Kan het veel kwaad om 2x per avond warm te eten?

Ik eet graag 2x warm 's avonds omdat ik relatief snel weer trek krijg na een eerste maaltijd. Kan dit veel kwaad? De 2e maaltijd is vaak dicht in de buurt van het slapen gaan.

Toegevoegd na 7 minuten:
Ik weet dat het eten dan lastiger verteerd wordt, maar zonder kom ik lastig in slaap door het honger gevoel. Ik val ook sneller af als dat ik aankom.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik denk dat jij het beste een heel stevig ontbijt kunt nemen!
na een paar dagen zul je zien dat je minder honger hebt
maar dan ook echt heel stevig!
Ritsuka
11 jaar geleden
Wat eet je verder op een dag? Veel honger 's avonds kan er soms op duiden dat je gedurende de dag te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Neem gewoon een bak kwark, dan zit je wel vol
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mij is altijd vertelt dat je beter, verspreid over de dag, meerdere keren "minder" kunt eten, dan slechts enkele keren per dag heel veel. Als jouw 2de (late) maaltijd een normale warme maaltijd is en geen vette snackpartij, lijkt het me geen enkel probleem, zeker niet als je daarna normaal kunt slapen.
Lunachibivampir
7 maanden geleden
Je zou een maaltijdshake kunnen eten in de plaats van een 2 de keer warm ? Ik doe dat ook als ik hongergevoel heb en niet kan slapen erdoor ;) Vroeger kocht ik dat in de action maar ze verkopen die poeders niet meer. Of toch niet in Roeselare. Nu koop ik ze in kruidvat.

Het beste antwoord

*Big Tasty
als je nou de eerste maaltijd maar de helft eet en de tweede ook de helft en daartussen door groente/rauwkost of fruit, dan zou je misschien de 2e maaltijd kunnen afbouwen of eerder eten.
Als je om 6 uur de eerste keer warm eet en je eet om 10 uur weer, als je om 11 uur naar bed gaat is het helemaal niet goed.
Eigenlijk moet je onthouden dat je na 20.00uur oftewel 8uur ´s avonds niet meer moet eten, behalve yoghurt, een vrucht (minsten 2 per dag) maar geen zware maaltijd, sowieso geen maaltijd.

Als je om 6 uur de eerste keer eet en om 8 uur ´s avonds de tweede keer, dan eet je waarschijnlijk te veel, maar dat kunnen we niet zien, jij wel, heb je overgewicht ? sport je?

Toegevoegd na 6 minuten:
Je vraag is:
kan het veel kwaad om 2x per avond warm te eten?
antwoord:
als je daar lang genoeg mee doorgaat wordt je moddervet en er komt een moment dat je die extra kilo´s niet meer kwijtraakt !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
Je kunt niet zeggen dat iemand moddervet word zonder te weten wat er de rest van de dag word gegeten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
*Ritsuka, als iemand ´s avonds 2 maaltijden eet, kan je er gevoegelijk van uit gaan dat er de rest van de dag ook ´genoeg´ gegeten wordt, anders zou die kachel allang niet meer branden. Echter zeker weten doe ik dat niet, dat is juist opgemerkt.
Ritsuka
11 jaar geleden
Het kan ook komen doordat je overdag te weinig hebt gegeten, dan ga je eind van de middag en avond vaak snaaien.
We kunnen dit helaas niet weten, vraagsteller geeft niet genoeg info en reageert niet op vragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is zo, en de informatie die er staat heb ik verkeerd geinterpreteerd: vs valt sneller af dan dat hij aankomt, toen ik bij de WW (weight watchers) zat, was ik "stront" jaloers op alle mannen, die afvielen waar je bij stond (bij wijze van spreken). 5 a 6 kilo per week was voor hen normaal, dat wil je niet weten! :)
Ritsuka
11 jaar geleden
5-6 kilo per week is ongezond snel trouwens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet voor mannen met een overgewicht (obesitas-achtig), want dit was de eerste paar weken en daarna als wij vrouwen blij waren met 1,5 kilo (YES!), vielen zij met gemak wekelijks ca. 2/3 kilo af ! ;)
Dit is lang geleden, meer herinner ik met niet, hoewel: eindeloze recepten boekjes ja dat ook... :)

Andere antwoorden (7)

Ja, vrijwel alles wat je eet net voor het slapen gaan wordt niet meer verteerd (en dus omgezet in vet).

Een aantal vetjes doen geen kwaad, maar een hele hoop wel ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je sneller afvalt dan dat je aankomt maakt het niks uit als je 's avonds nog een keer eet.
Waar het om gaat is de hoeveelheid calorieën die je op een dag inneemt.
En als het jou bevalt om met een volle maag naar bed te gaan en je slaapt dan lekkerder, dan kan je dat gewoon doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies, hoe kan je voorganger nu zeggen dat je gaat aankomen van 2 maaltijden? Ik eet mijn hele leven al 2 borden vol avondeten, als ik daar voortaan 3 uur tussenzet kom ik echt niet opeens wel aan. Het gaat om de totale hoeveelheid kcal en de vraagsteller zegt niet eens dat er een gewichtsprobleem is.
Ritsuka
11 jaar geleden
Ik kan echt niet slapen met een rammelende maag, moet echt iets eten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
He he, eindelijk.. +
Wat eet je dan precies?
Probeer eens te zorgen voor meer vezelrijke producten.

Hoe minder vezels, hoe makkelijker verwerkt, dus hoe eerder je honger hebt.
Dat verschil heb je al met wit of bruin brood. Hoe verder het brood al verwerkt is (de schilfers eruit), hoe minder werk je lichaam er aan heeft.

Verder is het ook een kwestie van gewenning. Als je minder eet heb je een tijdje honger, maar je maag went er aan.
11 jaar geleden
Mooi dt je er meer van afvalt dan aankomt, wel zo makkelijk. Wat betreft de vertering:die vaan vlees is het zwaarst, vis en kaas volgt. dat zou je kunnen weglaten (evt heel weinig van nemen).
Veel groente (kun je nooit genoeg van krijgen) en beetje graan, peulvrucht, aardappel is prima. Wat quorn, tahoe, tempeh of ander niet gepaneerde vleesvervanger erbij kan ook (50 gr of zo) Of een eitje..
Soms is je dag zo lang dat 3 maaltijden te weinig is, een warme groentemaaltijd voor het slapen is dan wel zo fijn.
Eet smakelijk:-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dat kan geen kwaad. Luister naar je lichaam. Heeft het honger, dan eet je. Wordt je lichaam er ziek van, of wordt je te dik, dan is dat het teken om niet meer 2x te eten. Misschien heb je een snelle spijsvertering en geeft je lichaam er behoefte aan. Als je niet eet voel je je fysiek slecht, je lichaam heeft het dus nodig.
Zo lang je lichaam niet slecht reageert (dik worden, verstopping, diarree, buikpijn, etc) kun je gewoon 2 maaltijden nuttigen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
Luisteren naar je lichaam en het voeden met gezonde voedingsstoffen +
Je moet natuurlijk niet twee keer een complete maaltijd eten. Je moet wel zo veel doen dat je niet te veel eet. Zoals al gezegd is vlak voor het slapen, eten niet gezond. Ik zou het gewoon een uurtje van te voren doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De stofwisseling werkt ’s nachts gewoon door. En alle energie die met de voeding wordt opgenomen wordt vroeg of laat gebruikt. Alleen als er totaal op een dag meer wordt gegeten dan verbruikt, kom je aan. En dan maakt het in principe niet uit wanneer je een maaltijd hebt. Wat wel handig is, is om verspreid over de dag te eten. Een ontbijt helpt bijvoorbeeld om het lichaam ‘’op gang’’ te brengen waardoor je meer verbrand, maar ook iets meer energie hebt. Vervolgens is het handig om elke 2,5 tot 3 uur iets te eten om het lichaam ‘’op gang’’ te houden.

Een zware maaltijd nuttigen vlak voor het slapen gaan is echter wel af te raden. Dit kan namelijk aanleiding geven tot allerlei ongemakken. Je kan bijvoorbeeld last krijgen van een zwaar gevoel op de maag, moeite krijgen met het in slaap vallen of ’s nachts wakker worden. Ook voor mensen die last hebben van maagzuur of van reflux, wordt het afgeraden om ’s avonds te veel te eten omdat dit hun klachten kan verergeren.