Hoe haal ik het overtollige vocht uit mijn taartje en hoe voorkom ik het?

Ik heb een pruimentaartje gebakken (simpel) maar na afloop zat er heel veel vocht in. Wat ben ik vergeten om erin te doen om dit te voorkomen??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
4.2K

Het beste antwoord

Hier in Duitsland - waar wat meer gebakken wordt dan in Nederland - kun je in elke supermarkt een speciaal goedje kopen om over de taartbodem te strooien om het vocht uit de vulling een beetje te binden en doorlekken te voorkomen.

In Nederland heb ik het nog nooit gezien, maar wel een alternatief dat hier ook veel wordt gebruikt : slagroomversteviger. (2-3 zakjes gebruiken). Ook kun je met bloem of paneermeel een 'absorbtielaagje' aanleggen, maar hou er rekening mee dat je dat in sommige gevallen wel kunt proeven.

Ook een laagje allesbinder, en/of een paar scheppen allesbinder door de vulling, kan ernstige lekkages voorkomen ; die vind je in de supermarkt niet bij de bakspullen maar bij de sauzen. Geen maizena ; echt allesbinder in poedervorm. Die proef je zeker niet, en kan je vulling bijna zo dik als gelei maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amc
12 jaar geleden
Je bedoelt zeker 'Gustin' Marleen? Ik heb zelf ook enkele jaren in Duitsland gewoond en gewerkt en ja, ook ik stond in november al midden in de Weihnachts Bäckerei! Zo gezellig en zoveel lekkerder en zo aanstekelijk als iedereen het uit traditie thuis doet, want zo leek het wel.
Ze hebben daar ook zoveel meer op bakgebied! Vooral de Duitse Oma's und ältere Mutties kennen zoveel trucjes bij het bakken, ik heb er heel wat geleerd. Een goed antwoord +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zou zomaar kunnen ; klinkt bekend in elk geval.
Eerlijk gezegd ben ik niet zo'n taartenbakker ; ik ben al geen echte zoetekauw, en als ik al die recepten zie loopt soms het water me wel in de mond, maar de lust vergaat me dan weer als ik 'pro stück 480 Kalorieen" zie staan......(waarbij de 480 een leuk gemiddelde is).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier kan ik wat mee en ik verwacht geen betere antwoorden meer.

Andere antwoorden (3)

Je kunt op de taartboden, voordat je de vulling erin doet, wat paneermeer of custardpoeder strooien. Dat neemt het vocht op en zorgt voor een smeuige vullig!
bamibal
12 jaar geleden
Uit pruimen,vooral als ze goed rijp zijn, komt veel vocht los.
Ook de bodem is van belang, zandtaart- of korstdeeg wordt ook vaak natter dan gistdeeg.
Zelf maak ik meestal een gistdeeglaag op een bakplaat of lage vierkante vorm en beleg die met doorgesneden, ontpitte pruimen, bestrooid met suiker/kaneel en bij erg rijpe pruimen strooi ik er nog een laag kruimeldeeg op. Dit absorbeert ook nog eens vocht. Het resultaat is dan een soort pruimenkoek die in vierkante of ruitvormige stukken gesneden, heerlijk is met een lepel geklopte room erbij.
Je kunt ook de pruimen even laten staan met suiker. Ze laten dan sap los en indien je dit opvangt na het uitlekken,
doe je het in een pannetje op het vuur en bind het met wat maizena. De pruimen erbij en zo krijg je een gebonden pruimenvulling.
Ook kan je voordat je de bodem belegt, een laagje griesmeel over het deeg strooien. Dit absorbeert ook goed het sap en smaakt neutraal.
amc
12 jaar geleden
Maizena of Custardpoeder werkt ook heel goed. Bij beide 2 eetlepels in wat water mengen, over de pruimen gieten en nu de oven in.