Wat gebeurt er als je de aanbevolen hoeveelheid van de vitamine C pil van het merk Roter overschreidt? De maximale dosering is 3 pillen per dag.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waaróm zou je meer nemen dan nodig is?

Het beste antwoord

Als aanvulling op het bovenstaande antwoord is een overdosis vitamine C, als het te vaak gebeurt op de lange termijn wel schadelijk.

Gezondheidsplein.nl meldt:

Overdosis vitamine C

Dit beïnvloedt de opname van koper negatief en kan tot nierstenen leiden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koper krijgen we meer dan zat binnen en er is geen enkel wetenschappelijk bewijs voor vitamine C als oorzaak van nierstenen.

Andere antwoorden (6)

IK heb ooit gehoord dat je het teveel aan vitamine C gewoon uitplast
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is teveel? Vitamine C wordt niet in het lichaam opgeslagen, ook niet die 'werkzame' adh van 75 mg. Dus zouden we helemaal zonder vitamine C kunnen?
je plast het uit, maar het kan onderweg wel schade aanrichten!

Uit een onderzoek, uitgevoerd door een team aan de Universiteit van Leicester UK (Nature 1998), bleek eveneens dat het nemen van hoge doses vitamine C ­ tot 500 milligram per dag ­ het niveau van stoffen in het bloed die schade aan het DNA kunnen veroorzaken, deed stijgen. Vorig jaar verschenen de resultaten van een onderzoek waarin dan weer aangetoond werd dat hoge doses vitamine C kunnen leiden tot verdikking van de wand van slagaders, met hartaanvallen en beroertes tot gevolg.

Teveel vitamine C kan ook schadelijk zijn. Bij hoge doseringen (meer dan 1000 mg vitamine C) kan diarree optreden. Hoge doseringen vitamine C kunnen tevens zorgen voor een verhoogde oxaalzuur uitscheiding met de urine met als gevolg een verhoogde kans op nierstenen . Vitamine C wordt namelijk onder andere als oxaalzuur met de urine uitgescheiden. De maximaal veilige dosis uit de voeding én voedingssupplementen is 2000 mg per dag voor volwassenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Food-info is zo'n beetje de spreekbuis van de WUR maar er staat helaas ook achterhaalde informatie op. Over Skepp kan ik kort zijn: een hetzerig oogkleppenclubje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@kees,
voor mij is het simpelweg info die ik heb gevonden op het www eigenlijk :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jaja, maar jij weet toch net zo goed als ik dat er naast een schat aan goeie info ook de meest notoire onzin op het www verkondigd wordt? En alles wat zich daar tussenin bevindt? Laat onverlet dat je heel veel goeie antwoorden geeft, hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je Kees,
wat je zeg over de vit C en info dat klopt, maar ik weet ook dat ieders zijn eigen mening en theorie over kan hebben.
zoals het onderstaande.
Als een blaasontsteking voelt aankomen. In dat geval wil je namelijk dat je urine aanzuurt (vitamine C is een zuur). Aangezuurde urine, daar groeien bacterien niet goed in. In dat geval kun je, tijdelijk, 1000 mg per dag innemen. Hierdoor zal er 940 mg vitamine C in je urine komen, wat ruim voldoende is om je urine goed aan te zuren. Cranberrysap (veenbessensap) doet hetzelfde als vitamine C. Je kunt dit erbij drinken of in plaats van.
Langdurig te veel vitamine C kan schadelijk zijn voor je nieren. en idd, niet wetenschappelijk bewezen, maar er zijn wel degelijk mensen die er baat bij hebben of schade van ondervinden. Oogkleppen of onzin, voorkomen lijkt me beter dan genezen. los gezien dan het 'wel of niet' risico lopen, als je vit C toch weer uitplast waarom zou je er dan teveel van innemen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, water plas je ook weer uit maar geen weldenkend mens zal daarom adviseren om dan maar minder te drinken. De schadelijkheid voor de nieren is in 1985 al ontzenuwd:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1345812/?page=1 En een aardig stuk tekst, weliswaar op een wegsite die rijp en groen bevat maar deze is van een wetenschapsjournalist die zijn artikelen wetenschappelijk weet te onderbouwen:
http://www.fonteine.com/vitaminec_dossier.html Tenslotte zou ik je graag gelijk willen geven wat betreft de gunstige effecten van cranberrysap op UWI maar die blijken nogal tegen te vallen: http://cid.oxfordjournals.org/content/52/1/23
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
weBsite...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
minder water drinken lijkt mij niet relevant hierin (lijkt mij überhaupt al niet bevorderlijk voor de af te voeren afvalstoffen in dit geval) jammer, maar met je 1e link kan ik niets, ik heb alleen het huis tuin en keuken Engels wat me eigen is, maar geloof je op je woord. wat de 2e link betreft, idd wetenschappelijk onderbouwd, maar ook veel theorieën, overtuigingen en persoonlijke standpunten met hier en daar een wijzende vinger wat betreft vitamine C. nuttige info te herkennen bij de 3e link, maar ook hier weer kosten mijn matige engelse skills me weer de kop helaas. :O( waarschijnlijk neigen we niet off topic te gaan door de al dan niet bewezen theorieën en de definitie van wetenschappelijke onderbouwing hiervan nader te bekijken? als vitC noodzakelijk is voor meer dan 300 vitale processen lijkt het #mij persoonlijk# sterk dat een teveel hiervan gegarandeerd geen schadelijke gevolgen zou kunnen hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies, daarom is het niet zozeer de vraag of maar hoeveel schadelijk is. Het gaat me er heus niet om per se mijn gelijk te willen halen maar op dit moment zijn de overheid in samenwerking met Consumentenbond en Voedingscentrum bezig met een hetze tegen vitamines, die nauwelijks tot niet gebaseerd is op wetenschappelijke onderzoeksresultaten. Die instanties vertrouwen mij veel te veel op wat de voedings- en farma-industrie hen in de oren fluisteren. Walgelijk, want in ieder geval de overheid zou je moeten kunnen vertrouwen. Daarom kijk ik liever iets verder dan dat ik klakkeloos dingen overneem van op het eerste gezicht betrouwbare websites.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik weet wel dat het geen kwestie van wel of geen gelijk is hoor :) ook de overheid praat snel na idd.
gelukkig hebben ze de site die pilletjes en supplementen promoot niet als uitgangspunt genomen. als je die moet geloven ben je met 1 pilletje vit p/d van alle problemen af (welke opties zou dit idee kunnen bieden voor Den Haag...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geld is uiteindelijk altijd de drijfveer met macht in het kielzog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Den Haag zelf is eigenlijk 1 grote placebo. Veel zogenaamde middelen, maar niets werkt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eens! :-)
I}
Overdosis vitamine C
Dit beïnvloedt de opname van koper negatief en kan tot nierstenen leiden.
-------------------------------
II}
De waarheid is, er is nog NOOIT een sterfgeval geweest dat toe te schrijven was aan een overdosis vitamine! Er gaan dus heel wat fabels de wereld over dat vitamine schadelijk zou kunnen zijn in een megadosis. Vitamine C zou nierstenen kunnen veroorzaken, een overdosis vitamine B6 zou het zenuwstelsel aantasten. Al deze aantijgingen berusten op fabels.

---------------------------------

Je moet het gewoon in de context zien:
Als je gewoon doorgaat met dagelijks junkfood tot je te nemen, de base en zuur balans niet respecteert, je bol staat van de stress en jij je lichaam geen enkele rust gunt, je gewoon een pakje sigaretten blijft roken per dag, dan kun je vitamines slikken als je wilt, maar je zult er niet veel beter van worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo is dat! Nergens wordt zoveel flauwekul over beweerd als over vitamines, C in het bijzonder. Ik ben geen complotdenker maar ik vraag me wel af uit welke koker die recente hetze tegen vitaminesuppletie vandaan komt. Ik vermoed dat de farmamaffia een geducht woordje meespreekt. +1
De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine C is 70 mg voor volwassenen en voor zwangeren en rokers de helft meer. In die Rotertjes zit per tablet 50 mg. Via je voeding krijg je 50 tot 100 mg binnen als je eet volgens de richtlijnen van het Voedingscentrum. De maximale veilige dosering is 2000 mg volgens de Gezondheidsraad. Daarboven is het voornaamste gevaar dat je er diarree van kunt krijgen. Ook zou een zeer grote hoeveelheid vitamine C de resorptie van koper wat kunnen belemmeren maar omdat we eerder te veel dan te weinig koper binnenkrijgen kan dat geen kwaad, dunkt mij.

Ik hanteer zelf het standpunt dat de ADH net voldoende is om de ergste verschijnselen van scheurbuik te voorkomen, een ziekte die gekenmerkt wordt door bloedingen en uitvallende tanden. Op microniveau gaat vitamine C in hogere doseringen ook kleine bloedingen en ontstekingen tegen die verantwoordelijk zijn voor o.a. hart- en vaatziekten, sommige vormen van kanker en diabetes.

Dat je van vitamine C nierstenen kunt krijgen is een fabel waar geen enkel wetenschappelijk bewijs voor is. Net zoals alle andere in water oplosbare vitamines plas je vitamine C uit nadat het zijn werk heeft gedaan. Dat laatste vergeten sommige voedingswetenschappers, ik noem geen namen, onlangs nog Jaap Seidell, en degenen die hen napraten er meestal bij te vermelden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zoals enkele antwoorders al vertelden, vitamine c wordt (te veel) weer uitgeplast.

echter, en dat geldt voor veel zaken, te veel is nooit goed.

de vitaminen die niet zomaar verdwijnen, zijn o.a. A,D,E,K.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hierbij een andere visie van dhr. prof. Katan.

Overigens nam Linus Pauling, grondlegger van de orthomoleculaire voeding, een zeer grote dosis vitamine C per dag en het schijnt dat hij aan de chronische diarree was... klinkt ook niet gezond.