Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoeveel gram mosselvlees koop ik eigenlijk als ik een pak van 2kg mosselen koop?

De schelpen wegen aardig wat, ik wil dit graag weten i.v.m. de voedingswaarde die ik uit mijn maaltijd haal.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
53K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je de voedingswaarde wilt weten, en het zijn voorverpakte mosselen, dan zou de voedingswaarde op de verpakking staan. En als je na de maaltijd de schelpen weegt, weet je hoeveel afval je hebt, en dus ook hoeveel je geconsumeerd hebt.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ongeveer 80% is afval.Dus van 2kg.mosselen in de schelp,
zul je ongeveer 4 ons mosselvlees overhouden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Panteo zit helemaal correct met zijn percentage, ik heb in een vismijn gewerkt (overslag van schepen naar groothandel) en daar de verkoop ook vaak naar netto gekeken, daar werd echter wel een 85% aangehouden omdat er ook nog "zeezooi" tussen zat en mosselen die de keuring niet eens doorkwamen

ZeeZooi: zeesterren, zeewier etc

Maar voor de consument zit je met die 80% echt goed (hoog uit de gebruikelijke marge van een paar procent naar boven of beneden ivm kwaliteit van mosselen)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beste Knowitall, Het gewicht aan mosselvlees in 2 kg mosselen is afhankelijk van de soort en de grootte van de mosselen. Zeeuwse mosselen herbergen gemiddeld op 1 kg zo'n 300 gram aan mosselvlees. Bij de Bouchotmossel kan dat zo maar 100 gram meer zijn. Dus, als je er van uitgaat dat wij meestal Zeeuwse mosselen eten dan kom je op 2kg uit op 600 gram mosselvlees.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding