dingen.
Dus af en toe een patatje of iets anders 'ongezonds'gewoon doen! Maar doe alles met mate. Lang verhaal kort: Geniet van alle dingen, geen zorgen maken, en niet overdrijven in wat je eet of drinkt.

Toegevoegd na 1 minuut:
(karnemelk moet zijn (karne) melk. Melk of karnemelk dus of andere niet zoete zuivel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
na mijn idee eet je gewoon goed. en gezond.
je gewicht is prima. anderen zeggen hier dat 2 boterhammen als lunch weinig zijn, ben ik het mee oneens. ieder mens is verschillend. en de 1 heeft meer eten nodig als de ander. bovendien zet je hier alleen neer wat je eet. dus over drinken kan ik alleen zeggen, dat water en melk gezond zijn. thee en koffie kan natuurlijk ook. het is opzich ook niet erg als je er suiker in doet. iedereen doet daar altijd heel slecht over. maar een beetje suiker kan echt geen kwijt. niet alles hoeft perse zonder suiker.

je hoeft heus niet super de super gezond te eten. een koekje kan echt geen kwaad. zolang je maar niet een heel pak in 1 keer opeet. bijna iedereen snoept wel eens. en dat is ook helemaal niet erg. zolang je maar niet teveel snoept of eet.
teveel is nooit goed.

het is ook helemaal niet erg dat je je afvraagt of je te veel of te weinig eet. dat doe ik ook. ik ben vaak genoeg daar onzeker over. maar het gaat er om hoe je er mee omgaat.

maar belangrijker nog, ben je nu (redelijk) gelukkig? of gewoon tevreden met wie je bent? je hoeft echt niet perfect te zijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
een beetje suiker kan geen kwaad*
bedoelde ik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hallo, ik heb even simpel met een reken formule speciaal voor voedingsbehoefte berekend met jouw gegevens dat je gemiddeld 1950 kcals nodig hebt om gezond te blijven met jouw activiteitsniveau.

Ik heb zo even grof een schatting gemaakt op basis van je voeding die je aangeeft te nemen, dat is grofweg geschat circa 1400 kcals per dag.

Dus in principe zit je enigzins te laag, afhankelijk van je doelstelling uiteraard.

Wil je afvallen heb je meer effect bij circa 100 kcals meer te eten omdat meer dan 500 kcals beneden je behoefte geen positief effect heeft en als je gewoon neutraal wilt zonder bijbedoelingen tja dan zou ik rond 1900-2000 per dag zitten.

1 snee boterham zonder beleg is circa 80 kcals, dus ja een toevoeging van 2 met beleg is al gemiddeld 250 kcals.
Als je Brinta neemt met melk circa 250 ml zit je ook al op de 200kcals afhankelijk van type melk.

Of voeg in totaliteit 4 boterhammen met beleg toe.
Of die 2 boterhammen, met 1 stuk fruit erbij, en wat snacks zoals rijstwafel of cracker met beleg naar keuze.

Jouw minimum streven zou ik op 1500 zetten, dan blijf je gezond bezig!

Gr Gaelwyn