Wat maakt "honing" zo gezond? Of is het niet zo gezond?

Hallo,

ik drink de laatste vooral 's avonds dan kruidenthee maar ik doe er al een heel lange tijd geen suiker meer in en ik twijfel nu om er ofwel honing in te doen ofwel een natuurlijk zoetstof zoals Stevia...

Ik hoor van vele mensen dat honing gezond(er) is als suiker, daar ben ik het ook mee eens, maar is honing in het algemeen wel gezond voor ons gezondheid?

Indien wel, wat maakt honing dan zo speciaal? Wat zit er in honing zoal allemaal in dat honing gezond is?

Toegevoegd na 1 minuut:
Tikfout: het woord "als" moet "dan" zijn:

*Ik hoor van vele mensen dat honing gezond(er) is '''als''' suiker

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K
Ritsuka
11 jaar geleden
Geld niet voor alle soorten homing
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geldt voornamelijk voor donker gekleurde honing van meerdere bloemen.

Het beste antwoord

Honing is vooral fructose, tafelsuiker is sacharose (een glucose met een fructose molecuul). Fructose is volgens wikipedia zoeter dan sacharose, misschien heb je er dan minder voornodig. Gezondheidsclaims kan ik niet onderbouwen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Honing is inderdaad gezonder dan suiker, omdat dat geraffineerd is en eventueel ontstekingen op kan wekken als je daar gevoelig voor bent.
Maar het aller gezondste zijn toch de "pollen" van de bijen. Dat zijn de witte balletjes die aan de poten van de bijen blijven hangen. Je kunt dat kopen in een reformwinkel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is honing gezond?

Als men denkt aan een natuurproduct, dan wordt vaak gedacht aan honing. Dit wordt namelijk door bijen gemaakt uit de nectar van bloemen. Er zijn verschillende soorten honing, zo verschillen de geur, de smaak en de kleur erg. Er bestaat bijvoorbeeld lindehoning, lavendelhoning, rozenhoning en klaverhoning.
Honing is een van de meest gebruikte voedingssupplementen. Er zit in honing een combinatie van fructose en glucose. Vroeger werd het gebruikt bij de behandeling van kleine snij wonden en brandwonden.

Honing is een voedingsproduct dat gemakkelijk door het lichaam wordt opgenomen. Echter bestaat honing voor ongeveer 80% uit suikers. Maar het levert net zo veel energie als gewone suiker. Honing biedt dus voor mensen die af willen vallen geen voordeel.
Maar honing heeft ook nadelen. Kleine kinderen, jongeren dan één jaar kunnen erg ziek worden van honing. Dit komt door de clostridium bacterie die aanwezig is. Het gaat dan niet om de gehele bacterie, maar om sporen van deze bacterie. Deze sporen kunnen botulisme veroorzaken. Dit kan leiden tot spierzwakte en verlammingen. Vanaf de twaalf maanden kan een kind pas veilig honing gebruiken omdat ze dan genoeg afweerstoffen hebben ontwikkeld.
Als men een normale hoeveelheid honing gebruikt kan dit geen kwaad. Maar het teveel gebruik van honing verhoogd de kans op kankerverwekkende stoffen in het lichaam. De Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) doet hier momenteel onderzoek naar. Zij adviseren wel om regelmatig van honing te wisselen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Honing is wel iets beter dan suiker maar niet noemenswaardig. Honing heeft niet minder kcal en mag nooit aan baby's worden gegeven ivm aanwezige bacterien.