Nee, dat zou biologisch niet te verklaren zijn. In alle bier zit alcohol en dit beïnvloedt het hormoon vaspopressine, waardoor er meer urine wordt gemaakt en je vaker moet plassen als je bier drinkt. Maar dat geldt ook voor wijn of andere drank waar alcohol in zit.

Toegevoegd na 5 minuten:
Hoe het werkt?

Het water in het bloed wordt in de nieren in nierbuisjes geperst (zie wikipedia voor meer uitleg). Als het lichaam niets zou doen, dan verwdwijnt dit kostbare water naar de blaas. Het hormoon vasopressine (andere naam: anti-diuretisch hormoon) zorgt ervoor dat het water weer wordt teruggewonnen uit de nierblaasjes en weer in het bloed komt. De overige afvalstoffen blijven dan achter en worden uitgeplast samen met een beetje water (de urine).

Als je alcohol nuttigt blokkeert dit de werking van vasporessine. het gevolg is dat je dus minder water terugwint uit de nierbuisjes en dus meer water in de blaas krijgt. In feite droog je hierdoor ook uit.

Met de ingrediënten van bier of bokbier heeft het verder niets te maken. Wel met het percentage alhohol en hoeveel je drinkt.