Krijg je van teveel suikers diabates of hangt dat af van bepaalde zaken?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Amadea
8 jaar geleden
Lang niet iedereen die veel suiker eet zal diabetes krijgen. Daar spelen meer factoren bij.
Cryofiel
8 jaar geleden
Maar het is wel een factor. Je vergroot dus je kansen op diabetes als je veel suikers consumeert. (Type 1 of type 2, dat weet ik even niet uit mijn hoofd.)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Suikerziekte ( diabetes ) heeft z'n naam te danken aan het feit dat de patiënt in kwestie ( vaak ) dan een zoete smaak in z'n urine heeft . De dokters grap wat urine van diverse personen in een aantal borrel glazen en de arts in opleiding moest z'n vinger er insteken en de patiënt er uit pikken .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mensen met een te hoog bloedsuikergehalte (wat bij onbehandelde diabetes gebruikelijk is) scheiden een deel van de suiker die in het bloed zit via de urine uit. Daaraan kan een arts de diagnose stellen. Vroeger was daar maar 1 manier voor en dat was proeven maar of de ziekte daar zijn naam aan te danken heeft weet ik niet.
Cryofiel
8 jaar geleden
Ja, daar heeft de ziekte zijn naam aan te danken: diabetes mellitus. Diabetes = doorstroming
Mellitus = zoet Het is dus "zoete doorstroming". Zoet omdat de urine inderdaad zoet smaakt (het diagnosemiddel uit het verleden), doorstroming omdat patiënten veel drinken en veel plassen: het water stroomt als het ware door het lichaam heen.

Antwoorden (1)

Diabetes heb je in twee typen, type 1 en 2. Type 1 is de aangeboren vorm en staat volledig los van de lichamelijke toestand en de eetgewoonten van de patient. Type 2 wordt mede veroorzaakt door te grote zwaarlijvigheid en die kan het gevolg zijn van overmatig suikergebruik. Vet eten en te weinig beweging zijn daarbij even grote boosdoeners en bovendien kan je ook door andere oorzaken type 2 krijgen. Teveel suikers eten is in de eerste plaats slecht voor het gebit maar een direct verband met diabetes is er niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
tinus1969
8 jaar geleden
Insulineresistentie is overigens een normale reactie van het lichaam op (voldoende) eten. Het probleem ontstaat daarna, als mensen die insulineresistent zijn, alsnog meer koolhydraten/suiker eten. Er moet dan extra insuline aangemaakt worden, om de bloedsuikerspiegel normaal te houden.