Is dit slecht voor de lijn?

Ik ga uit verveling vaak snoepen. Vanwege een groeiend buikje heb ik de chocolade nu ingeruild voor Snack A Jack's en rozijnen. Nu is mijn vraag: kan ik hiervan zoveel eten als ik wil? Of geldt hiervoor ook "overdaad schaadt"?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Zoals al eerder genoemd is het niet goed om uit verveling te eten.
Eten is er om je lichaam te voeden, niet om de tijd te doden.
Daarnaast zijn light- en lijnproducten niet gemaakt zodat je er meer van kan eten/drinken.
Dat doet me denken aan een aan obesitas lijdende Amerikaanse vrouw die ik op TV zag.
Zij was zó blij met de donuts die ze altijd kocht; hier zat namelijk 50% minder vet en suiker in dan in normale donuts. Daarom kon ze er twee keer zoveel eten, zei ze...

Zo werkt dat natuurlijk niet.

Als ik de neiging heb iets te eten te pakken dan denk ik altijd drie keer na. Heb ik honger? Heeft mijn lichaam energie nodig? Heb ik misschien gewoon dorst?
Als ik hierop geen 'ja' kan antwoorden dan weet ik dat het uit pure verveling is.
Het beste wat je kan doen als je uit verveling trek krijgt, of de neiging te eten, is bewegen!
Door beweging verbrand je calorieën én je krijgt meer energie. En als je daarna wél honger krijgt en iets gaat eten, dan weet je dat je het verdient hebt!
Dus ga een stukje lopen, dans door je huis of neem plaats op je geliefde.
Daar gaat je lichaam alleen maar op vooruit.

Mocht je tussen de maaltijden wél echte trek hebben, eet dan iets gezonds, óf een héél klein beetje van iets dat minder gezond is.
De keuze is dus tussen iets dat niet heel veel energie (calorieën) geeft, maar waar je je maag wél mee mag vullen, of een miniem klein beetje van een calorieënbom die je geen vol gevoel geeft. Die keuze is (voor mij) snel gemaakt.

Overigens werkt het ook weer averechts als je jezelf alle traktaties ontzegt; zo nu en dan een uitspatting met bijvoorbeeld taart, chocola of koekjes zorgt ervoor dat je lichaam lekker door blijft verbranden. (...De energie, dus...)
Wat voor mij goed werkt is één dag in de week wat 'slechte dingen' eten, tenminste, als ik hier behoefte aan heb.
Want als je jezelf afwent om suiker te eten dan heb je er ineens geen of nauwelijks behoefte meer aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Voor ALLES geldt 'overdaad schaadt'.
Verveling wegeten is niet zo handig, los eventuele effecten op je gewicht kan het ook schadelijk zijn voor je gebit als je doorlopend of te vaak eet.
Je kunt beter een andere manier zoeken om met je verveling om te gaan (ja, ik weet het, makkelijk gezegd).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk geldt ook hiervoor overdaad schaadt.
Kijk maar eens naar het aantal calorieën wat op de verpakking staat.

Dat is wat telt: dat je niet meer calorieën inneemt dan je verbrand op een dag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan dit controleren op www.voedingswijzer.nl. Ik denk wel dat als je bv veel van die snack a jacks eet de calorieen behoorlijk op kunnen lopen...
Je zult merken dat als je gaat uitzoeken hoeveel calorieen waarin zit je een stuk bewuster gaat snacken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat is ook niet goed. Snack A Jacks, is een verkoop praatje, dat er niks in zit. Maar als je daar heel veel van eet, kan je een behoorlijke buik krijgen.
Rozijnen zit boordevol suiker, en is ook niet goed. Dus wat dat betreft kan je net zo goed chocolade eten.
Je zal toch van je eetbuien af moeten. als je er echt moeite mee hebt, probeer dan groente te snacken. Worteltjes e.d of olijven, die zijn ook gezond en lekker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet zozeer dat snack a jacks minder calorieën bevatten dan chips e.d. Het maakt zelfs weinig verschil, alleen zijn rijstwafels zo droog dat je er nooit een heel pak onbewust van wegschuift. Rozijnen bevatten ook relatief veel suikers, anders waren ze niet zo zoet, maar ze bevatten ook meer vezels en voedingsstoffen, daardoor zijn ze gezonder en zit je er sneller vol mee. Het beste is komkommer. Die bavetten per stuk 1 calorie. Dus moet je er 2000 opeten om over je limiet heen te komen. Drinken ipv eten doet ook nog wel eens wat voor je lijn. Veel mensen halen dit gevoel door elkaar van honger en dorst en je maag zit vol met iets anders, dus er past geen of minder eten meer in, plus je verdrijft je afvalstoffen beter, omdat je meer vocht tot je neemt. Houdt het dan wel bij thee, water en citroensap (zonder suiker of zoetstoffen).
Maar het beste voor je lijn is sporten, niet teveel aan je lijn denken (want dan wordt eten een obsessie) en je koelkast leeg houden. (En spullen voor feestjes en kerst bv bewaren in de koelkast van een vriend(in) tot je ze echt nodig bent).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rozijnen bevatten ontzettend veel calorieën. Ook Snack a Jacks zijn niet bepaald bevorderlijk voor de lijn.
Wil je gezond snacken, drink hierbij genoeg, en richt je met name op groenten, en snacks waar je best wel wat aan moet klaarmaken (een schaaltje met cherrytomaatjes, plakjes komkommer, staafjes wortel, reepjes paprika, radijsjes en bleekselderij met een dipsaus van extra light mayonaise, azijn en kerriepoeder, waarbij je alle groenten natuurlijk zelf snijdt) werkt dan een stuk beter.
Verder afleiding zoeken! Zoek een nieuwe hobby, een penvriendin, een leuke serie, hang een foto van jezelf op de koelkast/snoepkast in je dunste periode, ga bij een sportschool, koop een Jane Fonda aerobics-video, trakteer jezelf op een lekker bad met Rituals-spulletjes, ga een instrument spelen, koop een kookboek met gezonde recepten, ga zelf kleding maken of sjaals breien, koop de WII fit, ga zelf piccalilly maken, een collage maken, kerstkaarten schrijven, en beloon jezelf elke week met een klein reepje A-merk chocolade.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Snack A Jacks en rozijnen bevatten ook calorieën. En best veel.
Als je echt zin in een snack hebt neem dan een paar schijfjes komkommer of courgette met een dotje mosterd of sambal om aan je hartige vraag te voldoen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het beste wat je kunt doen voor je gezondheid en tegen een buikje is volwaardig voedsel eten. Van lege calorieën blijf je dooreten, of dat snoep, koekjes of rijstwafels zijn maakt niet zo gek veel uit. Rozijnen zijn zo slecht nog niet maar bevatten veel suiker, waardoor je ook honger kunt blijven houden. Combineer ze met noten tot studentenhaver, zou ik zeggen. Als je naast drie volwaardige maaltijden tussendoor trek hebt, wees dan niet te bang voor tussendoortjes met wat calorieën. Een eiwitrijk stukje kaas, worst of een eitje verzadigt enorm waardoor de kans groot is dat je netto veel minder calorieën binnenkrijgt dan met light producten of namaakvoedsel als Snack a Jacks.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal waar, +!
Voedingsstoffen! Daarvoor eten we tenslotte.
Het feit dat je de vraag stelt, betekent dat je argwaan hebt. Ik schat in dat je beter kunt kijken waarom je gaat snoepen. Wat ben je aan het wegeten of wegdrukken.? Ik weet het niet. Jij mogelijk wel. Pak het probleem bij de oorzaak aan en niet bij de bijverschijnselen. Dat schiet niet op. Toch heel veel succes gewenst met jouw oplossing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De snack-o-jacks bevatten best wel veel vet (al is het nog niet zo veel als chips of chocola, maar toch) en de rozijnen bevatten veel suiker, ook al is het vruchtensuiker. Beiden zijn dikmakers en als je er teveel van eet niet gezond.

Beter kun je , als je inderdaad uit verveling gaat snoepen, een hobby zoeken die voornamelijk je handen bezig houdt. Dan vergeet je helemaal te eten. Uiteraard ga ik je weer handwerken aanraden (want dat kun je ook zo lekker voor de teevee doen, en werkt bij mij uitstekend tegen zowel de veel snaaien als te veel roken) , maar je hoeft natuurlijk niet per se een hobby te zoeken die je combineert met stilzitten / teevee kijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je vaak zin het om te snacken kun je ook eten proberen met negatieve calorieen, zoals augurken..ik hbe bij de bron een artikeltje erover bijgevoegd.