Wat moet je doen als je vriendin niks meer eet?

Toegevoegd na 15 uur:
Ik heb al heel vaak met haar gepraat, maar ze wil maar niet luisteren. Ze is niet heel dun, maar het heeft geen nut om dan niks meer te ten. Ze heeft zelfs wel eens een vinger in haar keel gestoken... Ik weet echt niet wat ik hier mee aan moet. Ik zit er over te twijfelen om met haar ouders te gaan praten, maar ik vind het lullig om dat achter haar rug om te doen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5K

Antwoorden (7)

Afvragen hoe dat komt en het probleem aanpakken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, dat had ik zelf ook al bedacht ja! maar hoe moet ik dit 'probleem' aanpakken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met je vriendin er over praten natuurlijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat gebeurt met deze vraag volgens mij al hoor :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, ik denk van niet. Hij mag best wat meer info zetten.
Ik weet niet hoe oud je vriendin is en of ze nog bij haar ouders woont.
Ik ga er maar eventjes vanuit dat dat zo is, je moet dan zorgen dat haar ouders geïnformeerd zijn en er bij hen en bij je vriendin zelf op aandringen dat er medische hulp komt. Jij kan hier niets concreet aan doen, als ze echt anorexia heeft moet je dit overlaten aan professionals. Haar huisarts kan haar doorverwijzen naar adequate hulpverlening.
Probeer het voorzichtig aan te pakken, het kan zijn dat ze helemaal geen hulp wil accepteren. Vertel haar dat je ongerust bent en dat het zo niet langer gaat en dat je haar slechts wil helpen.
En wees er als ze je nodig heeft, steun haar.
Sterkte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze is 13 jaar, ze wil geen hulp accepteren en het is niet nodig volgens haar, ze luistert absoluut niet naar me...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar was ik al bang voor. Anorexia patiënten hebben vaak grote angst om hulp te aanvaarden want ze zijn bang om aan te komen. Dat betekend niet dat er geen hulp nodig is. Jij kan hier in je eentje weinig aan veranderen. Het lijkt me toch het beste om haar ouders of eventueel een mentor van school in te schakelen. Je kunt ze vertellen hoe het er voor staat, wellicht weten zij niet hoe ernstig het nu met haar is. Normaal ben ik er op tegen maar voor deze keer -omdat het van groot belang is- doe dat desnoods achter haar rug om of via een anoniem bericht.
Praat met haar.Ik hoop voor je dat ze ff geen honger had en dat het geen anorexia is.Ik heb hier voor je een artikeltje over anorexia bij een van je vrienden maar het is wel engels.

Anorexia is a very serious problem. If this is happening to a friend of yours, here what we recommend:

Talk with her and encourage her to get help. If she's scared to go to the doctor, offer to go with her. Don't make her feel bad for her problem, and try to give her all the support you can.

If she says she doesn't have a problem and doesn't want to ask for help, you do it! First though, you have to tell your friend that you're going to tell an adult.

Don't say things like; "Every day you're skinnier." or "You're skin and bones." This is what she wants and it hurts the situation.

Remember to tell her how important she is to you, and how proud you are of your friend. Try to talk about people who are heavier in weight in a good way. How smart they are, interesting, etc. If you eat with your friend, don't pay attention to what she's eating, or not eating; talk about other stuff. Don't tell her what to eat, only a nutritionist can do this.

Don't blame yourself your friend's recovery is pretty slow. You have done all you can.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sterkte... Wees lief voor haar... Misschien moet je haar The Karen Carpenter story eens laten zien... kijk hem eerst eens zelf... misschien heeft dat effect op haar...

karen leed zelf ook aan Anorexia. ze genas ervan maar overleed 6 jaar later alsnog aan de gevolgen ervan... Het zou haar kunnen wakkerschudden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zou met haar praten en vragen waarom ze niets meer wil eten. niet meteen met de deur in huis vallen maar vraag of ze ook een hapje wil van Haar lievelingsnoep, wil ze dat niet, vraag dan waarom ze niet wil. geen zin is natuurlijk geen reden, dus vraag dan of ze 'iets' wil afvallen. vraag haar telkens 'een stukje' van je eten wil en geef haar dan meer dan een stukje. ga ook met haar een keer (als je dat nog niet deed) eens met haar mee naar huis en kijk of er allemaal lekkere dingen staan als je iets te drinken wil pakken.

gaat het met haar steeds verder achteruit, praat er dan mee met haar ouders, zeg dat je bezorgt bent en dat je haar graag wil helpen.

veel suc6!

Toegevoegd na 1 minuut:
zelf ben ik een 'brugger' en zie ik afentoe ook heel dunne meisjes dat het gewoon niet meer mooi is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is meestal niet raadzaam om een anorexia-patiënt eten op te dringen of er constant over te praten.
Je kunt in zo'n geval beter over andere dingen praten en je niet bemoeien met hun bord, dat werkt vaak averechts.
ik zou wachten met naar haar ouders te gaan. eerst zou ik een middag met je vriendin afspreken en er over praten. als ze de eerste middag niet luisterd spreek dan nog een middag af. Als je dan iets uit haar krijgt moet je dat nog even voor je houden en met haar er over praten. ik zou eerst dus precies uit zoeken wat er is.

Toegevoegd na 1 uur:
je kan ook zelf iets doen, je kan bijvoorbeeld samen met haar afspreken bij iemand thuis en wat gaan eten vraag wat zij wil. anders begin je met wat kleins, maar probeer het gewoon. je kan ook als je het in je eentje moeilijk vind of niet durf er een goede andere vriendin van haar er bij betrekken. ga samen met die vriendin een middag bij iemand met het 'probleem meisje' een middag leuke dingen doen, maar probeer er voor te zorgen dat ze iets eet. als ze het echt maar dan ook echt niet wil mag je gaan beginnen met de convrentatie. kijk een film over anno met haar, of maak met haar een verslag er over. laat haar wel merken dat ze er niet alleen voor staat en dat jij haar steunt!

Toegevoegd na 3 uur:
ik wou ook nog even zeggen, dat je bijna niks achter haar rug om moet doen. wees eerlijk tegen haar dan doet zei dat misschien wel terug, en als ze een vraag heeft beantwoord die dan ook eerlijk en oprecht. zodat zei ook het gevoel krijgt(en dat is hopelijk ook zo) dat ze jou kan vertrouwen waarneer zei jou iets vertelt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou echt niet naar haar ouders gaan. Precies het zelfde heb ik ook mee gemaakt in mijn pubertijd. Ik was toen het meisje met het probleem. Mij vriendin wou ook met mijn ouders gaan praten, maar daardoor ben ik het juist extremer gaan doen. Ik vertelde niks meer en mijn contact brokkelde af. Dus ga voor al niet naar haar ouders praat eerst met haar.

Toegevoegd na 3 minuten:
oja,
Als je iets van haar hoort, een geheim bedoel ik. Ga die dan nog niet door vertellen. Als je vriendin er achter komt zegt ze nooit meer wat en kan je niks meer voor haar doen.