Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe ontstaat melkschuim?

Ik maak regelmatig melkschuim voor cappuccino e.d. Ik gebruik zelf een melkkloppertje van ikea en binnen enkele seconden heb ik mooi melkschuim! Maar waardoor ontstaat dat schuim nu?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
1.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Melk bestaat uit water, melksuikers, eiwitten, vet, vitamines, en mineralen. Door het met lucht op te kloppen gaan de eiwitten zich hechten aan de oppervlakte van de luchtbellen. Die gaan daardoor stabiliseren. Hoe meer eiwit in de melk zit, hoe stabieler het melkschuim wordt. En dat geeft een heerlijk romig mondgevoel aan de schuimkraag. En het vet geeft er een verfijnde smaak aan, daarom kun je het beste volle melk gebruiken.

De melk zakt langzaam door de luchtbelletjes weer naar beneden. De grootte van de luchtbelletjes is daarom belangrijk. Hoe kleiner de belletjes, hoe langzamer de melk zal inzakken. En bovendien knappen kleine luchtbelletjes minder snel kapot dan grotere luchtbellen. Door deze kleine luchtbelletjes, ook wel microfoam genoemd, ervaart een cappuccino drinker het melkschuim als lekker en zacht.
(Lees meer...)
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
duidelijk, bedankt voor je antwoord!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding