Is dit betrouwbaar?

Dit is een thuistest waarmee je kan testen of je gevoelig bent voor gluten.

http://www.gluten-check.nl/

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Thuistesten zijn over het algemeen geen goed idee.
Stel je hebt klachten, je doet een thuistest en die is negatief, dan ga je denken: ok, er is niks mis, terwijl het vals-negatief kan zijn.

Aan de andere kant kan het een positief resultaat zijn, en dan ga je je zorgen maken, naar de huisarts toe, en die doet vervolgens ook zo'n test. Dubbel werk, en als het een vals-positief resultaat was, heb je je voor niks zorgen gemaakt.

Je kunt het beste dergelijke testen door de huisarts laten toen als je twijfelt of je iets hebt. In veel gevallen scheelt het je nog geld ook, omdat de meeste testen (gedeeltelijk) vergoed worden door de verzekering.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Er is geen onafhankelijke bron waaruit blijkt dat dit betrouwbaar is.
Maar als je twijfel hierover hebt, dan kan je bij (of in ieder geval via) de huisarts geheel binnen je verzekeringspakket dit laten testen. Dat lijkt me wel betrouwbaar.
13 jaar geleden
ziet er interessant uit.

toch zou ik om definitieve zekerheid te verkrijgen
omtrent een gluten-gevoeligheid de arts raadplegen.
dat zou kunnen via de huisarts, die geeft een verwijzing voor de maag-, darm- leverarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of het betrouwbaar is of niet maakt niet uit: Is de uitslag positief, moet je naar de dokter
is de uitslag negatief, dan is er toch iets aan de hand (want waarom zou je testen als je geen klachten hebt, ik kan nergens de prijs van de set vinden) en moet je ook naar de dokter.
13 jaar geleden
Hieronder staat een mening over zelftests op coeliakie gegeven door de NCV. Dit is de Nederlandse Coeliakie Vereniging.
Of de test in je vraag van de firma Sanelco is weet ik niet, dus zoek dat wel uit.
Ga in ieder geval wel naar de huisarts als de klachten aanblijven en de test een negatieve uitslag geeft.
Dan is er wellicht iets anders aan de hand.
Als de test een positieve uitslag geeft ga dan niet zelfdokteren met een glutenvrij dieet. Daar zitten nog wel wat extra haken en ogen aan die je moet weten en die uitgezocht moeten worden. De diagnose coeliakie wordt niet bepaald met alleen een (zelf)bloedtest.
In ieder geval sterkte en succes!