De bovenste is mijn favoriet:

KONIJN IN HET PANNETJE
1 Wild konijn (in stukken), zout, peper, 75 g boter, 100 g blok-jes ontbijtspek. 1 theelepel (TL) tijm, 1 TL basilicum, 1 TL marjolein, 1 eetlepel (EL) bloem, 2 dl droge witte wijn, 1 klein gesneden ui, 250 gram champignons. Zout en peper de stukken konijn. Verhit de boter en bak hierin de stukken konijn rondom bruin. Voeg de blokjes spek toe en laat deze 5 minuten fruiten. Voeg de witte wijn toe en roer alles goed dooreen tot een gebonden saus. Voeg de ui aan de saus toe en breng alles aan de kook. Draai het vuur laag, leg een deksel op de pan en laat het konijn in ca 1,5 uur gaar stoven. Voeg de champignons de laatste 10 min. van de stooftijd aan de saus toe. Leg de stukken konijn op een schaal en schenk er de saus over. Serveer hierbij aardappelcroquetjes en een compote.

KONIJN VAN DE JAGER
1 Wild konijn (in stukken), zout, peper, 75 g boter, 1 ui, 1 teentje knoflook, 1 stengel bleekselderie, 1 wortel, 1/2 fijngehakte peterselie, 1 eetlepel tomatenpuree, 2 dl droge witte wijn. Zout en peper de stukken konijn. Verhit de boter in een pan en bak hierin de stukken konijn rondom bruin. Voeg de kleingesneden ui, de uitgeperste knoflook, de stukjes bleekselderie, de plakjes wortel en de peterselie toe. Leg een deksel op de pan en laat de groente ca. 10 min. met het konijn op laag vuur smoren. Roer de tomatenpuree door de witte wijn en schenk het mengsel in de pan bij het konijn en de groente. Breng alles aan de kook, draai het vuur laag, leg een deksel op de pan en laat het konijn in ca. 1,5 uur gaar stoven. Leg de stukken konijn op een schaal en schenk er de saus over. Geef hierbij gekookte aardappelen en rode kool.

PAPRIKAKONIJN
1 Wild konijn (in stukken), zout,peper, 2 eetlepels paprikapoeder, 1 rode paprika, 50 g rook-spek, 2 uien, 1 EL tomatenpuree, 2 teentjes knoflook, 1 bekertje creme fraiche, 2 EL bloem, 50 g boter. Zout en peper de stukken konijn en bestrooi het met bloem. Bak het kleinge-sneden spek uit in een pan en voeg de boter toe. Bak hierin het konijn rondom bruin. Voeg de kleingesneden ui, de knoflook toe en fruit deze mee. Vervolgens de paprikapoeder, de kleingesneden paprika, de puree, 1 EL bloem en 4 dl water. Verwarm het geheel en sluit de pan. Stoof het konijn gedurende 60 minuten. Voeg op het laatst de creme fraiche toe en maak de saus op smaak af met zout en peper. Tip: vervang water door rode wijn en bind de saus eventueel bij met aangemengde bloem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Konijn met pruimen bv. of met bier kan ook.

info bijgevoegde link. ;-)

http://www.konijn.be/konijn/Receptenlijst_NL.aspx

Toegevoegd na 2 minuten:
http://www.lekkervanbijons.be/recipe/show/id/514
konijn met streekbier video ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan een konijn het beste berijden met een klein zadel en zonder sporen aan he schoenen. Het is moeilijk de konijn in galop te laten lopen maar met veel oefening kom je er wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het konijn in kwestie heeft natuurlijk wel stelten nodig, anders slepen je voeten zo over de grond.
je kunt eens kijken op www.wezooz.be daar staan gerechten op met konijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op grootmoederswijze ,traditioneel gebruiken wij donker bruin tafelbier(Piedboeuf).
Je kunt het ook met trapistenbier of kriekenbier bereiden.
Lekerrrrr,vooral die donkere biertjes.
Eerst kruid je het vlees dan braad je het vlees mooi bruin.
Een ajuin 75 gr spek bakken daarna samen met het konijn één glas bier overgieten en een half glas water.
Saus binden als het konijn gaar is.
Een 1,5 in een snelkookpan laten sudderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja lekker hoor ;-) +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
THX
Het allerlekkerste vind ik het om een tam konijn te stoven omdat ik persoonlijk wild te streng van smaak vind en dit iets droger is.
Zoals ik het doe valt het bij iedereen in de smaak en wel zo;

1 tam konijn,
zout,peper,
75 gr. boter,
2 uien, 3 worteltjes,2 tomaten,
2 dl. water,
4 dl. droge witte-of rode wijn,
2 laurierbladen,
gehakte peterselie,
1 el. maizena,
1 dl. kookroom of creme fraiche.

Wrijf de stukken konijn in met zout en peper.
Snipper de uien, snijd de worteltjes in plakjes,ontvel de tomaten en snijd in stukjes.
Verhit de boter en bak het konijn rondom lichtbruin.
Voeg de uien en worteltjes toe en bak een paar minuten mee. Doe dan de tomaten, water, wijn en de laurierblaadjes erbij. Breng alles aan de kook, draai het vuur lager en leg de deksel op de pan. Laat nu zo`n 2 uur sudderen tot het konijn gaar is. Haal dan het konijn uit de pan en houd even warm. Laat het braadvocht tot ong. de helft inkoken ( koken zodat de helft ong. verdampt). Haal de laurierblaadjes eruit. Roer nu de maizena aan met de room en bind hiermee het stoofvocht. Roer tot slot de peterselie erdoor. Je kunt nu de konijn opdienen met een beetje vocht erover gegoten en de rest in een sauciere aan tafel erbij of alles in de pan op tafel zetten.

Het is overigens ook lekker om het konijn met tijm te kruiden en gerookte spekblokjes mee te bakken, en door de maizena in plaats van room 3 el. peren-appelstroop met wat kaneel aan te roeren en dit bij het stoofvocht doen.
amc
13 jaar geleden
goede recepten allemaal,maar vergeet niet het vlees een paar uurtjes van te voren in azijn te leggen.dat neutraliseert bepaalde smaken van het vlees,denk aan wild konijn.en het smaakt nog heerlijker ook.