Wat is het verschil tussen maismeel en maiszetmeel (voor het bakken van glutenvrije cupcakes)?

Voor mijn zoontje probeer ik glutenvrije cupcakes te bakken. Ik heb een Engelstalig recept gevonden waarin staat dat ik "gluten free flour" nodig heb. De schrijfster van het recept heeft zelf "100g corn/maize and 50g tapioca" gebruikt. Voor de tapioca kon ik in de winkel alleen een zetmeel vinden, maar voor de mais had ik een keuze uit maismeel en maiszetmeel. Wat is nou eigenlijk precies het verschil? En dan bedoel ik wat het precies doet in een bakproduct.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
28.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgende keer kun beter Glutafin witte bakmix gebruiken.
Sterker nog, wij vinden glutenvrije cake van Glutafin veel lekkerder dan gewone cake met gluten.

Het beste antwoord

Van maïsmeel kunnen producten gemaakt worden. Denk aan tortilla's en brood.
Met maïszetmeel kunnen geen producten gemaakt. Dit wordt in de vorm van maizena gebruikt als bindmiddel om bijvoorbeeld sauzen dikker te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In maismeel is de hele korrel vermalen en zitten ook nog eiwitten in. In het zetmeel, zijn alleen de koolhydraten eruit gefilterd en het roept dus minder allergische reacties op.

Er kunnen nog wel sporen in zitten van eiwitten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Niet per se een antwoord op je vraag, maar wel handig om te weten. Geldt voor alle producten, meel = heel product, zetmeel = gefilterde koolhydraten