Hoeveel euro ben ik kwijt aan energie per kookbeurt?

Ik kook keramisch, 2 platen worden 25 minuten gebruikt, 1 plaat 15 minuten. Het gaat mijn om een indicatie. Zijn het centen, dubbeltjes of euro's?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
2.9K

Het beste antwoord

2 of 3 dubbeltje.

Uitgaande van 1500 watt per kookplaat, verbruik je iets meer dan 1.5 kilowatt uur.

Volgens mij... 17 cent per kilowatt uur o.i.d.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Lastig te zeggen, afhankelijk van de afmeting van de plaat verbruikt een plaat tussen de 800 en 2400 Watt.
Laten we het dan maar middelen op 1600 Watt per plaat.
En laten we een kWh op 20 cent stellen.
Dan kom ik op 30 a 40 eurocent...
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met 1500W heb je het aardig aanstaan, als je groenten kookt met deksel op de pan zal een paar honderd watt zeker genoeg zijn, wanneer het eenmaal kookt.
AWM
14 jaar geleden
Ja, dat is waar. Ze schakelen zelfs automatisch terug in vermogen, geloof ik. Dan kom je misschien wel op 10 cent uit ?!?!
3 min vol vermogen (2000W) tot alles kookt dan teruggeschroeft naar een kwart vermogen (500W)
Plaat 1
0,05h*2000W+0,4166h*500W=304Wh
Plaat 2
0,05h*2000W+0,25h*500W=225Wh
Dus totaal 529Wh=0,529kWh
A 20 cent per kWh is dus bijna 10 cent

Correct me when I'm wrong
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie allemaal leuke rekenarij, maar waarom zouden we dit niet heel praktisch aanpakken?

Kies een moment waarop alle andere apparatuur uitstaat. [*] Lees, voordat je gaat koken, de elektriciteitsmeter af. Ga koken zoals je dat normaal doet. Heb je de afzuigkap nodig, gebruik die dan gewoon, dat hoort bij de elektriciteitskosten voor het koken.

Zodra je klaar bent, lees je opnieuw de elektriciteitsmeter af. Je weet nu precies hoeveel kWh het koken in totaal heeft gekost.

Zoek op de site van je elektriciteitsleverancier wat een kWh kost. Wil je het echt netjes doen, dan moet je ook energiebelasting, aansluittarief en dergelijke verdelen over je geschatte jaarverbruik, zodat je ook die extra kosten per kWh kent. Nu heb je de totale kosten per kWh, je weet hoeveel kWh het koken zojuist kostte - een vermenigvuldiging en je weet de prijs.

[*] Staat er ander spul aan (computer, televisie, ...), laat die dan aanstaan. Meet de tijd die het koken kost - bijvoorbeeld een uur. Je weet nu het verbruik in kWh van koken plus ander spul. Laat dan de extra apparaten nogmaals een uur aanstaan, en meet hoeveel kWh dat kost. Dat is het verbruik in kWh van het andere spul zonder koken. Trek de twee getallen van elkaar af, en je weet het aantal kWh van het koken zonder de overige apparaten.