Is mijn eetpatroon goed om mijn doel te bereiken?

Hallo,

Ik ben een meisje van 17 jaar, weeg 58 kg en ben 160 cm lang.
Ik ben al twee weken bezig met buik en beenspieroefeningen en let op wat ik eet. Toch heb ik het gevoel dat mijn eetpatroon niet past bij mijn doel om een strakke buik en strakke benen te krijgen.
Ik heb steeds trek, ben moe en de hele tijd lusteloos. Ook heb ik steeds het gevoel dat ik heel erg veel wil eten, maar die verlangens weet ik altijd te weerstaan.

Ik fiets 5 keer per week naar school (totaal 35 min per dag).
Ik hockey 3 keer per week (ongeveer een uur)
En ik doe 5 keer per week pilates voor mijn spieren en lenigheid (totaal 35+ min)

Ik eet in de ochtend 1 boterham met pindakaas en halvarine en een stuk fruit (appel/banaan etc),
Tussendoor nog een stuk fruit.
In de middag eet ik 2 boterhammen met kaas en halvarine.
S'avonds eet ik gewoon wat de pot schaft (meestal rijst/aardappelen met groente en een stuk vlees/vegetarische burger).
Daarna eet ik nog een kommetje magere yoghurt met een schepje muesli en een handje noten.

Ik drink de hele dag door water en thee.

Is dit een goed eetpatroon?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Je eet veel te weinig voor de hoeveelheid die je sport.
Je lichaam geeft dit zelf ook al aan.
Sporten doe je elke dag voor 30-60 minuten, dan is alleen 3 boterhammen, beetje fruit en avondeten echt niet genoeg.

Ik kan je zeggen wat voor mij ongeveer werkt met eten, dan moet je zelf even kijken hoe je zit met de porties, maar je moet zeker meer gaan eten dan je nu doet.

Voorbeeld dag (met extra suggesties):
- Ontbijt: muesli (zonder toegevoegde suiker, ik heb zelf huismerk Jumbo, groene zak, 1 kilo voor 1 euro), met volle yoghurt. (Ik heb hier zelf nog lijnzaad en chiazaad bij, voor extra vezels en omega 3)
Je kunt ook kiezen voor een lekkere omelet met groente, eventueel wat gehakt of garnaaltjes erdoor.
Boterhammen eten kan ook, kies dan voor volkoren, met iets als pindakaas of vleeswaren.
- tussendoortje: handje ongezouten noten, gekookt ei, stuk fruit, boterham, knabbelgroente (kies 1 of meerdere dingen)
- lunch: groente met zilvervliesrijst/volkorenpasta (kun je zo meenemen in tupperware bakje, ik maak met avondeten vaak extra voor de lunch).
Gevulde maaltijdsalade is ook lekker, maar in jouw geval vult dit niet genoeg denk ik.
Hier kun je ook weer boterhammen eten.
- tussendoortje: (zie hierboven)
- avondeten: wat de pot schaft. Samenstelling bord als volgt: 1/2 groente, 1/4 vlees/vis, 1/4 aardappels/pasta/rijst.

Probeer dus 5-6 eetmomenten in de dag te nemen, dan heb je minder snel honger en houd je genoeg energie voor de dag.
Focus vooral op eiwitten en groente (meeste groente mag je onbeperkt eten), en vul dit aan met gezonde vetten. Neem dus volle melk, volle yoghurt, roomboter op je brood.
In de avond kun je nog je kommetje yoghurt nemen zoals je al doet.

Je sporten is prima, probeer ook wat oefeningen te doen voor je armspieren, afwisseling is goed voor je lijf.
Je doet al vanalles voor cardio, je kunt eventueel nog wat krachttraining erbij doen.

En je bent pas 2 weken bezig, relax. Je gaat vanzelf vooruitgang zien als je gezond bezig bent, maar dit duurt even. Maar je moet echt meer gaan eten om je doel te bereiken, jezelf uithongeren werkt niet.
Ritsuka
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

He,

Dit eetpatroon is prima. Het is ook een eetpatroon wat in veel dieeten word aangeraden. Uit ervaring moet ik alleen zeggen dat het erg weinig is voor het aantal uren die je aan sport besteedt. Ikzelf sporte 8 keer per week, 2,5 uur per keer. Hierdoor at ik ongeveer 6 volledige maaltijden per dag. Let erop dat je genoeg koolhydraten binnen krijgt om goed te kunnen sporten. Anders voel je je zoals als je zelf al zei, de hele dag erg slap.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Trek, moe en lusteloosheid komt door schommelingen in je suikerspiegel.
(ervan uitgaant dat je verder gezond bent)

Die schommelingen komen doordat je in verhouding teveel koolhydraten eet.

Bedenk van tevoren wat de verhouding tussen koolhydraat, eiwit en vet moet zijn.
Daar zijn de meningen over verdeeld.
Maar het is zeker minimaal 20% vet, dan 30% eiwit en 50% koolhydraat.
Er zijn er ook die 33%, 33%, 33% zeggen en ook die <20% koolhydraat, dus koolhydraat arm aanraden.

In ieder geval eet je nu te weinig vet.
En ik denk ook dat je totale energieiname iets te laag is.
Dus iets meer vet eten en verder niks veranderen, denk je dat je totale inname goed is, dan kan je die gelijk houden door ergens koolhydraten te schrappen.

tips:
-vervang halvarine door (echte) roomboter
-vervang magare yoghurt door volle yoghurt
-bereidt het vlees in veel kokosolie en doe dat over het eten.

Toegevoegd na 6 minuten:
ps. Doe je naam eer aan en eet veel ansjovis en/of andere kleine visjes. Wel opletten de ze op een schone plek zijn gevangen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
Meer vet eten heeft bij mij zeker goed geholpen.
Geen idee hoe ik verder met die verhoudingen zit, maar ik voel me goed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die verhoudingen zijn ook niet zo belangrijk, ze zijn vooral om te verduidelijken dat velen een hoog percentage koolhydraten eten.
Ritsuka
11 jaar geleden
Dat is zeker waar, meeste mensen eten vooral zeer veel brood, en dan avondeten met veel aardappels etc.
Als je steeds trek hebt en je voortdurend moe en lusteloos voelt dan doe je inderdaad iets niet goed.
Tip: probeer in de ochtend eens havermout! Havermout wordt in het lichaam heel langzaam verbrand. Het zit vol met vezels die veel water absorberen waardoor je voor je gevoel langer vol zit. Je "hongergevoel" zal dus langer wegblijven. Ook zorgt het eten van havermout ervoor dat je vet sneller verbrandt en spiermassa opbouwt. Daarom is het ook heel populair bij sporters.
Havermout helpt ook je bloedsuikerspiegel in de juiste balans te houden. Omdat het heel langzaam verteerd, komen de suikers ook in zeer kleine hoeveelheden in je bloed terecht waardoor je minder trek krijgt in ongezonde tussendoortjes.
Je moet het echter wel voor gebruik even koken. Als je het eerst wat laat weken is de kooktijd korter. Je kan het op smaak brengen met stukjes vers of gedroogd fruit, maar vooral géén geraffineerde suiker. Ik doe het ook wel eens door een fruit smoothie.

Probeer in de middag eens een grote portie rauwkost aangevuld met wat koudgeperste olijfolie, pitten en zaden (bijv. zonnebloempitten, pompoenpitten, lijnzaad, chiazaad enz.) Je kan er ook nog wat feta kaas of olijven doordoen, wat je maar lekker vindt. Van een klein schaaltje zal je niet verzadigd raken, dus neem er lekker veel van. Boordevol vezels, vitaminen en mineralen waardoor je je fit zult gaan voelen.
Op school zal dit niet praktisch zijn om mee te nemen, maar in het weekend en in de vakantie zou je het kunnen proberen. Als je naar school gaat zou je naast je boterhammen met kaas wel een bakje met wat (bijvoorbeeld) kleine tomaatjes, stukjes komkommer, radijsjes en reepjes paprika of bleekselderij kunnen meenemen.
Deze kan je dan voor het eten tussen je boterham met kaas stoppen.

Eet vervolgens geen snelle koolhydraten zoals in suiker (ook niet in de thee doen dus), witte rijst, wit brood en witte pasta. Je bloedsuikerspiegel schiet ervan omhoog: Erg vermoeiend voor je lichaam en je krijgt daarna alleen maar weer meer honger.
Eet dus alleen langzame koolhydraten zoals in zilvervliesrijst, volkorenbrood en volkorenpasta. Door de vezels worden de koolhydraten langzamer als bloedsuiker in het bloed opgenomen waardoor er geen "pieken" zijn en je je langer verzadigd voelt.

Ik zou ook de halvarine eens vervangen door roomboter. Halvarine is een kunstmatig in elkaar geknutseld product met veel onnatuurlijke hulpstoffen om het enigszins op boter te doen lijken.

Succes!