Kan ik een tros druiven nog eten wanneer er een paar beschimmelde druiven tussen zitten? (zie info)

Ik heb hier een enorme zak druiven (uit eigen tuin) staan. Ze waren een beetje vochtig toen ze de koelkast in gingen dus vandaar zit er hier en daar wat schimmel op. Dit zit echter maar op één of twee druiven per tros. Kan ik de slechte druiven weghalen en de overige druiven goed controleren, afspoelen, en gewoon opeten?
Zegmaar net zoals bij een beschimmeld stuk kaas, waar je de schimmel gewoon kan wegsnijden en de rest op kan eten?

Heb ongeveer een halfuur geleden al een aantal druiven op, maar heb momenteel nog geen last van buikpijn / misselijkheid. Goed teken?

Ik proefde verder ook geen schimmel.. Alleen soms een wat aarde-achtige smaak (komt dus denk ik omdat ze uit mijn tuin komen).

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
14.2K
Ritsuka
10 jaar geleden
Bij kaas moet je wel heel hroot wegsnijden, omdat de schimmeldraden pas te zien zijn als het er echt veel zijn.
E bij de druiven degene weggooien die scheurtjes of beschadigingen hebben, dan kan de schimmel binnenin komen.
De hele kun je inderdaad goed afspoelen.

Antwoorden (1)

Ja hoor de beschimmelde weggooien en de rest lekker opeten. Doe ik ook wel eens als ik vergeet dat ik nog druiven had liggen en die dus ook wat beschimmeld zijn. Je kunt rustig zonder zorg gaan slapen
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Toch vertrouw ik het niet dat de druiven een aarde-achtige smaak hebben. Die proefde ik nooit bij druiven uit de winkel. Zou dat niet een andere schimmelsoort zijn?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helemaal goed anneliez: + Ik kreeg laatst een hele bak druiven van iemand uit de tuin.
De slechte gooi je weg, de goede kan je eten.
En die met een beetje aarde-smaak.............daar krijg je niks van.
anneliez
10 jaar geleden
nee hoor geen schimmelsoort, misschien omdat ze biologisch in jouw tuin gegroeid zijn
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zelfs als er een beetje schimmel in je komt, is de kans nog klein dat je daar last van krijgt. De meeste schimmels zijn behoorlijk onschadelijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lekker opeten, heb ik met mijn eigen druifjes ook gedaan en ben nog steeds kerngezond