Cafeïne. Door cafeïnehoudende dranken verliest het lichaam het vocht sneller via de urine dan als er geen cafeïne wordt gebruikt (cafeïnevrije koffie). Het is echter niet zo dat het lichaam door de cafeïne meer vocht verliest.

Dranken met cafeïne leveren, net als alle andere dranken, vocht aan het lichaam. Vaak wordt gedacht dat dranken met cafeïne vochtafdrijvend werken. Dat is niet zo. Het lichaam verliest niet méér vocht door het drinken van bijvoorbeeld koffie. Het verliest wel wat sneller vocht via de urine.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er staat dat cafeine zorgt voor een snellere uitscheiding van vocht uit het lichaam. Wat is dan het verschil? Volgens mij is dat hetzelfde toch? Als je vaker plassen moet vanwege de koffie die je drinkt, betekent het toch dat je
meer vocht tot je moet nemen,omdat er meer vocht uitgaat?
Beetje domme vraag misschien, maar ik snap het echt niet/
Amadea
12 jaar geleden
Vermoedelijk is de hoeveelheid die je uitplast dan minder. Bijvoorbeeld 5 keer 90 milliliter is hetzelfde als 2 keer 225 milliliter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen enkele vraag is dom Meike. Anders blijft men onwetend.
Er staat dat het lichaam het vocht SNELLER verliest door het gebruik van cafeïne, niet dat het MEER vocht verliest. Dus je zal meteen en vaker moeten plassen na het drinken van koffie omdat het opgenomen vocht sneller uit je lichaam komt. Maar een stof die echt vochtafdrijvend werkt, laat ook ander overtollig vocht uit het lichaam verdwijnen. Dat doet cafeïne NIET. Bedankt Amadea voor de toegevoegde uitleg.

Andere antwoorden (2)

Een veelgehoorde misvatting! Koffie heeft géén vochtafdrijvende eigenschappen. Sommige mensen gaan na het drinken van koffie iets vaker naar het toilet, maar aangetoond is dat de totale hoeveelheid urine niet verandert.
fremar
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik moet eerlijk zeggen dat ik een producent van koffiemachines niet echt een betrouwbare bron vind voor informatie over koffie...
De opgeloste stoffen in een kop koffie moeten, grotendeels via de urine, het lichaam weer uit. Daardoor krijg je dorst waardoor je het vochtverlies weer aanvult door te drinken. Doe je dat laatste niet, dan droog je uit maar dat is natuurlijk iets anders dan het 'afdrijven' van overtollig vocht. Maar, zoals gezegd, verlies je netto geen lichaamsvocht uit je lichaam door koffie te drinken.