Wat is nu precies het gevaar van een koolhydraten-arm dieet?

Het lijkt bij sommige mensen te werken maar artsen raden het af omdat het ongezond en medisch onverantwoord is. Waarom dan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.3K

Antwoorden (6)

Nadelen van een koolhydraatarm dieet

Rijk aan eiwit en verzadigd vet
Het grote nadeel van koolhydraatarme diëten is dat ze rijk zijn aan eiwit en vaak ook aan verzadigd vet. Een eiwitrijke voeding vormt een grote belasting voor de nieren. Dat is met name gevaarlijk voor mensen die lijden aan hoge bloeddruk en diabetes, en op lange termijn voor iedereen. Een grote consumptievan verzadigd vet is namelijk schadelijk voor iedereen.

Te weinig essentiële voedingsstoffen
Een ander nadeel van koolhydraatarme diëten is dat je van een aantal essentiële voedingsstoffen te weinig binnen krijgt: vitamine C, calcium, bètacaroteen, vitamine B1 en B2, foliumzuur en voedingsvezels.

Jojo-effect
Tenslotte zijn deskundigen niet enthousiast over dit type dieet, omdat je hierbij weer snel terugvalt naar je oude gewicht. Dat betekent dat iemand, na op zijn streefgewicht te zijn gekomen, weer in zijn oude voedingspatroon valt en binnen twee jaar op zijn oude gewicht terug is. Overgewicht is schadelijk voor de gezondheid, maar sterke schommelingen van het gewicht zijn dat nog meer.

( Zie voor nog meer informatie de bron ).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
paulus811
12 jaar geleden
In het eerste punt is de aanname gedaan dat ipv koolhydraten vet wordt gegeten. Ik volg zelf een koolhydraat arm dieet en eet minder vet dan ervoor. Wel eet ik bergen groenten en daar zit geen vet in. Vlees of vis erbij is hetzelfde als voorheen. Weet ook wel zeker dat ik niets tekort kom, vooral omdat ik de pasta, rijst etc. compenseer door meer groenten (heb net een halve kilo spruiten weg zitten werken......)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er wordt zelfs de aanname gedaan dan er weinig groente wordt gegeten.
Zeer slecht artikel omdat het door rare aannames zeer negatief kan zijn. Er zijn zeker slechte varianten, maar de goeie varianten zijn de enige gezonde manier om af te vallen. (dat is namelijk gezond eten)
De enige brandstof voor de hersenen is glucose en dus koolhydraten. Je kunt hier dus extra moe van worden of minder goed nadenken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik volg het ook en er lijkt mij geen gevaar, mits je het niet extreem doet. Enige wat ik laat staan is pasta, brood, rijst en aardappelen en ik moet de eerste arts nog tegenkomen die vertelt dat dat een probleem is.

In bijna alles zitten koolhydraten, mijdt alleen de spullen waar veel in zit. Het scheelt mij nu al 3 kilo in 1,5 week.

En je bent veel bewuster van wat je eet, dat is misschien nog wel belangrijker dan het mijden van de koolhydraten.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies, niet te rigoureus. +1
Volgens mij is het niet gevaarlijk. Zelf heb ik een keer het South beach dieet gevolgd, is ook een koolhydraat-arm dieet. Dit dieet is door een cardioloog gemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Compensatieplus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe bedoelt u? Ik snap het niet. Had u dan ook die duim naar beneden gedrukt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neehoor, ik vond alleen dat je een weliswaar kort, maar zeker geen fout antwoord geeft. Vandaar de 'compensatie' voor die min.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke, bedankt. :)
Als je weet waarop je moet letten is er weinig aan de hand. Hoewel het altijd aan te raden is om voldoende vetten naar binnen te werken heb je de soort en de hoeveelheid helemaal zelf in de hand. Een veelgenoemd tegenargument is dat de hersenen glucose nodig hebben. Welnu, het lichaam is in staat om zelf glucose te genereren uit eiwitten en vetten. Eventuele tekorten aan vitamines en mineralen kun je compenseren met supplementen maar die tekorten vallen heus wel mee omdat je voldoende groenten mag eten.

Het grootste nadeel vind ik dat koolhydraatarm te rigoureus is, te afwijkend van een normaal eetpatroon. Daardoor is de kans groot dat je na die strenge dieetperiode terugvalt in je oude gewoontes. Veel haalbaarder is een minder streng koolhydraatbeperkte afvalmethode. Die kun je desnoods je hele leven vol blijven houden maar is vooral veel makkelijker omdat je moeiteloos van een strenger naar een minder streng regime overschakelt. En je mag, zij het met een paar restricties, per dag een normale maaltijd met koolhydraten. Daardoor hoeft je sociale leven absoluut niet in het gedrang te komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarom staan hier geen plussen? +
Ik ben van februari tot april van dit jaar ,in 9 weken 13 kg afgevallen ,en dit met het Dukandieet ,wat ook koolhydraatarm dieet is ,en ook vetarm ,wat niet van alle eiwitrijke dieeten kan gezegd worden ; Daarna heb ik de stabilisatie gedaan ,en nu ben ik in de levenslange fase ,en ik blijf op mijn gewicht .
Mijn gezondheid heeft er alleen maar bij gewonnen ,en ben nu eindelijk af van de bloeddrukpillen !!!
Slecht voor de nieren ,hoorde ik hier in een antwoord :totaal niet waar ,maar je moet wel genoeg drinken ,maar dat zou iemand die niet dieet ,ook moeten doen .
Ik ben het er mee eens dat mensen terug kunnen bijkomen ,en vreetbuien gaan krijgen als ze zijn afgevallen met eiwitshakes van de apotheek .
Eten moet niet van de apotheek komen ,maar moet normale voeding zijn . Ik heb veel vis ,kip ,konijn ,biefstuk ,eieren ,gegeten en heel veel groenten ,veel magere melkproducten en yoghurt ,dagelijks haverzemelen gebruikt Dus helemaal niets vet ,of met boter of olie bereid . Ook alle zeevruchten zijn toegelaten ,mosselen ,garnalen ,rivierkreeften ,scampi's . En alle toegelaten producten die hiervoor zijn opgesomd ,mag je eten zonder beperking ,dus niets tellen niets afwegen en eten zoveel je lust . Het is ook het enige dieet waarbij je nooit honger hebt ,omdat je suikerspiegel op een normaal peil blijft ,en niet met pieken en dalen ,omdat suikers ook niet toegelaten zijn ,wel andere zoetmiddelen.
Mijn dochter is er 20 kg mee afgevallen ,en voelt ziich fitter dan ooit ,en blijft ook op haar gewicht .
Mijn dokter heeft mij gevolgd ,en af en toe bloed geprikt ,en alles is beter dan ervoor .
Dokters die in plaats van een dieet ,een gastric bypass aanraden en doen ,dat vind ik pas moorddadig ,die mensen zijn levenslang niet meer gezond en hebben overal essentiele tekorten . Dus wat dokters af-of aanraden is niet altijd evident ,en ze zijn niet altijd specialisten terzake !!