Is kaliumsorbaat schadelijk voor de gezondheid?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
49.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja: http://www.sciencelab.com/msds.php?msdsId=9924693
SimonV
9 jaar geleden
Inderdaad.
Kaliumsorbaat is het conserveermiddel E202 en wordt verdacht van het veroorzaken van astma, netelroos, neusverkoudheid en darmstoornissen.
http://neee.nu/?p=241
Ritsuka
9 jaar geleden
zoals alles, het ligt aan de dosering
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@SimonV: Je bent geboorteafwijkingen vergeten.
https://wijzijnzon.wordpress.com/e-nummer-lijst/op-nummer/e200-299/
Maar belangrijker vind ik de uitleg:
"Gaat een chemische reactie aan met andere nitraten"

Het beste antwoord

Uiteraard!
Alles, maar dan ook echt ALLES is schadelijk voor de gezondheid als je te veel van neemt, ook water.

"Ja" als je te veel van inneemt of overgevoelig bent tegen sorbaat.
Onder "te veel" moet je verstaan meer dan 12,5 mg per kg lichaamsgewicht (advies van de WHO), en dat komt neer op 875 mg kaliumsorbaat (E202) per dag voor een mens van 70 kg.

"Nee" omdat onder normale omstandigheden is het maximum aan sorbaat dat aan levensmiddelen toegevoegd mag worden bij wet gereguleerd (Verordening (EG) 1333/2008)
Let op, ik zeg "sorbaat" en niet "kaliumsorbaat", omdat voor het berekenen van het maximum tel je alle vormen van sorbaat bij elkaar (dat is dus gunstig)
Zoals alle additieven moeten sorbaten op het etiket worden vermeld: E200 t/m E213.
Sorbaat werkt door de pH van voedsel te verlagen, en is vooral effectief tegen schimmels, dus je mag sorbaat verwachten in producten die relatief lang houdbaar zijn, en de neiging hebben om te schimmelen, zoals brood, kaas, jam...
Sorbaat is toegelaten in deze (en andere) producten, en de maximale hoeveelheid varieert tussen de 300-1000 mg per kg product (b.v. in jam is dat 300, in gerijpte kazen 1000)

Dat betekent dat als je elke dag van je leven 875 g kaas eet, waaraan het absolute maximum aan sorbaat is toegevoegd (1000 mg/kg kaas), dan heb je een verhoogde statistische kans (het dus niet eens zeker!) dat je schade aan je gezondheid toebrengt, zoals genotixiciteit of negatieve beïnvloeding van je immuunsysteem.
Om heel eerlijk te zijn: als je 875 g kaas per dag eet, voordat je last krijgt van al dat sorbaat ben je allang overleden aan obesitas of een torenhoge cholesterol en bloeddruk, die niets te maken hebben met de additieven.

Zoals met alles in het leven is het een kwestie van gezond verstand: eet gevarieerd, van alles een beetje, van niets te veel, en zo veel mogelijk zelf bereid. Af en toe een beetje 'zonderen' en te veel sorbaat binnenkrijgen kan geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Sorbaat werkt door de pH van voedsel te verlagen"
Dat is niet helemaal correct, Van wiki:
"Sorbinezuur werkt tot een pH van ongeveer 7. Bij een pH boven de 5 is de werking echter slechts beperkt."
van mij. (en van een pfd, maar dat zijn van die lange links)
Het is het sorbinezuur zelf dat een werking heeft, niet de zure omgeving.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Jackd
Je hebt deels gelijk, ik had het niet juist geformuleerd (dat gebeurt als je zelf schrijft ipv copy-paste), daar weet jij ook alles van. :-)
Sorbaat heeft idd een intrinsieke werking, maar daarvoor moet de pH laag genoeg zijn, en daar zorgt sorbaat zelf ook voor, omdat het een zuur is. Vandaar die zin in mijn antwoord.
Feitelijk heeft sorbaat 3 conserverende effecten: pH verlagend, Aw-waarde verlagend, en zijn intrinsieke werking.
Dat geldt ook voor lactaat of benzoaat, onder andere.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik dacht al dat het een zindeel was die er een beetje onhandig tussen was gekomen en daardoor verkeerd was geworden. (had ik ook al in mijn reactie staan, maar daardoor werd die weer onbegrijpelijk ;-)

Andere antwoorden (1)

Bij de gebruikte concentraties zijn geen schadelijke effecten te verwachten. Een zeer klein percentage van de bevolking heeft last van pseudo-allergische reacties.
Acceptable dagelijkse inname (ADI) :
Tot 25 mg/kg lichaamsgewicht
fremar
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op zich mee eens, fremar, maar waar heb je dat advies gevonden?
Dat is inmiddels verlaagd naar de helft: 12,5 mg/KBM
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is sorbaat schadelijker geworden in de tussentijd?
Waarschijnlijk niet.
Misschien daarom ook niet teveel waarde hechten aan wat er van o.a. de WHO komt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, niet schadelijker, uiteraard, maar inmiddels heeft men nieuwe inzichten. Dat is intrinsiek aan wetenschappelijke kennis. Zo dacht men vroeger dat vette vis minder gezond was dat magere vis, maar dat is inmiddels achterhaald, en weten wij dat vette vis is juist erg gezond.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zou best kunnen dat het om externe redenen schadelijker is geworden, bijvoorbeeld door interacties met stoffen die eerder minder gebruikt werden. Nieuwe inzichten is inderdaad een stuk waarschijnlijker.
Maar de huidige inzichten kunnen ook weer veranderen.
Het antwoord van fremar was een aantal jaar geleden nog goed, nu niet meer, maar dat het antwoord toen goed was, maakt sorbaat toen niet minder schadelijk. Ik wil daarmee alleen zeggen dat het altijd oppassen is met harde antwoorden geven op dit soort vragen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vandaar dat ik altijd genuanceerde antwoorden probeer te geven.
Het leven bestaat uit een brede scala aan grijzen, zwart en wit bestaan eigenlijk niet.

Interacties is trouwens een hele aardige!
Er wordt gesproken op dit moment over een herziening van de MRL's (maximum residue limit) van pesticiden in groente en fruit. De reden? Voor eht eerst zal rekening worden gehouden met interacties tussen stoffen en som van stof X en Y, in plaats van afzonderlijk.
Geweldig leuke discussies op hoog niveau!!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zeker een nuttige discussie, maar doe mij maar gewoon geen pesticiden.
(omdat het hier kort te houden en makkelijker gezegd dan gedaan, helemaal op grote schaal)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mee eens Jackd, maar met zo'n gigantische wereldpopulatie die om goedkope producten vraagt, vallen de pesticiden onder de categorie "noodzakelijke kwaad" (ook kort en makkelijk gezegd)