Is het gezond om alleen op fruit te leven?

En hoe stel je dan samen welk fruit je nodig hebt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is heel ongezond!!!
Ik eet eigenlijk alleen maar fruit(en groente),af en toe een beschuitje of rijstwafel en ik heb heel veel tekorten en ik ben ondervoed en heb ondergewicht.
Maar ik heb dan wel een eetstoornis.
Dus wat denk je?
Alleen fruit?
Dan wordt je (net als ik) heel erg ziek en zwak.
Ik hoop niet dat je zo wil gaan diëten ofzo,echt geen goed idee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies, de mens is een omnivoor en dat is niet voor niks.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is deze vraag gebaseerd op fruitarisme?
Dat wordt namelijk vaak samengevat als 'alleen fruit eten', terwijl het in feite veel breder is, meestal worden ook noten, zaden en groenten als paprika, tomaat, aubergine, komkommer, ed. gegeten.
Dat scheelt al heel veel in de variatie aan voedingsstoffen die je binnenkrijgt (bij alleen fruit eten is genoeg vet binnenkrijgen praktisch onmogelijk, maar als je ook noten en zaden eet niet).
Maar ook dan is het nog heel moeilijk of misschien zelfs onmogelijk om aan alle benodigde stoffen te komen.

Antwoorden (5)

Nee, je zult allerlei gebreksziekten krijgen. Essentiele vetzuren, eiwitten, cobalamine, vit D jodium. De lijst wordt te lang om op te noemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is ongezond, er zijn allerlei stoffen die je lichaam nodig heeft die niet in fruit zitten.
Ook gaat je suikerspiegel gigantisch schommelen. Eerst een flinke lading suiker door een portie fruit, en even daarna zak je weer helemaal in omdat de energie eruit snel verbrand is.
Ritsuka
12 jaar geleden
@Featherlight

Is het gezond om alleen op fruit te leven ?

Nee, niet echt !

Als je 'extreem' gaat eten (1 soort voeding zoals bijvoorbeeld het brooddieet - al was dat om de dag) zul je altijd voedingsstoffen missen.

Sommige mensen gaan dan voedingssupplementen eten.
Dat is niet zo'n goed idee.

Het voedingscentrum (zie bron) kan je hier veel meer over vertellen, "de schijf van vijf" is een hulpmiddel voor gevarieerd eten.

Advies

zie bron "de schijf van vijf" daar zie je wat gezond is.

Wat je wel kan doen is bijvoorbeeld iedere dag voor 13.00uur alleen maar fruit eten.
Dus ontbijt een banaan, om 10.00uur een appel, en om 12.00uur een sinaasappel (bijvoorbeeld!).
Voor het avondeten moet je dan wel gewoon eten.

Dit is een soort dieet, dus dat moet je niet lang doen !

Succes !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, op de middellange termijn is het zelfs dodelijk om alleen maar op fruit te leven. Fruit levert water, suiker, vezels, antioxidanten en vitamine C, alles afhankelijk van de soort fruit. Er zijn maar weinig soorten fruit die eiwitten, vetten en de daarbij behorende vitamines en mineralen leveren, laat staan de essentiële vorm, waardoor de kans op tekorten 100% is na korte tijd. Je krijgt o.a. last van spierzwakte, broze botten, hersen- en hartfunctiestoornissen, om maar enkele gebreksziekten te noemen. Het opsommen van soorten fruit waarbij je wel gezond blijft is een onmogelijke opgave.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In avocado's zitten vetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelfs gorilla's moeten naast fruit ook groente eten ; wij zijn er al helemaál niet op gebouwd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet ik, Sherpa. Vandaar 'weinig soorten'. En dan zijn het ook nog eens nauwelijks essentiële vetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Marleen, we schelen maar 1% (dacht ik) van de gorilla's, dus helemaal is een heeeeel groot woord...:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En iets van 2 à 3% van de neus- en van de rhesusapen. Nou ja, iets in die orde van grootte. Die genetische verschillen zeggen weinig over welk voedsel we al dan niet verdragen en nodig hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ondertussen is 1% en 2 of 3% verrekte dichtbij/weinig verschil, zo van : nog 1 wimper of duimnagel en dat was dat kleine percentage verschil. @Keesvi bedankt voor deze les in neus- en rhesusapen (ook) dat wist ik nog niet... :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het genoom van de van de fruitvlieg komt nog 40% met dat van ons overeen maar de zee-egel al weer 70%. Dat zou je toch niet zeggen als je 's morgens in de spiegel kijkt. Nou ja, misschien als je dat heel erg vroeg doet. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet helemaal juist, Jodokus ; met onze meest naaste verwant de chimpansee verschillen we al om en nabij de 5 %. Met gorilla's nog veel meer.
http://www.0095.info/nl/index_stellingen_thesennl_nl87.html
En inderdaad, zels met de meest primitieve soorten hebben we al tientallen procenten gemeen ; alleen al omdat we levende wezens op dezelfde planeet zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Foutje Marleen, ik bedoelde natuurlijk de chimp ! en in termen van DNA is het 2% en daar zijn de hh wetenschappers het momenteel niet over eens... dus misschien zit jij nu met 5% veel meer in de goede richting !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie de bron ; volgens mij is dat vrij recente info.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat een prima bron !
Dit is niet gezond.

Het lichaam heeft verschillende voedingsstoffen, vitaminen, mineralen, ... nodig om goed te functioneren, en in leven te blijven.

Met fruit kom je er lang niet.

Dingen zoals vlees (of vervangende producten), groenten, graan en zelfs vet zijn nodig om optimaal te functioneren.

Op lange termijn kan dit zelfs tot de dood leiden.