Hoe maak je een rookworst ?

Ik wil graag een rookworst zelf maken, of een braadworst (de hollandse) want ik woon in het buitenland. Hoe kan ik dan zelf in elkaar knutselen ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
2.5K

Het beste antwoord

Zelf rookworst maken

10 kg. magere varkenslappen; 5 kg. vette varkenslappen; 150 gr. zout; 10 gr. witte peper; 30 gr. salpeter; 25 gr. lichte basterdsuiker; 15 meter dikke darmen

De darmen, die door de slager schoon zijn afgeleverd, onmiddellijk na ontvangst in water zetten. Vlak vóór ze nodig zijn nog eens flink wassen in schoon water en ze afdrogen. Het vlees afschrappen, een of twee keren door de vleesmolen malen, vermengen met zout, salpeter, peper en suiker en goed doorkneden. In plaats van de messen nu de worsthoorn aan de vleesmolen schuiven (gedeelten met gaatjes eruit knippen), het uiteinde dichtbinden en het vlees opnieuw door de molen malen. De darm, die nu gevuld wordt, met de hand sturen. Is de worst lang genoeg, dan de darm afknippen en met een worstpennetje en een touwtje afbinden; de beide uiteinden aan elkaar knopen. Deze bewerking herhalen tot al het vlees op is.

De worsten een nacht laten doortrekken, de volgende morgen goed afdrogen en gedurende 10 - 14 dagen in de rook van beuken- of eikenspaanders hangen. De gerookte worsten, aan de touwen opgehangen, op een droge, luchtige plaats bewaren; zij moeten tegen vorst beschermd worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Kun je niet beter aan vrienden of bekenden vragen of ze wat rookworsten opsturen. Alleen zijn er bepaalde landen die de invoer van vlees/vleeswaren verbieden, dat moet je even nagaan want het buitenland kan overal zijn. Je kunt zelf worst maken natuurlijk, maar de echte Hollandse smaak zul je er niet zo makkelijk aankrijgen.
En worst maken doe je niet zomaar even.

Om je een idee te geven hier een recept van de Frankfurter worstjes. De hoeveelheden moet je evt. omrekenen naar wat gewenst is.

4Kg varkenspoostjes gewassen
1 Kg varkensspek van de rug (in kleine blokjes)
300-400ml water
zout (mengsel van 125 Gr Keukenzout en 5 Gr Natriumnitraat alles goed
vermengd)
15 Gr gemalen witte peper
2,5 Gr gemalen nootmuskaat
50 Gr fijngewreven knoflook
Darmen, of kunstdarmen om te vullen

1 Kg varkenspoten malen in de vleesmolen door de 3 mm plaat. Water en zout
toevoegen en doorroeren.
De rest van de poten malen met de vleesmolen door 5 mm. in een bak spek toevoegen, gemalen varkenspoten, zoutmengsel, kruiden en knoflook. Alles heel goed door elkaar roeren.
Het hele mengsel 24 uur op een koude plaats laten rusten. Vervolgens weer het geheel goed roeren en met een trechter in de darmen stoppen. Om de 20 cm
de worst afbinden. De worsten hangen we op een ronde stok a laten ze 6-8 uur in de warme rook roken. Na het roken laten we de worsten enkele dagen koud
worden en rijpen.
Misschien heb je een slager in de buurt die dit voor je wil doen,heeft hij meteen een recept, als hij dat nog niet had..

Succes