Kan je de groene bladeren van een bloemkool ook eten?

Kool die bestaat uit bladeren eet je gewoon. Van broccoli doe ik ook gewoon de blaadjes in de pan. Waarom zouden we dan het groen van de bloemkool weggooien?

13 jaar geleden
in: Koken
5.3K

Het beste antwoord

Bloemkool - Amandelsoep

Een verrassend lekkere soep, zelfs voor mensen die niet van bloemkool houden.
Bloemkool is een seizoensgroente van dit moment (lente).
De buitenste bio- bloemkoolbladeren zijn heel geschikt om een bouillon te maken.
100gr bloemkool voorziet in de dagelijkse behoefte vitamine C.
Alle kruisbloemige groenten,waaronder bloemkool,spruiten en brocolli bevatten kankerwerende eigenschappen.

ingredienten =
- olijfolie.
- 1ui.
- 1 fijn gesneden teentje knoflook.
- 1 bloemkool.
- 4 soeplepels gemalen amandelpoeder.
- snuifje zeezout.
- stukje kombu.
- 1a2 laurierblaadjes.
- rozemarijn.
- gemalen nootmuskaat.
- curcuma (geelwortel).
- groentenextract.
- geroosterde amandelschilfers.
- soyaroom.

werkwijze =
1) verwarm de olijfolie.
2) de ui zoet stoven.
3) look en bloemkoolroosjes toevoegen.
4) even alles goed roeren.
5) water toevoegen tot net onder de groenten.
6) toevoegen van amandelpoeder,zout,kombu,laurierblaadjes,rozemarijn,nootmuskaat en curcuma.
7) deksel op de pot en 10minuten rustig laten pruttelen.
8) ondertussen de amandelschilfers roosteren in een pan.
9) groentenextract toevoegen.
10) de soep mixen.
11) serveren in een kommetje.
12) soyaroom toevoegen.
13) garneren met geroosterde amandelschilfers.

eet smakelijk

Toegevoegd na 1 minuut:
je kan ook de bladeren wokken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

als ik bloemkoolsoep maak kook ik wel wat bladeren mee, maar erna opeten doe ik niet..
uit ervaring kan ik zeggen dat je er enorme darmkrampen van krijgt...
maar eigenlijk hoef je ze niet weg te gooien..de konijnen in parken zijn er dol op..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
Toen wij een konijn thuis hadden, kochten we altijd een bloemkool met extra veel bladeren, die vond dat heerlijk om te eten :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kippen van m'n buren gaan er ook helemaal van uit hun dakjes... leuk om te zien. :)
Voor zover mij bekend kun je die gewoon opeten.

Dat geldt echter niet voor alle groenteplanten.
Van planten uit de familie `nachtschadeplanten` zijn de bladeren giftig.

Dus eet geen bladeren van bijvoorbeeld de tomatenplant of bladeren van de courgette of aubergineplant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Courgette hoort niet bij de nachtschadefamilie, maar bij de familie van "squash", of pompoenen.
Of je de blaadjes van courgetteplant kunt eten, weet ik niet...
Ja, je kunt ze eten. Kan me herinneren dat als m'n moeder vroeger bloemkool schoonmaakte, ik altijd een paar stronkjes opat. Ben inmiddels 61, dus kwaad kan het niet!