Welk meetmoment gebruikt men voor de declaratie van vitaminen & mineralen op verpakkingen?

Op voedingsmiddelen met vitaminen & mineralen kunnen invloeden van buitenaf als zuurstof, licht, warmte en vocht van toepassing zijn. Hierdoor kan het aantal vitaminen & mineralen in een product afnemen. Welk meetmoment moet de fabrikant op zijn verpakking vermelden (declareren)?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

De fabrikant zal dat doen onder normale omstandigheden. Dus niet in fel licht, abnormale vochtigheid, en bij b.v. kamer- of koelkasttemperatuur. Op veel producten staat, wat de ideale omstandigheden zijn om ze te bewaren, en natuurlijk gaat geen enkele consument zijn net gekocht spullen in het felle zonlicht leggen.

Bovendien zijn de afwijkingen op korte termijn zó klein, dat het meetmoment ook nauwelijks belangrijk is. Als er gemeten wordt op het moment van productie, dan zal het aantal mineralen of vitamines bij de consument precies hetzelfde zijn, met een afwijking van b.v. 0.00001 % of zoiets.

Wat wel zo is, dat het niet op een juiste manier bewaren, of te lang bewaren, van invloed kan zijn. Maar dat staat dus duidelijk op de verpakking, bij b.v. de houdbaarheidsdatum of bewaaradvies.

De producent zal dus meten, in ongeveer dezelfde omstandigheden als bij de consument thuis. Zit hij daar een beetje naast, dan nog zijn de veschillen te verwaarlozen.