Kan ik bij afvallen beter letter op de vetten of koolhydraten?

Ik wil nu zo graag een koek bij de thee, maar twijfel tussen een chocolate chip cookie (115 kcal) en een pakje liga evergreen bosvruchten (175 kcal). In de liga's zit het dubbele aan koolhydraten in vergelijking met de chocolate chip, maar de vetten zijn weer een stuk minder. Jaja, ik weet dat ik iets moet nemen wat ik gewoon lekkerder vind, maar ik wil nu toch even voor de verantwoorde keus gaan.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
Eet gewoon het koekje dat jij het lekkerste vind. Als je de hele dag gezond bezig bent geweest, mag je best in de avond even een koekje. 80/20 heet dat, 80% gezond, 20% iets minder gezond. Het leven moet wel leuk blijven he ;)
Ritsuka
11 jaar geleden
Over het algemeen kun je het beste de geraffineerde koolhydraten vermijden, dingen als witbrood etc.
Een beetje vet is niet zo erg, zolang het maar geen gehard of transvet is.

Antwoorden (3)

De vetten zetten meer aan dan de koolhydraten. Zitten er in zo'n pakje Liga twee koeken, dan adviseer ik er één van op te eten en de andere voor morgen te bewaren. Is het maar één koek, dan zou je erna een poosje kunnen gaan sporten. Dan blijf je je er toch goed bij voelen.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoezo, het gaat toch om de kcal? Als de liga koek meer kcal bevat kom je 'daar meer van aan' (het is maar heel weinig meer natuurlijk) dan van de andere koek met minder kcal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zitten 2 koeken in. Welke zou ik dan het best kunnen nemen?
Amadea
11 jaar geleden
Eén Liga koek nemen dus. De samenstelling daarvan is qua voedingswaarde gewoon gezonder dan een vette zoete chocoladekoek. In Liga zitten tenminste nog wat vezels, en wat piezeltjes fruit, en het is minder zoet en vet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik wil ontzettend graag het hele pakje nemen.. Is het dan nog steeds verstandiger om de liga's te nemen?
Amadea
11 jaar geleden
Ja, volgens mij wel. Want het eten van de chocola geeft maar heel kortstondig genoegen en je zult al snel trek krijgen in nóg iets. Maar de Evergreens vullen goed en geven langduriger resultaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel! Ik zit lekker aan de liga's!
Amadea
11 jaar geleden
Geniet ze!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1 gram vet zet meer aan dat 1 gram koolhydraten maar dat moet je niet verwarren met kcal want 175 kcal zetten meer aan dan 115 kcal.
Bij het afvallen kun je beter letten dat je de goede vetten neemt, en weinig koolhydraten. Ik zelf ben ook bezig met afvallen, een tip let op de goede vetten, bak in olijfolie. Probeer die tussendoortjes weg te laten die jij neemt, maar eet als je trek hebt een stuk komkommer, of van die snoeptomaatjes, dat is veel beter. Alles met chocolade zet aan, probeer het weg te laten. Ook in chips zitten de verkeerde vetten, wat dus heel slecht is, kun je beter japanse mix nemen als je behoefte hebt aan iets, maar niet meer dan 1 handje. Sterkte ermee als je beter let op wat je eet, gaat het afvallen zeker lukken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel goed dat je verantwoord wilt snoepen. In principe maakt het niet zo heel veel uit welke je van de twee neemt, als het daar maar bij blijft. Het verschil van 60 calorieën is verwaarloosbaar op de 2000 die je per dag eet. Belangrijk is dat je er niet meer gaat eten en niet vaker op de dag. En ook belangrijk is dat je geniet van je koekje en niet bij elke hap aan de calorieën denkt.