Mij is ooit verteld dat als je fruit toevoegd aan een zuivelproduct dat dat de werking van de vitamines uit het fruit opheft... waar of niet waar ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
27.5K

Antwoorden (2)

Ik lees voor:
Je stelt de vraag of yoghurt bijv. afbraak kan doen aan de vitaminen in bijvoorbeeld mandarijnen. Je kunt gerust yoghurt samen met fruit nemen, de yoghurt (calcium of de eiwitten erin) vermindert de opname van vitamine C niet.

Het klopt wel dat veel voedingsstoffen elkaars opname kunnen bevorderen of verminderen. Vitamine C bevordert de opname van plantaardig ijzer (brood, groente e.d.). Calcium vermindert de opname van ijzer iets in het lichaam. In praktijk hoef en kun je hier geen rekening mee te houden.

Dat staat op het online spreekuur:
http://onlinespreekuur.gezondheidsplein.nl/onlinespreekuur/bekijk_vraag/17503/doet-yoghurt-afbraak-aan-vitamine-c.html

Daarnaast wordt fruit in zijn algemeenheid behoorlijk OVERgewaardeerd:
Fruit is goed, maar we dichten het meer toe dan dat er daadwerkelijk aan voedingsstoffen in zit. Klein fruit – bessen, kersen, frambozen, bramen – bevat nog de meeste voedingsstoffen. Appels, peren en druiven nauwelijks. Het enige voordeel is: ze eten lekker weg en bevatten weinig calorieën. Een misverstand is dat alle vitamines die we nodig hebben, in fruit zitten. Dat is zeker niet zo.’

Dat zegt professor Martijn Katan, een Nederlands hoogleraar in de voedingsleer aan de Vrije Universiteit Amsterdam en schrijver van een populair wetenschappelijk boek over voeding.
http://www.janmarijnissen.nl/2010/10/15/in-gesprek-met-professor-katan-zuivel-fruit-en-het-ontbijt-staan-op-een-te-hoog-voetstuk/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een appel is vooral gezond om wat er NIET in zit, vond hij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Martijn Katan, deze man moet je niet serieus nemen! Een paar van zijn uitspraken Fluor toevoegen aan drinkwater toevoegen is goed omdat het je gebit zou beschermen? Achterhaald.. fluor doet namelijk helemaal niks, behalve dan dat het je schildklier sloopt en juist je gebit sloopt Broodje Kaas en Broodje kroket, allebei even gezond! Nee, het is allebei in essentie niet gezond! Tja??
Zuivel is sowieso zeer ongezond voor een mensenlichaam. Koeienmelk is bedoeld voor een kalf met 4 magen en melk in het algemeen is bedoeld om een zoogdier in een korte tijd enorm te laten groeien. (Maar de kafjes krijgen het niet, zie www.hardwerkendemoeders.nl)
Zuivel bevat lactose, wat je alleen kunt afbreken als je lijf lactase aanmaakt. Bij jonge zoogdieren stopt op een gegeven moment de aanmaak van lactase en daardoor stoppen ze ook met melk drinken. Europeanen hebben ooit het bizarre besluit genomen om een leven lang melk te blijven drinken van een ander diersoort en zijn daardoor lactosetolerant geworden, terwijl de mens van nature lactoseintolerant hoort te zijn. 70% van de wereldbevolking is dat ook.
Zuivel bevat caseïne wat een sterke lijmfunctie heeft, daarom is caseïne ook het hoofdingrediënt van houtlijm.
Als je melk drinkt, drink je als het ware lijm wat slijmvorming veroorzaakt in je lichaam, en wat ervoor zorgt dat voedingsstoffen minder goed worden opgenomen.
Sowieso is het niet goed om fruit te eten in combinatie met andere voedselgroepen, meer uitleg daarover kun je vinden in het boek "Een leven lang fit".
Het beste kun je fruit eten op een nuchtere maag.
Ik adviseer elke dag te beginnen met een grote vruchtensmoothie.
Het allerbelangrijkste wat je kunt eten is fruit en groente.
Lees daar ook meer over in het boek "80 10 10 diet".

In onderstaande bron staat ook meer uitleg over fruit en zuivel.