de suggestie dat het produkt gezonder is dat andere, vergelijkbare produkten.
in feite is het gewoon een reclamekreet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het is een gezonde keus Dat betekent het
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stichting Ik Kies Bewust stimuleert gezondere voeding in Nederland en heeft daarbij twee uitgangspunten. Allereerst wordt de consument, door een eenvoudig herkenbaar logo, geholpen om gezondere keuzes te maken. Door het logo kun je binnen bepaalde categorieën reguliere producten vervangen door gezondere producten, waardoor je minder verzadigd vet, transvet, zout en suiker binnenkrijgt. Het groene logo staat op de betere basisvoedingsmiddelen (voedingmiddelen met veel nuttige voedingsstoffen zoals brood, melk en groenten en fruit). Het blauwe logo is voor de betere producten uit productgroepen die niet tot de basisvoeding behoren (zoals sauzen en snacks). Daarnaast stimuleert het initiatief productinnovatie door producenten, zodat ons eten en drinken uiteindelijk minder verzadigd vet, transvet, toegevoegd suiker en zout bevat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan verschillende dingen betekenen.
-Dat het betreffende product gezonder voor je is
-Dat het product minder calorieen, zout, toevoegingen, suiker of zoetstoffen bevat
-Dat het product biologisch of anderszins verantwoord geproduceerd is, verhandeld is of verpakt is

Kortom, dat het product ' past' bij mensen die op welke wijze dan ook bewust nadenken bij hun consumentengedrag en bewust, opzettelijk en op basis van zo veel mogelijk informatie hun voedsel (vooral voedsel) kiezen. Dat kan goed zijn voor de gezondheid, of voor het milieu, of voor de derde wereld, of voor de dieren, de mogelijkheden zijn legio, kunnen gecombineerd worden maar ook volkomen onafhankelijk van elkaar zijn.
Een vegetarier zal nooit bewust de keuze maken voor welk vlees dan ook, eieren zijn net zo gezond of ze van een legbatterijkip komen of van een scharrelkip, en Fair Trade -chocolade bevat gewoon teveel vet en suiker. Het is dus maar net WAAR je voor kiest en WAAROM.

Daarmee is het ' bewuste keuze' - label eigenlijk gewoon veel te breed, en stelt inhoudelijk weinig meer voor dan een reclame-slogan. Zodat mensen kunnen zeggen : wow, ik kies bewust....zonder zich er van bewust te zijn waarvoor ze nu eigenlijk gekozen hebben.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Je hebt gelijk, wordt weleens over de radio en ook op tv over gesproken. Over die fair trade chocolade dat het teveel suiker zou bevatten vindt ik wel interessant. De laatste zin is ook goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nouja, gewoon zoals alle chocola natuurlijk ; ik bedoel gewoon dat die chocola voor de gezóndheid niet beter is dan andere. Alleen de handel erachter is eerlijker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oké, dacht dat een andere reden had. Mooi! dat is ook weer uit de wereld (spreekwoordelijk dan)
Bedoel je het bekende 'ik kies bewust' logo?
Bijna vier jaar geleden introduceerden Unilever, Campina en Friesland Foods het ‘Ik Kies Bewust’ logo. Het aantal deelnemers is inmiddels flink gegroeid, produkten die dit logo dragen bevatten minder verzadigd vet, zout en suiker en moeten het de consument makkelijker maken om de goede keuze te maken.
Niet voor niets staat dit logo ter discussie. Deelname aan het logo en het gebruiken van het logo kost deelnemers een behoorlijke som geld en de toetsing is niet bepaald objectief.
Je zou kunnen zeggen dat het gewoon de zoveelste vorm van marketing ofwel consumentenoplichting is.
Lees er meer over bij de bronnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+