Kan het kwaad als je dagelijks 3 gram aan eiwitten per kilogram lichaamsgewicht zou nuttigen?

Hallo,

ik ben terug begonnen met sporten (gewichtheffen) en probeer terug gezond en meer te eten om bij te komen in spiermassa.

Mijn 1ste vraag: ik vroeg mij af of het kwaad kan als ik dagelijks 3 gram aan eiwitten per kg lichaamsgewicht zou nuttigen?

Ik weeg 65kg en in mijn geval komt dat dan dagelijks op 195 gram eiwitten...

Vraag 2: de meningen hieromtrent zijn tegenstrijdig, hier en daar lees ik dat bij een teveel gebruik aan eiwitten dat je daar nierproblemen van kunt krijgen, in hoe verre klopt dit?

Ik zal het enorm op prijs stellen moest iemand hier een goed onderbouwd antwoord op kunnen geven...

Dank bij voorbaat

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Alleen van eiwitten groei je niet, ook al zijn aminozuren de bouwstoffen van o.a. spieren. Je zult ook zeker gezonde vetten moeten nuttigen om te groeien, en gedeeltelijk een overschot aan energie om anabool te worden

Ik heb redelijk veel gelezen over het nuttigen van eiwitten. Ik ken de verhalen van nieren falen maar dat zijn volgens mij onderbouwde meningen en staan nooit alleen in verhouding met consumptie van eiwitten alleen.

Max 2 gram eiwit per kilo gewicht, meer is echt niet nodig

TIP: Sport niet te hard en te fanatiek Jij hebt een medisch verleden van chronische klachten, dat zegt namens mij dat je lichaam op dit moment kwetsbaar is, en juist niet gebaat is bij overmatig sporten ( wat fitness gericht op spiergroei dus wel is )

Max een uur drie per week

Toegevoegd na 50 seconden:
Moet zijn: NIET onderbouwde meningen