Waarom zijn mijn pannenkoeken altijd zo 'nat' van binnen?

Het allerlekkerste zou toch wel een goed doorgebakken pannenkoek zijn...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
21.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien maak je het beslag te dun.
Minder melk of water gebruiken,
niet teveel beslag( niet te dikke pannenkoek dus) en hard bakken om en om en dan nog even zachtjes 'garen'.
(Ik bak wel eens pannenkoeken voor mijn broer en ze lukken altijd^_~)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh,ik bedoel misschien maak je het beslag te dik en dus moet je iets meer melk of water gebruiken.
Foutje,zie het net.
Maar je het al veel antwoorden met goeie tips gehad.
Suc6 ermee.^^

Antwoorden (6)

Probeer ze dunner te maken, waarschijnlijk maak je ze erg dik.
Ritsuka
12 jaar geleden
Halve lepel ipv hele.
Niet al te heet bakken, anders is de buitenkant verbrand en de binnenkant ''rauw''
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk heeft het deeg niet de mogelijkheid om te garen. Dat kan zijn omdat je ze te kort (heet!) bakt, of omdat je beslag te dun is.

- Vuur iets lager, en iets langer bakken
- Iets meer ei gebruiken
- iets meer bloem gebruiken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe dikker een pannenkoek is, des te langer en minder heet moet hij gebakken worden. Draai niet om zolang het beslag vloeibaar is. Bij heel dikke pannenkoeken kun je het eerste deel van de baktijd een deksel op de pan doen om het garingsproces te bevorderen. Luchtiger maken van het beslag helpt ook, door de eiwitten apart stijf te kloppen en op het laatst door de rest van het beslag te spatelen. Dezelfde principes gelden overigens voor omeletten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- Het beslag mag niet te dik zijn ; doe er eventueel wat meer melk of - nog lekkerder- een extra eitje door
- De pan moet heet genoeg zijn maar niet TE heet, zodat de pannenkoek eigenlijk aan de eerste kant al bijna helemaal door kan garen. Pas keren als de bovenkant droog is ; dan mag de onderkant nog niet zwart zijn. Zet het vuur dus niet te hoog ; liever iets te laag.
- Bak ze lang genoeg. Je zult niet de enige zijn die pannenkoeken net effe te vroeg omkeert en uit de pan haalt, terwijl hij van binnen nog klef is. Een goede pannenkoek bakken duurt nu eenmaal een paar minuten.
- Gebruik voldoende olie of -lekkerder- boter. Wat ze ook beweren, uit een vrijwel droge anti-aanbakpan haal je nooit een knapperige, doorbakken pannenkoek. De boter is bij dit gerecht belangrijk voor de smaak.

Pannenkoeken bakken lijkt een eitje, maar is best nog wel een kunst(je). Maar heel goed te leren, met wat geduld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, wel anti-aanbakpannen hoor, maar zonder vet kun je daar prima vlees in braden enzo, maar voor eieren en pannenkoeken moet er echt puur voor de smaak al wat boter bij.
Voeg een snuf zout, fheelepel bakpoeder/wijnsteenbakpoeder en een theelepel geplet lijnzaad toe aan het beslag. Dan bakt het beter. (Hiermee heb je niet eens eieren nodig door het beslag.)
een jaar geleden