Als je een normale maaltijd eet en je hebt dan meteen daarna echt behoefte aan zoetigheid kan het dan zijn dat je toch voedingsstoffen tekort komt?

En dat dan bijna echt elke dag dus.

(Ik hou me zo goed mogelijk aan een lijst van de diëtiste omdat ik aan moet komen,maar ik vraag het liever niet aan haar om gezeur te voorkomen)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Je bent aan het herstellen van een eetstoornis, dan kan het een soort refeeding proces zijn.
Je lichaam heeft dan veel meer kcal nodig dan je zou denken, om alles in je lichaam te herstellen, zoals spieren en organen.

Het schema dat je hebt gekregen van je dietiste houd er echt wel rekening mee dat je alle voedingsstoffen binnenkrijgt die je nodig hebt. Het is er vooral op gebouwd zodat je rustig aan weer opbouwt, dat is beter voor je lichaam.
En je kunt prima aangeven dat je nog extra honger hebt na die tijd, misschien moet er dan wat aangepast worden.
Ritsuka
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja refeeding syndrome,ik heb daar van gehoord.
Maar de laatste weken is het echt erg en dan wil ik alles wat eraan zoetigheid in huis in wel opeten en dan raak ik in paniek.
Ik heb het niet als ik al iets zoets heb gegeten,bijv s'middags 2 volkorenboterhammen,1 met pindakaas en 1 met pure vlokken of hagelslag.
Maar als ik s'avonds heb gegeten en echt genoeg op heb,bijv een omelet en veel groenten moet ik gelijk iets zoets hebben
Maakt niet uit wat.
Ritsuka
10 jaar geleden
ik heb dat ook vaak na een omelet met groente hoor, op de 1 of andere manier vult dat niet bij mij. Als ik er een boterham bij eet gaat het beter.
Gaat het echt om de zoetigheid? of om de koolhydraten? ik heb zelf altijd genoeg koolhydraten nodig.
Wat gebeurt er als je een appel pakt in plaats van snoep?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat doe ik nooit.
Ik pak meestal een reep chocolade of een eierkoek,dat soort dingen.
Het lijkt wel alsof ik echt iets moet hebben waar suiker inzit.
Ik moet wel elke dag 2 stuk's fruit nemen.
Een appel en een banaan(voor de Kalium)
Ritsuka
10 jaar geleden
je doet dat nooit, maar als je een stuk fruit zou pakken, als een appel, of aardbeien of zo, heb je daarna nog trek in zoet?
Heb je het al eens geprobeerd?
Cryofiel
10 jaar geleden
Laurena, ik zie dat je veel, veel meer eet dan een paar maanden terug. Dit klinkt als serieus herstel! Als ik vragen mag - gaat dit al redelijk vanzelf, of moet je jezelf er echt toe dwingen? Of iets ertussenin, bijvoorbeeld dat het niet vanzelf gaat maar dat het wel vrij makkelijk te doen is als je er maar aan denkt? Hoe dan ook: gefeliciteerd met je vooruitgang!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@cryofiel Ik moet me houden aan een dieet(opbouwschema)
Ik heb dit meegekregen toen ik weg mocht uit de kliniek.
Ik was van 33 naar 45 kilo gedaan maar ik ben toen ik weer thuis was weer langzaam afgaan bouwen.
En toen ik weer onder de 40 kilo kwam werd er gezegd dat ik weer opgenomen moest worden als ik niet beter zou gaan eten.
Ik moet dus wel.
Ik weet ook wel dat het ook echt moet,maar in mijn hoofd klopt het niet.
En daar kunnen ze me nog niet echt bij helpen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik geef je nog ff een plus hoor,die min slaat nergens op
Cryofiel
10 jaar geleden
Ik probeer me in te leven en het te begrijpen, maar ik moet eerlijk zeggen dat mij dat niet lukt. Meeleven wel, inleven niet, als je begrijpt wat ik bedoel. Moet ik het zien als een conflict tussen gevoel en verstand? Dat je gevoel zegt dat je minder moet eten, en dat 40 kilo beter is dan 45 kilo, en dat 35 kilo beter is dan 40 kilo... terwijl je verstand zegt dat dit pure zelfvernietiging is? Of ligt het gecompliceerder? Wel goed dat je je verstand nu voorrang geeft en toch eet, tegen je eigen weerstand in. Ik had Ritsuka al een plusje gegeven, want dit is gewoon een prima en behulpzaam antwoord.

Andere antwoorden (3)

Dat lijkt mij overduidelijk. Behoefte aan zoetigheid betekent dat je bloedsuikerspiegel een te laag niveau heeft. Je kunt het beste meerdere keren per dag wat gezonds gaan eten. Neem een banaan of een appel, of een schaaltje yoghurt of kwark, of een boterham met pindakaas, et cetera, op het moment dat je die zin in iets zoets krijgt. Dan snijdt het mes aan twee kanten: jij eet meer, en je krijgt gezondere voeding binnen.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is het dan altijd zo dat je bloedsuiker spiegel te laag is als je zoveel trek hebt in zoetigheid?
Ik heb dat wel gehad toen in nog minder at en dan had ik ook van die symptomen die erbij horen,hoofdpijn zweten,duizeligheid.
Maar als ik kwark ofzo eet heb ik nog steeds behoefte aan zoetigheid
Amadea
10 jaar geleden
Echt waar? Zo'n lekker schaaltje vol kwark met vruchten, eventueel met nog wat muesli erdoor? Het lijkt mij verbeelding dat je daarna de trek niet gestild hebt.
Ritsuka
10 jaar geleden
als mijn bloedsuiker laag is, heb ik vaak trek in brood. Zal ook een soort natuurlijke reactie zijn denk ik.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Muesli zit ook een hoop suiker in.
Kwark is wel een goed idee,met aardbeien ofzo.
Amadea
10 jaar geleden
In gewone muesli zit geen suiker. Dat bestaat uit graanvlokken, wat noten en rozijnen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Welke is dat?
Gewoon van elk merk
Amadea
10 jaar geleden
Elke basismuesli. Cruesli is gezoet met suiker en honing.
Ritsuka
10 jaar geleden
Er zit wel suiker in, maar dat is de natuurlijke suiker die al aanwezig is in de vruchten.
Ritsuka
10 jaar geleden
Ik vind de huismerk van de Jumbo erg lekker, grote groene zak, ligt onderin het schap, 1 kilo voor ongeveer 1 euro of zo
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
O,ja cruesli dat is niet zo goed. Bedankt voor de tip Ritsuka,ga ik daar eens kijken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt en een plus van mij.
Er is hier iemand minnen aan het uitdelen,slaat nergens op
Nee hoor, dit zegt niks over voedingsstof tekorten, maar zegt wel wat over je lijf en wat je eet.
Mensen die een koolhydraatrijke maaltijd eten, hebben vlak na de maaltijd ook veel meer zin in zoet dan mensen die dit beperkt eten en bijv meer eiwitten in de maaltijd hebben. Bij sommigen is het ook puur gewenning omdat ze dit dagelijks al doen.
En overleg het gewoon eens met de dietiste, miss heeft ze hier wel goede tips voor of kan ze een verandering in je eetlijst maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Behoefte aan zoetigheid na een gewone maaltijd is heel normaal.

Daarom eten wij / veel mensen toch / een toetje.

En dat dan bijna elke dag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ritsuka
10 jaar geleden
maar een toetje na de maaltijd is meer een gewoonte lijkt mij
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij ons thuis niet hoor,mijn broer bijv. lust niet eens toetjes.
Bij mij zal de behoefte aan zoet toch wel door tekorten komen denk ik zelf nog steeds.