Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wanneer verlies je te snel teveel gewicht?

Ik val momenteel ruim een kilo af per week. Volgens mensen om me heen moet ik er iets mee doen maar is het wel echt te snel teveel?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Probeer wat "ruimer" te denken, meer dan 1 kilo per week... dat is meer dan 60 à
70 kilo per jaar... dat is véél te veel en te snel.

Ga naar je huisarts en naar een diëtiste, daar kun je goede begeleiding vragen en krijgen.

Dit is niet goed/gezond.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
als je dit bewust doet (dus je wilt afvallen, en zet je er voor in) dan is er niets aan de hand.

als je onbewust zoveel afvalt, dan ben je waarschijnlijk ziek.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het hangt van een aantal factoren af hoeveel je af zou mogen vallen. Belangrijkste is de vraag of je actief af probeert te vallen. Als je minder bent gaan eten en/of meer bent gaan sporten met de intentie om gewicht kwijt te raken, dan wordt er in geen enkele richtlijn een bovengrens aangegeven aan hoeveel je af zou mogen vallen.
Als je niet aan je eet- en/of beweegpatroon hebt veranderd dan is opeens afvallen vreemd. Voor die situaties zijn er wel richtlijnen die aangeven wat nog als normaal gezien mag worden.
Een tweede belangrijke factor is je huidige gewicht. Als je zwaar overgewicht hebt dan is het afvallen van een kilo per week veel minder erg (en misschien wel ten gevolge van de normale schommelingen in het gewicht) dan wanneer je eigenlijk al te licht bent.

De richtlijnen die de NHG (Nederlands Huisartsen Genootschap) geeft is als volgt:
- Een gewichtsverlies van meer dan 10% van het oorspronkelijke gewicht binnen een periode van 6 maanden
- Een gewichtsverlies van meer dan 5% van het oorspronkelijke gewicht in de laatste maand
- Als je een BMI bereikt van onder de 18,5 (of onder de 20 als u boven 55 jaar oud bent)
Zoals gezegd geldt dit alleen indien het gewichtsverlies onbedoeld is.

Een gewichtsverlies van 1kg per week is overigens wel vrij veel, maar of dat ongezond is is zonder een BMI te weten niet te zeggen. Als je niet actief probeert af te vallen dan is 1kg per week wel zoveel, dat ik contact met je huisarts zou aanraden; je voldoet dan vast ook binnen de kortste keren aan de bovengenoemde richtlijnen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding