wat kan ik doen aan die voortdurende behoefte aan eten?

toen ik nog mijn maandstonden had, kon ik de dagen voordien echte geeuwhonger hebben . ik at dan alles wat in mijn handen kwam, honger of niet. eenmaal voorbij, waren de kilootjes er terug af en at ik terug normaal.
maar sinds ik mijn maandstonden niet meer heb en zeker de laatste tijd heb ik constant dat voor-mijn-maandstondengevoel : opgeblazen gevoel, geeuwhonger, beetje gevoeliger...
Ik mag niets maar dan ook niets in huis hebben of ik eet het onmiddellijk op; een pak kaas, een potje veggiepasta, koekjes. Het moet eraan geloven...Vroeger at ik nooit zoet, nu zou ik een hele taart kunnen opeten.
Wat kan ik doen, ik word altijd maar dikker. nu nog een aanvaardbaar BMI maar kan al niet meer in mijn klederen en wil dus graag enkele kilo's kwijt....

Toegevoegd na 14 uur:
toen ik nog menstrueerde had ik geen voortdurende eetbuien, enkel vlak voor mijn menstruatie. .. Het is begonnen met het plots wegvallen van mn menstruatie, na een zwaar ongeval en operatie (niet aan mn vrouwelijke organen, maar in ieder geval heb ik nadien nog één keer gemenstrueerd en dan nooit meer, ik zat plots in mn menopauze dus)

12 jaar geleden
Ritsuka
12 jaar geleden
Wat eet je normaal op een dag, misschien eet je normaal te weinig of komt je lichaam voedingsstoffen tekort.
liveisgreat
12 jaar geleden
neenee, ik eet echt constant. alhoewel... ik begin 's ochtends met knäckebröd en platte kaas of gekookt eitje. 's middags eet ik soep (soms met brood), maar dan begint het . In de namiddag krijg ik honger, dan eet ik fruit en rijstwafels (als er geen taart en koeken zijn want dan vlieg ik daar op. ik koop ze zelf niet, maar soms brengen collega's ze mee ...)
s' Avonds gewoon avondmaal (vooral veggie met veel groenten) maar dan begint het weer : chocolademoes, müslikoeken (5 BV), boterhammen met veggiepasta (ik kan een heel brood opeten!) enz...
en 's nachts krijg ik dan soms ook nog honger, ik word soms met honger wakker...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je eet overdag te weinig. Het is maar een gok maar het kan dat je bloedsuiker overdag wat laag is, op een gegeven moment krijg je daardoor honger, je eet dan het liefst zoetigheid want daar vraagt je lichaam om, doordat je dat eet geeft je alvleesklier een stoot insuline af en niet een geleidelijke hoeveelheid, met het gevolg dat je bloedsuiker gehalte weer daalt, je krijgt weer trek in zoetigheid of koolhydraten (brood)......en zo zit je in een cirkel.
Belangrijk is die bloedsuiker spiegel op pijl te houden en geen piek te veroorzaken. Regelmatig eten is daarom belangrijk, elke 2 uur iets eten,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1Nelly Mooi antwoord! Kleine toevoeging: Alles wat je eet moet schoon zijn. Dus goede vetten, goede langzame koolhydraten liefst met zoveel mogelijk vezels. Probeer elke 2 a 3 uur wat te eten, dezelfde portie aan maaltijden zeg 5 maaltijden op een dag. Probeer suikers zoals frisdranken koek, taart ijs, snoep witte pasta, witte rijst wit brood jam, alcohol en nog veel meer bewerkte producten de komende maand NIET te eten. Bereken je dagelijkse behoefte aan calorieën en verdeel dat dus over die 5 schone maaltijden. Als die cravings dan nog niet weg zijn dan is er misschien iets anders aan de hand. Maar probeer eerst dit om uit te sluiten wat hierboven ook al benoemd is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wellicht eet zij te weinig..maar haar vraag was niet: 'Eet ik wel genoeg?' Doch: 'Wat kan ik doen aan die voortdurende behoefte aan eten?' En deze vraag heb ik beantwoord. Zo simpel is het, hè.. Natuurlijk wil ik iemand die dreigt anorexia te krijgen graag de helpende hand toesteken..echter werk ik liever niet mee aan de voortgang of de ontwikkeling van die ziekte. Groet, Ton

Het beste antwoord

Naar aanleiding van je reactie op de vraag: Ik zie het al overduidelijk, je eet veel te weinig. Je ontbijt zou ik wat groter maken, eventueel boterham erbij, of eet yoghurt met ontbijtgranen (veel vezels en weinig suiker, kijk op de verpakking).

Vervolgens eet je een hele tijd niks, en dan bij de lunch alleen maar soep, daar komt je grote honger vandaan.

Als je ontbijt om 8 uur is, zorg dan dat je om 10-11 uur weer wat eet, een stuk fruit en een broodje bijvoorbeeld.
Daarna je lunch rond 13 uur, daar zou ik ook meer eten dan alleen een soepje, eet hier ook een broodje bij of een salade met kip en noten.
Eet daarna tegen 15 uur weer iets, en vervolgens je avondeten.

Je eet dus elke 2-3 uur, en kiest elke keer vullende volwaardige voeding, als groente, fruit, een volkorenboterham, of iets met eiwitten of gezonde vetten.

Probeer dit eens uit, ik kan je garanderen dat je 'geeuwhonger' een stuk minder zal zijn.
Het word veroorzaakt door een te lage bloedsuiker, omdat er zoveel tijd zit tussen je maaltijden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Vermijd zoveel mogelijk dingen als taart en koekjes (natuurlijk mag je af en toe best een stukje).
Deze suikerrijke producten geven je heel even een energieboost, maar zeer snel daarna krijg je weer honger, omdat je suikerspiegel zo schommelt.

De genoemde producten hierboven zijn een paar voorbeelden van dingen die lang vullen, langzame koolhydraten etc.

Toegevoegd na 25 minuten:
Zeker als je wilt afvallen, zoals je andere vraag zegt, moet je zorgen dat je meer eet.
Zodra je weinig eet ziet je lichaam dit als hongersnood en gaat angstvallig vet vasthouden en schreeuwen om vette en zoete dingen.
Door elke 2-3 uur te eten, stel je je lichaam gerust dat er wel eten is, en zul je geen vreetbuien meer hebben.
Ritsuka
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Probeer eerst eens uit te zoeken of je wel voldoende eet als basis. Ruim ontbijten, en proberen je totale eten over zes kleine maaltijden te verdelen, zodat je nooit lang hoeft te wachten op de volgende maaltijd.
'Vraatzucht' kan ook hormonaal zijn (zoals inderdaad voor je menstruatie) of emotioneel (verdriet of eenzaamheid of kwaadheid 'wegeten').
Als je goed en voldoende eet en de snaaidwang blijft aanhouden, overleg dan eens met je huisarts of die kan onderzoeken of je stofwisseling in orde is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allereerst dien je je af te vragen WAAROM je zo'n vreselijk eetlust hebt.

Ik denk dat je bezig bent met de verwerking van in het verleden doorgestane emoties.

Probeer dus in eerste instantie of je de verwerking van je oude verdriet/tegenslagen/pijn op enigerlei wijze kunt stimuleren. B.v. met een psycholoog o.i.d.

Voor wat betreft het eten moet je per dag zorgen dat je niet meer in huis haalt dan je lichaam strikt nodig heeft.

Dus b.v. niet meer dan een half pond aardappels en een niet meer dan twee broodjes.

En daarnaast koop je nog een flinke hoeveelheid komkommers..want in komkommers..dus ook in augurken..zit vrijwel niets.

Geen vetten en geen koolhydraten..en precies die twee laten je in gewicht toenemen.

Ook moet je heel veel water drinken..vooral tegen etenstijd

Je maag wordt aldus goed gevuld met komkommers en water, zodat je daarna genoeg hebt aan het eten dat je lichaam echt behoeft.

Veel succes, hoor!!

Groetjes,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ritsuka
12 jaar geleden
Lees de reactie op de vraag eens, daar word duidelijk dat de vraagsteller gewoon veel te weinig eet
Zoals elders al gemeld: volg gewoon een paar voedingsregels die mij ook hebben geholpen:

- Eet 's ochtends een uitgebreid en voedzaam ontbijt (eieren, volkorenbrood, worst, maar ook fruit).
- Eet als je tussendoor honger hebt. Je kunt altijd een paar noten of iets als kaas eten, alleen 's avonds niet (dan worden vetten opgenomen).
- Eet altijd bewust! Eet dus altijd aan tafel. Eet niet voor de tv, aan de computer of tijdens het autorijden, en lees niet tijdens het eten.
- Eet 's avonds weinig, 's nachts helemaal niets.
- Vermijd zoetigheden, want daar krijg je honger van. Vermijd ook zoetstoffen (worden in de varkensfokkerij gebruikt).
- Vermijd lichte koolhydraten (pizza, pasta, chips, ketchup) en vermijd alle snacks.
- Drink geen zoete dranken.
- Drink veel water (vult de maag en vertraagt de spijsvertering).
- Eet rood fruit en rode groente (liefst rauw, dat is beter voor de spijsvertering).
- Minder voorbewerkt voedsel (bijvoorbeeld volkoren zuurdesembrood) is beter dan voorbewerkt voedsel (zoals witbrood).
- Vermijd alcohol (veel calorieën).

Je zult je fantastisch voelen, niet alleen omdat je gewicht verliest, maar ook omdat je, als je deze regels volgt, gezond eet. Bovendien heeft het een positief effect op je darmflora, waardoor je minder trek zult hebben en minder zin zult hebben in snacks en zoetigheden.