Heeft vloeistof invloed op de werking van enzymen in het lichaam?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ritsuka
10 jaar geleden
wat voor vloeistof? en hoeveel?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het maakt niet uit welke vloeistof het is, en 0,5 L.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En waarom heeft vloeistof geen invloed op de werking van enzymen? bedankt alvast.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar waarom heeft een vloeistof er geen invloed op?
Ritsuka
10 jaar geleden
als je water drinkt, verdun je de enzymen in je speeksel, daarom word er vaak ook gezegd dat je beter geen water kan drinken tijdens de maaltijd.
Ik weet niet wat er precies in kaas zit, misschien kan blooddragon dat uitleggen.
tinus1969
10 jaar geleden
Zou je je vraag serieus kunnen toelichten: wat voor vloeistof? Iets wat je drinkt? Bedoel je bepaalde enzymen, in speeksel/mond/maag, of iets anders/

Antwoorden (1)

Per definitie heeft vloeistof invloed op de werking. Maar het hangt wel degelijk af welke vloeistof.
Een enzym heeft een 3D structuur en zo lang die structuur behouden wordt, zal de werking optimaal zijn, hoe meer de vloeistof afdoet aan die ruimtelijke structuur hoe meer het enzym benadeeld wordt en dus ook de werking.

De meeste enzymen (bijv in het menselijk lichaam) werken optimaal bij een phosphaat buffer, Ph rond de 7.2

Zodra je pH gaat veranderen, zal de 3D structuur anders worden en wordt de werking (over het algemeen) negatief beinvloedt. Er zijn enzymen die dan juist geactiveerd worden bij afwijking, dit zijn regelsystemen binnen het lichaam om de balans weer terug te krijgen.

Zuren, basen en organische oplosmiddelen (zoals ethanol) zijn funest voor de werking van enzymen. Het enzym degradeert zodanig dat de werking totaal verloren gaat.