Hoe herken ik correcte voedingsadviezen tussen alle tegenstrijdige berichten en wetenschappelijke studies?

Ik vind het belangrijk om gezond en evenwichtig te eten om zo hopelijk lang en zonder al te veel gezondheidsklachten te kunnen leven. Als kind en tiener heb ik behoorlijk ongezond gegeten, dus ik heb nog wat goed te maken in mijn "volwassen" leven. :)

Echter zijn wetenschappelijke voedingsaanbevelingen erg tegenstrijdig en vaak bevooroordeeld doordat ze gesponsord zijn door bedrijven of instellingen met belangenvermengingen. Al even vaak gaan studies te kort door de bocht door zich enkel te focussen op één bepaald gegeven dat ze onderzoeken en geen oog hebben voor de interactie in een groter geheel.

Ik heb zelf geen wetenschappelijke achtergrond, dus ik vind het erg moeilijk om "eerlijke" en goed onderbouwde wetenschappelijke studies te herkennen, wat het erg vervelend maakt om werkelijk goede adviezen te herkennen.

Het is logisch dat "processed food" ongezond is, maar verder dan dat lijkt niemand op dezelfde golflengte te zitten. Volgens de ene zijn (complexe) koolhydraten een aanslag op je gezondheid, de andere vindt eiwitten een ramp en sommigen geloven nog steeds dat je zonder vetstoffen kan/moet leven.

Even terzijde: Wat ik ook graag zou weten is wat de werkelijke invloed van koolhydraten/peulvruchten e.d. op je gebit is? Zoals ik al zei at ik vroeger erg ongezond waardoor mijn tanden gevoelig zijn geworden voor cariës. Ik heb nu al wel enkele jaren geen echte gaatjes meer gekregen, maar het glazuur bovenop mijn grote tanden is wel best aangetast.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ritsuka
9 jaar geleden
Eat real food, not too much, mostly plants.
Dit zei Michael Pollan eens, en dat komt nog het beste neer.
Kijk met verhoudingen van eten gewoon waar jij je goed bij voelt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kan het niet herkennen. Alle onderzoeken zijn gesponsord, of moeten een hypothese waar maken.
Je moet gewoon naar je lichaam luisteren. Die geeft exact aan wat ie nodig heeft. Kost alleen moeite om te begrijpen wat dat is.
En vertrouw keurmerken nooit. Die zijn allemaal gesponsord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.succesboeken.nl/?isbn=9789079872602&pc=7BC1B255
lezen, de 1e 18 pagina's kan je online lezen.
Het boek dat op de 18e pagina genoemd wordt staat in het Engels geheel gratis online. Naar je lichaam luisteren is soms moeilijk:
suiker vinden de meeste lichamen lekker en mijn lichaam wil nu graag nog een 3e biertje.. Maar als je echt goed luistert: dat boek (mijn lichaam wil niet anders meer)
Ritsuka
9 jaar geleden
Dit helpt ook: http://lifehacker.com/how-to-quack-proof-yourself-against-pseudoscience-1586708469

Het beste antwoord

Wetenschappelijke studies moeten aan bepaalde eisen voldoen, anders worden ze niet gepubliceerd. Verder moet de financier erbij staan, dus dan kun je altijd wat kritischer lezen. Correcte adviezen bestaan niet, en wantrouw iedereen die beweert de waarheid in pacht te hebben (internet staat bol van de 'voedingsgoeroe's' met extreme standpunten). Wetenschappelijke inzichten veranderen, en wetenschappelijke studies spreken elkaar soms tegen. Dat is de aard van de wetenschap. Als je wilt weten of peulvruchten goed of slecht zijn zul je dus een literatuurstudie moeten doen, veel publicaties lezen en interpreteren ... In de praktijk ondoenbaar.

Als je globaal kijkt is het belangrijkste advies: maak je geen zorgen, eet gevarieerd, voldoende groente en fruit, weinig 'processed food', zuinig met alcohol, suiker en zout. Jeweetwel, de gezond-verstand adviezen. Al het andere is de moeite niet waard; je schiet er weinig tot niets mee op. Het Voedingscentrum geeft een heel aardig beeld van de consensus in de wetenschap (hoewel ze wel altijd wat achterlopen op de wetenschap). Vooral: laat je niet gek maken door wat mensen op internet beweren wat je absoluut wel of absoluut niet moet eten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ritsuka
9 jaar geleden
Gewoon gezond verstand idd
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tja, vaak maakt internet de zaken lastiger dan ze eigenlijk zijn ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als correcte adviezen niet bestaan, wat hebben we dan aan dit antwoord? ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als de vraag niet scherp is, kan er geen goed antwoord op komen. In de wetenschap bestaat 'correct' niet, alleen 'op dit moment het meest waarschijnlijke'. Leek mij wel nuttig, maar of het een antwoord is of niet mag de vraagsteller en de moderators bepalen. :-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit is zeker een antwoord.
Maar ik vond de tegenstrijdigheid tussen het 1e en 2e deel van je antwoord wel leuk.