Is vloerbrood origine bruin brood? Zitten er genoeg vezels in?

Toegevoegd na 46 minuten:
Nu staat er alleen vloer origine hoe zie ik dan het verschil tussen wit en bruin als vloerbrood het bakproces is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Vloerbrood zegt niets over het wit, bruin of volkoren zijn maar over de manier van bakken:

"Vloerbrood wordt gebakken op de (stenen) vloer van de oven. Het brood bevindt zich niet in een broodbus- of blik. De ovenvloer wordt zeer heet, waardoor het deeg daarop snel dichtschroeit. Dit zorgt voor een knapperige korst.

Tegenwoordig bakken bakkers vloerbrood vaak wel in een bakblik, maar dit is dan een extra laag bakblik en niet een traditionel hoog bakblik."

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik bedoel dus dat je wit, bruin of volkoren vloerbrood kunt kopen. Als je bruin of volkoren hebt zitten daar per 100 gram ongeveer net zoveel vezels in als 100 gram gewoon bruin of dus volkoren brood.

Toegevoegd na 1 uur:
Sorry, ik heb het woord origine over het hoofd gezien. Met een beetje googlen kom je van alles tegen en nog geeft het niet aan of het wit, bruin, volkoren of donker is. Hier is het donker meergranen: http://www.debakkeraanhuis.nl/product.html hier wit: http://www.chaupain.nl/?action=viewCat&cid=218&lid=1 en hier lijkt het wit: http://www.c1000.nl/assortiment/onze-verswereld/uw-eigen-bakker.aspx

Helaas mogen bakkers allerlei namen verzinnen en gebruiken maar met deze informatie kan ik niet met zekerheid zeggen of het bruin is (al lijkt mij die kans het kleinste, eerder volkoren of meergranen of wit).