Hoe kan ik stoppen met er op letten hoe mijn eten ruikt/er uit ziet?

Ik kijk teveel naar eten en daar word ik ontzettend misselijk van. Alles wat er smerig uit ziet (vooral bij worst/vlees) eet ik niet op en zo gaat het ook als ik iets vies vind ruiken (zoals knoflook, prei en ui). Mijn vraag is, hoe kan ik er voor zorgen dat ik er minder op ga letten?

Toegevoegd na 22 minuten:
Ik kan er trouwens ook niet tegen als mensen naar me kijken als ik eet. Dat gaat zelfs zo ver dat ik dan meteen mijn hele eetlust kwijt raak.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Heel moeilijk. Mensen zijn toch zintuigdieren, we doen alles met onze zintuigen. Als dit je echt tegenhoudt om te eten, zou ik denken dat het een psychisch probleem is. Ik zou eens met een psycholoog of iets dergelijks praten, die kan je er vast wel van afhelpen.

Toegevoegd na 4 uur:
ik las net dat je er ook niet tegen kan dat mensen naar je kijken als je eet. Samen eten is een sociale bezigheid dat al vele eeuwen, zo niet millennia in de mens zit. Dat je er niet tegen kan dat mensen naar je kijken is wel iets om mee naar de psycholoog/psychiater te gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat mij vaak is opgevallen:
- vriend van me luste vroeger al geen patat, niet zo graag brood. Nu zijn dit bij uitstek producten die invloed geven op de suikerspiegel. En nu blijkt hij diabetisch te zijn.
Mijn punt: dat je een afkeer van bepaald voedsel hebt kan dus best zijn dat je bijv allergisch bent voor een onderdeel van dat eten. Dit is zeker waard om te onderzoeken.
Dat je liever niet eet indien er iemand kijkt hebben veel mensen. Dan speelt ook nog mee: liever niet als de ander niet eet. Of ook niet aan de diner tafel? Dat laatste is vreemder, omdat samen eten er bij mensen al eeuwen ingebakken zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thuis, als we 's avonds samen eten vind ik het ook niet fijn als ze kijken hoe ik eet. Ik zorg meestal dat ik de eerste ben die klaar is zodat ik van tafel kan. Maar ik heb er meer last van op school, als anderen niet eten, en ik wel. Dan heb ik het gevoel dat iedereen me aanstaart.