Wie kan me helpen aan een recept van Iers brood?

En dan bedoel ik dat vaste brood, dat qua smaak een beetje tussen roggebrood en gewoon brood in zit.
Het is een beetje korrelig van structuur en heeft een dunne, even harde korst als het brood zelf.
Misschien heeft iemand hier op GV herkenning in deze omschrijving?

Er zijn wel recepten te vinden op internet, maar ik kan hieruit niet opmalen of dat juist het brood is wat ik bedoel.
Wie wil en kan zijn brood-bak-ervaring met mij delen?

Toegevoegd na 33 seconden:
opmalen = opmaken

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
1.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een Ierse bakker, je hebt al zoveel mooie antwoorden ontvangen dus ;-)

Het beste antwoord

Omdat hier "baking soda" ( zuiveringszout) voor wordt gebruikt, noemen ze het hier sodabrood.

500 gr. volkorenmeel( met veel zemelen) of tarwebloem,
400 cc. karnemelk,
1 afgestreken eierlepel( theel. is te klein) zuiveringszout,
1 afgestreken eierlepel zout,
1 afgestreken eierlepel suiker,
evtl. 150 gr. rozijnen.

Verwarm de oven voor op 210-220 graden. De droge ingrediënten vermengen en zeven boven een beslagkom.
Door het zeven wordt het deeg luchtiger. Als het zuiveringszout klontjes heeft, deze even fijndrukken.
De uitgezeefde zemelen weer bij het meel doen.
De karnemelk erbij gieten en zorgvuldig en snel mixen met de deeghaken in de mixer. Van het deeg een bal vormen en op de bakplaat leggen. Met een mesje een kruis in de deegbal snijden bovenop en er wat meel overstrooien.
Nu het bakblik direct boven in de voorverw. oven plaatsen.
Je moet vlug werken omdat het zuiveringszout direct reageert met de karnemelk en koolzuur belletjes in het deeg vormt. De baktijd is ong. 50-55 min. Het brood is gaar als het hol klinkt als je er met je vingers optikt.
Het brood af laten koelen op en rooster of iets anders ( bijv. een vork) en direct afdekken met een vochtige doek
om te voorkomen dat de korst te hard wordt.
Let wel op dat de oven niet te warm wordt, anders wordt de bovenkant geblakerd. Je kent je eigen oven het best.Ook heteluchtovens moeten minder heet.

Toegevoegd na 2 dagen:
Zuiveringszout is verkrijgbaar bij de drogist en is voor heel veel dingen toepasbaar.Het is ook vaak bij broodmachine recepten nodig, je kunt het ook prima gebruiken als gootsteen ontstopper/schoonhouder in combinatie met hete azijn. Samen met citroen kan je priklimonade maken,bij peulvruchten, tijdens het koken wat zuiveringszout doen en het vermindert de gaswerking van je darmen aanzienlijk, er zijn zoveel toepassingen dus zo`n doosje is nooit weg.Mail me maar als je er nog meer toepassingen van wilt weten.
amc
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mjummmm, en dan een lekkere kop Ierse vis- chowder erbij, superlekker!!!! +je
amc
14 jaar geleden
Bedoel je daarmee de "clam-chowder"? Die is inderdaad perfect erbij. Als ik je kon plussen, deed ik het. Hierbij een virtueel plusje dan ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, in Ierland maken ze Chowder van mosselen, vis, mais enz. echt heerlijk, maar wel een heleboel calorietjes!!! Daarna een flinke pint Guiness en de maaltijd is compleet!!! Whaah, ik krijg vakantiekriebels!!!!!

Andere antwoorden (2)

Ik denk dat je een recept van Iers Soda brood bedoeld.
Voor uitgebreide informatie inclusief het recept, zie onderstaande link.

Succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Traditioneel Iers brood

Bereidingstijd: 10 minuten
Personen: 4-6
Herkomst: Ierland

Ingredienten:
450 g volkorenmeel
2 tl natriumbicarbonaat
4 dL karnemelk
1 tl zout

Bereiding:
1. Verwarm de oven voor op 200 °C. Doe het meel in een kom en roer het natriumbicarbonaat en het zout erdoor. Maak een kuiltje in het midden.
2. Schenk geleidelijk de karnemelk in het kuiltje en klop het meel rustig vanaf de rand naar het midden, zodat er een zacht maar niet-plakkerig deeg ontstaat.
3. Leg het deeg op een met bloem bestoven werkvlak en kneed het in 5 minuten soepel. Vorm er een cirkel van (20 cm) en leg deze op een ingevette bakplaat.
4. Kerf een diep kruis in het deeg. Bak het brood 30-35 minuten, of tot het iets gerezen en gaar is. Laat het brood even afkoelen op een rooster voor u het serveert.

Opmerking:
Dit traditionele brood bevat geen gist en hoeft dus ook niet te rijzen: kortom, het is snel en makkelijk te maken. Het brood is het lekkerst op de dag dat het gebakken is en nóg lekkerder als het nog warm is. Neem er eens eentje mee op een picknick en geef er kaas en salades bij.