Eet ik voor een 17-jarige te veel of te weinig?

Ik ben erg onzeker over mijn voedingspatroon. Eet ik niet te veel of juist wat te weinig? Ik ben een meisje van 17 jaar, weeg 57 kg en ben 160 cm lang. Ik fiets iedere dag in totaal 90 minuten.

Ontbijt: 4 eetlepels Brinta of 3 boterhammen.
Ochtendlunch: Sultana koekje (soms wel en anders geen ochtendlunch)
Middag: 2 boterhammen
Na school: appel
Avond: 1 normale portie Warme maaltijd

Hopenlijk kan iemand mij vertellen of ik goed zit :-)

Weet jij het antwoord?

/2500

Je eet in elk geval wel aardig gezond. Ik vind persoonlijk maar 2 boterhammen op een dag wel erg weinig, ook omdat je elke dag 1 1/2 uur fietst. In combinatie met je ontbijt kan het genoeg energie zijn, dat voel je zelf waarschijnlijk het beste aan. Kwestie van luisteren naar je lichaam Sultana als tussendoortje zou ik overslaan, vooral veel suiker. Neem dan liever een stuk fruit, wat knabbelgroente, een handjevol ongezouten nootjes of een gekookt ei. Samenstelling bord avondeten: 1/2 groente, 1/4 aardappels en 1/4 vlees. Dan zit je goed. Toegevoegd na 2 minuten: Dus je bent wel aardig goed bezig. Je kunt nog wat meer groente toevoegen, bij de lunch of als tussendoortje bijvoorbeeld. Ook raad ik je aan om 2 stuks fruit te eten. Wat drink je op een dag? het beste is water en thee zonder suiker, vruchtensap en frisdrank het beste zo min mogelijk. 1-2 glazen melk en/of yoghurt per dag is ook goed. Je gewicht is ook prima, wat doe je verder aan sport?

Hallo, Ik ben ook 17 jaar en ik weeg 58 kilo! Maar mijn probleem is dat ik 1.86m ben! Hoe dan ook, Ik eet veel minder dan jou en ik zit precies op het randje van nog net goed :P. Dus jij zit echt wel goed! BTW je kan omrekenen wat je BMI is doormiddel van je lengte en je gewicht! Dan kan je kijken of voor jou leeftijd je een goede BMI hebt!

Lijkt mij helemaal goed. Een stukje fruit extra zal mooi zijn en ik hoop dat je ook melk drinkt. Gewicht bij jouw lengte is ook goed. Dus...houden zo !!

Om te kijken of je voldoende voedingsstoffen krijgt kun je je gegevens invoeren op deze site: http://www.voedingscentrum.nl/nl/hoeveel-mag-ik-per-dag-eten-.aspx Ik kom voor jou op het volgende: 200 gr Fruit 2 stuks 200 gr Groente 4 opscheplepels 225 gr Aardappelen, rijst, pasta, peulvruchten 4-5 opscheplepels 210 gr Brood 6 sneetjes 20 gr Kaas 1 plak 600 ml Melk(producten) 100-125 gr Vlees(waren), vis, kip, eieren, vleesvervangers 15 gr Bak-, braad- en frituurproducten, olie 1 eetlepels 30 gr Halvarine 5 per sneetje 1000-1500 ml Dranken (inclusief melk) --------------------- Je eet dus een boterham te weinig en te weinig fruit, ook is altijd een appel niet goed ivm de nodige variatie. Verder weet ik niet wat een 'normale avondmaaltijd' is en wat je op je brood doet. --------------------- Je BMI kun je hier berekenen: http://www.zuivelonline.nl/pagina/968/test_jezelf_of_je_kind!_test_je_kind!_bmi-meter.html en dat zit wel goed bij jou!

Je kunt het antwoord met veel getallen en meten, wegen en rekenen geven. Je kunt er ook wat luchtiger naar kijken. Je bent jong, je groeit nog en je fietst veel en je gewicht is normaal. Op het eerste gezicht ziet je dagelijkse voeding er verantwoord en evenwichtig uit. Maarrrr, waarom sta je hier zo bij stil? Als je goed voelt en je gewicht stabiel is, moet je er maar niet te veel over nadenken. En een bruine boterham meer kan geen kwaad, en nog wat fruit is ook prima. Ik mis overigens de zuivelproducten op je lijstje. Drink een glas (karnemelk, neem gerust een bakje yoghurt en weest matig met cola, frisdranken en zoete dingen en vettigheid, maar wordt niet te strikt in die dingen. Dus af en toe een patatje of iets anders 'ongezonds'gewoon doen! Maar doe alles met mate. Lang verhaal kort: Geniet van alle dingen, geen zorgen maken, en niet overdrijven in wat je eet of drinkt. Toegevoegd na 1 minuut: (karnemelk moet zijn (karne) melk. Melk of karnemelk dus of andere niet zoete zuivel.

na mijn idee eet je gewoon goed. en gezond. je gewicht is prima. anderen zeggen hier dat 2 boterhammen als lunch weinig zijn, ben ik het mee oneens. ieder mens is verschillend. en de 1 heeft meer eten nodig als de ander. bovendien zet je hier alleen neer wat je eet. dus over drinken kan ik alleen zeggen, dat water en melk gezond zijn. thee en koffie kan natuurlijk ook. het is opzich ook niet erg als je er suiker in doet. iedereen doet daar altijd heel slecht over. maar een beetje suiker kan echt geen kwijt. niet alles hoeft perse zonder suiker. je hoeft heus niet super de super gezond te eten. een koekje kan echt geen kwaad. zolang je maar niet een heel pak in 1 keer opeet. bijna iedereen snoept wel eens. en dat is ook helemaal niet erg. zolang je maar niet teveel snoept of eet. teveel is nooit goed. het is ook helemaal niet erg dat je je afvraagt of je te veel of te weinig eet. dat doe ik ook. ik ben vaak genoeg daar onzeker over. maar het gaat er om hoe je er mee omgaat. maar belangrijker nog, ben je nu (redelijk) gelukkig? of gewoon tevreden met wie je bent? je hoeft echt niet perfect te zijn. Toegevoegd na 1 minuut: een beetje suiker kan geen kwaad* bedoelde ik.

Hallo, ik heb even simpel met een reken formule speciaal voor voedingsbehoefte berekend met jouw gegevens dat je gemiddeld 1950 kcals nodig hebt om gezond te blijven met jouw activiteitsniveau. Ik heb zo even grof een schatting gemaakt op basis van je voeding die je aangeeft te nemen, dat is grofweg geschat circa 1400 kcals per dag. Dus in principe zit je enigzins te laag, afhankelijk van je doelstelling uiteraard. Wil je afvallen heb je meer effect bij circa 100 kcals meer te eten omdat meer dan 500 kcals beneden je behoefte geen positief effect heeft en als je gewoon neutraal wilt zonder bijbedoelingen tja dan zou ik rond 1900-2000 per dag zitten. 1 snee boterham zonder beleg is circa 80 kcals, dus ja een toevoeging van 2 met beleg is al gemiddeld 250 kcals. Als je Brinta neemt met melk circa 250 ml zit je ook al op de 200kcals afhankelijk van type melk. Of voeg in totaliteit 4 boterhammen met beleg toe. Of die 2 boterhammen, met 1 stuk fruit erbij, en wat snacks zoals rijstwafel of cracker met beleg naar keuze. Jouw minimum streven zou ik op 1500 zetten, dan blijf je gezond bezig! Gr Gaelwyn

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100