Wanneer drink je teveel (geen alcohol)

Veel drinken en veel plassen kan een symptoom zijn van verschillende ziektes bij mensen... Nu vroeg ik me alleen af, wanneer drink je veel en wanneer plas je veel? Is daar een bepaalde norm voor?

En met drinken bedoel ik dan gewoon koffie, thee, water, fris in liters per dag... geen alcohol dus...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Anderhalf à twee liter drinken per dag is normaal. Heb je niet bijzonders gedaan (10 kilometer hardlopen, de dag doorbrengen in Burger's Bush etc.) en die hoeveelheid is niet voldoende om je dorst te lessen, dan is dat reden om alert te zijn. Heb je structureel niet genoeg aan twee liter vocht, dan is dat een goede reden om naar de huisarts te gaan.

Wat betreft plassen kan ik niet zo duidelijk zijn. Veel plassen kan komen door veel drinken, váák plassen bijvoorbeeld door blaasontsteking. Ik zou vooral letten op verandering in frequentie (zeker als het vaak kleine beetjes is), de gedachte 'verdorie, ik blijf op en neer lopen' en commentaar dat je alwéér gaat. Behalve natuurlijk als je zes vaasjes pils op hebt, dan is het normaal om vaak én veel te plassen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je kan erg veel drinken tot je " te veel " hebt gedronken volgens mij. 2,5 liter is aanbevolen. Het is meer die suiker of cafeïne die slecht voor je is. Als je daar echt te veel van binnen krijgt kan je idd ziek worden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je voortdurend dorst hebt en daaraan moet toegeven dan klopt er iets niet. Het gevolg is veel plassen. meestal weet je zelf wel wanneer het niet meer normaal is dat je zo vaak moet plassen. Als je daarbij ook een hongergevoel hebt en zweterig bent moet je er aan denken dat het misschien wel suikerziekte kan zijn. Kijk even rond in je familie of het vaker voorkomt. Ga hiermee wel naar de dokter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een van mijn katten heeft diabetes en dus heb ik voor haar ook een bloedsuikermeter (dezelfde als voor umaan gebruik)... Ik test mezelf in een dappere bui ook welleens, tot op heden geen afwijkingen kunnen vinden daarin...
Normaal produceert een persoon ongeveer 2 liter urine per dag. Dit gebeurt vooral overdag, ’s nachts wordt weinig geplast:dus meer dan 2 liter is teken van problemen bv bij diabetes.Wanneer drink je teveel :ook vanaf meer dan 2 liter
fremar
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je twee liter drinkt, en twee liter plast, waar zweet je dan mee?
fremar
13 jaar geleden
normaal plas je dus geen 2 liter,is dit wel zo dan zal je huid klam aanvoelen
De normale hoeveelheid vocht om tot je te nemen is natuurlijk afhankelijk van je werkzaamheden, is tussen de 1.5 en 2.5 ltr.
Veel drinken is meer dan 4 liter per dag.
Mensen die veel zweten (door bv. hun werkzaamheden of sporten) is 4 liter niet veel, maar hebben dat echt nodig.
Het is ook niet erg om bijvoorbeeld 5 ltr. water te drinken per dag als het maar gedoseerd is en je genoeg (extra) zouten tot je neemt.

Het kan dodelijk zijn als je teveel water drinkt zonder extra zouten tot je te nemen, omdat dan het natrium in je bloed teveel verdund wordt. Dit wordt een watervergiftiging genoemd en de officiële benaming ervoor is hyponatriëmie (zouttekort).

Toegevoegd na 3 minuten:
Als je veel drinkt (en niet veel zweet) zal je ook veel/vaak plassen. Wat erin komt, moet er ook weer uit zeg maar. Maar als je veel drinkt en veel zweet zal er minder overblijven om uit te plassen.