Een lepel(tje) mosterd bij de warme maaltijd zou de vetverbranding bevorderen en zodoende gewicht verliezen, zo heb ik gehoord. Is dat waar?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.5K
Ritsuka
11 jaar geleden
Onzin, het gaat er om wat je eet, niet of er wel of niet mosterd bij zit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
lepeltje minder op je bord doen zal beter helpen,
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mosterd vind ik wel lekker,maar er is nog geen gram af in de loop der jaren bij mij.

Antwoorden (2)

Nee dat is niet waar.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik denk dat het lijkt te helpen omdat mensen dan geneigd zijn om de vettere sauzen te gaan vervangen voor mosterd.

Toegevoegd na 6 minuten:
Gewone mosterd doet al helemaal niets, zie de link in de engelstalige bron.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weer van die totaal onterechte anonieme minnen op een prima antwoord, leuk is dat... Pelle heeft gelijk
Het misverstand met de mosterd berust waarschijnlijk op het feit dat mosterd azijn bevat, en dat zou zogezegd helpen de vetten op te lossen (en dus verteren). Tja... dat kan misschien een beetje helpen, maar het effect zal zo ongelofelijk klein zijn dat het nergens op slaat. Zuur uit je maag in combinatie met gal is wat de vetten doet oplossen en verteren, en je gaat écht geen gram extra gal of zuur produceren door een extra lepel mosterd op je boterham of in je ragout.
Nee hoor, ik had wel ooit dat verhaal over de mosterd gehoord, maar dat valt onder dezelfde categorie als veel andere dingen die in theorie een effect zouden kunnen hebben, maar in werkelijkheid geen merkbaar effect hebben.
Eet meer pittige en gekruide voeding
Curry, sambal en andere pittige sauzen, zoals mosterd, stimuleren de stofwisseling (en daarmee de vetverbranding).

Wanneer je je focust op het eten van meer magere eiwitten, vezels en complexe koolhydraten, dan zul je uiteindelijk minder eten van ongezonde voedingsstoffen zoals suiker en vet. Dit komt door het verzadigende effect van eiwit en voedingsvezels.