Is een slagroomkuur ongezond?

Ik weeg 43.5 kilo en heb daarbij een lengte van 1.73 meter.  Extreem ondergewicht dus en heb ook slechts een vetpercentage van 3.5 procent!    ben nu ook bij een diëtist geweest en die heeft mij een schema meegegeven dat ik moet volgen om aan mijn minimale voedingsstoffen te komen en om mee aan te komen.  Ze zij dat alles wat ik extra eet mooi is meegenomen.  Zou je nu kunnen stellen dat ik nu elke dag als ‘‘extra’’  een pizza en 2 stukken taart kan eten zonder dat dit gevaarlijk is voor mijn gezondheid?  Natuurlijk wel maar totdat ik weer een acceptabel vetpercentage bereik daarna niet meer.  Maar zou je dus kunnen stellen dat ik me helemaal kan volstoppen met allerlei ongezonde dingen naast mijn vaste schema zonder mij zorgen te maken om gezondheidsrisico’s, totdat ik weer een ‘‘acceptabel’’ ondergewicht heb bereikt (50 kilo bijvoorbeeld).

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.2K
Ritsuka
10 jaar geleden
je hebt een speciaal schema om aan te komen, houd je gewoon daar aan. snel aankomen is ook niet gezond
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het gezondheidsrisico van jouw ondergewicht is vele malen meer levensbedreigender dan dat van nu tijdelijk vetrijk voedsel eten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kan beter gezondere dingen eten waar je lichaam wat aanheeft.
Ik heb ook een opbouwschema van de diëtiste meegekregen vanuit de kliniek waar ik was opgenomen en ik moet vooral (extra) brood eten.
Volkorenbrood met pindakaas(dat is echt supergezond,vol eiwitten en vitamines)en pure chocolade hagelslag.
Ik vond het heel moeilijk maar ik merkte gewoon na een paar dagen(was nog in de kliniek)dat ik me beter ging voelen door beter te eten.
Ook pap(brinta) is goed,neem gewoon een extra bakje pap,s'avonds ofzo.
Bijvoeding kan ook nog(Nutridrink)
Ik kreeg die als aanvulling erbij.
Maar je kan toch ook advies aan je diëtist vragen?
Ik zie de mijne elke week en dan praten we alles door en moet ik ook gewogen worden om te kijken of het goed gaat of niet.
Een slagroom kuur is niet echt een goed idee hoor.

Antwoorden (3)

Ja, dat is heel ongezond, slagroom en pizza zitten vol met onverzadigde vetten.
Dit heeft een negatieve invloed op de slagaders, verhoogt cholesterol, dat tot plaque opbouw in onze slagaders kan leiden. Dit kan leiden tot een verscheidenheid van hartziekten en andere problemen. Bij transvetten is aangetoond dat zij een hoger risico van kanker, voornamelijk bepaalde vormen van kanker die nog moeilijk te behandelen zijn, zoals borstkanker. Hart- en vaatziekten kunnen vele vormen aannemen: een hoge bloeddruk, coronaire hartziekte, valvulaire hart- en vaatziekten, beroerte of reumatische koorts / reumatische hartziekte.

Bespreek met je diëtist wat een goed dieet voor jou is, waar je op een verantwoorde, gezonde manier aankomt in gewicht. Werk eventueel ook aan de opbouw van je spieren, hiervoor kun je je laten begeleiden bij de meeste sportscholen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op gewicht komen is een kwestie van geduld hebben. 1 kilo erbij in 3 tot 4 weken is al een goed resultaat.

Het beste om aan te komen is vaak en voldoende eten, dus ook vaker iets tussen de hoofdmaaltijden door. Maar ook voor magere mensen zijn maaltijden met veel verzadigd vet ongezond. Een zogenaamde ‘slagroomkuur’ raden we daarom af.

Wat dan wel? Hieronder staan wat suggesties voor tussendoortjes die naast calorieën ook vitamines en mineralen leveren:
■een beschuit, cracker, toast of knäckebröd, besmeerd en belegd met plakjes banaan, appel of aardbeien, brie of (smeer)kaas met tomaat en/of tuinkers, een lepel tonijnsalade, plakjes gebraden rosbief of fricandeau met wat mosterd of chutney, cervelaat- of gekookte worst met plakjes augurk.
■tosti’s met kaas, ham en plakjes ananas of appel
■plakken ontbijtkoek
■melk, karnemelk, yoghurtdrank, chocolademelk of milkshake
■vla met yoghurt, yoghurt met vruchten, een ijsje
■soep met stukjes kip of soepballetjes, groente en vermicelli, met stokbrood

Hieronder wat tips om de eetlust te bevorderen, zodat je meer kunt eten.
■Eet niet te vet. Te vet eten remt de eetlust, terwijl het juist de bedoeling is vaak iets te eten.
■Friszure gerechten stimuleren vaak de eetlust, zoals een glas vruchtensap of tomatensap of een paar partjes fruit. Ook een kop bouillon een half uur voor de warme maaltijd kan de trek op gang brengen.
■Zorg voor een goede voorraad boodschappen in huis. Zo is er altijd iets te eten, ook voor tussendoor.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, dat is niet goed voor je hart en je bloedvaten. Probeer om de vetten vooral van plantaardige oorsprong binnen te krijgen. Dus eet veel noten, gebruik olijf- en zonnebloem- en andere plantaardige oliën. Dat is gezonder dan grote hoeveelheden dierlijk vet zoals dat zit in onder meer slagroom en spek. Alleen vette vis wordt wel aangeraden, maar dan nog met mate: twee keer per week.
Amadea