Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is de verhouding rijst/water, en kooktijd (magnetron) net zoveel als je nu veel of weinig kookt?

Normaal heb ik op ca. 500 gram rijst 900 ml water en dat kook ik dan 35 minuten in de magnetron op stand 2.
Nu hoef ik echter maar de helft te koken. Kan ik dan gewoon de oorspronkelijke verhoudingen en tijden aanhouden, dus 450 ml water op 250 gram rijst, en dan nog 35 minuten koken? Of moet het dan korter koken of wel dezelfde tijd en/of meer water erbij?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
2.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik kook het altijd op het vuur maar heb wel eens bij gebrek aan plaats op mijn kookplaat, de rijst in de magnetron gekookt.
Ik heb voor 250 gr. rijst 350 dl. water genomen, in een magnetronschaal gedaan en 9 minuten op 600 Watt, daarna nog 10 minuten op 350 Watt gegaard. Het werd mooie, droge rijst. Ik gebruik wel altijd Surinaamse rijst, omdat die een mooie lange korrel heeft die zich goed volzuigt.
De tijd kan per magnetron verschillen, dit moet je even uitproberen.
(Lees meer...)
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

het handigst is een plastic rijstkoker voor in de magnetron, ze zijn niet zo duur in de winkel.
1 kopje rijst - 1 kopje water + een klein slokje extra
deze 7 minuten op de hoogste stand. Voor meer alles verdubbelen etc.

Als de rijst klaar is uit de magnetron nemen - 2 minuten met deksel op de pan laten staan en dan doorroeren.
Het is het handigst als je een rijstgerecht eet om je vleesgerecht met groenten oid met koude rijst te mengen.
Dus de rijst kook je eerder, dan toevoegen aan je vlees/groenten en even doorwarmen.
Eet smakelijk
(Lees meer...)
Bronnen:
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding